| کد خبر: 84900 |

واکنش کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت به اظهارات اخیر وزیر نفت در مورد کم فروشی

آقای وزیر! بازرسان شرکت نفت کجا هستند؟

تین نیوز | هفته گذشته وزیر نفت  صحبت‌هایی را در مورد جایگاه‌داران مطرح کرد و به آنها اتهاماتی را وارد کرد، همچنین زنگنه از برنامه وزارت نفت برای ایجاد  و احداث جایگاه‌های تک‌تلمبه‌ای خبر داد. در همین راستا جهانگیر ضا‌بطی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره و  همایون صالحی، دبیر و عضو هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صاحبان جایگاه‌های اختصاصی سراسرکشور نسبت به سخنان وزیر نفت واکنش نشان دادند و نظرات خود را در این باره تشریح کردند. آنها معتقدند:

1- فروش هوا به جای بنزین، متاسفانه عنوان این مساله غیرکارشناسی و علمی است، اگر شخصی کوچک‌ترین اطلاعات فنی در این مورد داشته باشد می‌داند که سیستم پیمانه تلمبه‌ها با ورود فرآورده مایع به گردش درمی‌آید و با هوا کار نمی‌کند! و با توجه به نظارت واحد مهندسی شرکت و پلمب بودن کلیه تجهیزات تلمبه که شامل 14 عدد پلمب در هر تلمبه است،  باوجود کنترل سازمان‌های مربوطه، امکان کم‌فروشی درجایگاه‌ها وجود ندارد.

2- در مورد تداخل فرآورده‌ها در جایگاه‌ها، بیش از 90درصد جایگاه‌های داخل شهرها، تک‌فرآورده هستند و امکان این کار وجود ندارد و در صورت تخلف جای سوال و تعجب است که بخش نظارت و کنترل کیفیت شرکت نفت کجا هستند و چه می‌کنند؟!!

3- در مورد 400 نفری که در زندان به سر می‌برند، خواهشمندیم مستند صحبت بفرمایید و لطفا اسامی 10 نفر از این مجرمین ( که وجود واقعی ندارند) را به عموم معرفی کنید!!!!

4- با برچیده شدن سامانه هوشمند در مورد تلمبه‌های بنزین (یا حداقل عدم ورود کارت به دستگاه کارتخوان تلمبه) زمان سوخت‌گیری به یک‌سوم کاهش می‌یابد و در حقیقت ظرفیت پذیرش وسایل نقلیه سه‌برابر افزایش می‌یابد و دیگر نیازی به احداث جایگاه‌های تک‌سکوئه (که خود باعث رقابت غیرعادلانه بخش خصوصی مرتبط با شرکت نفت جایگاه‌داران است) نیست.

جهانگیر ضابطی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون جایگاه‌داران:

  واکنش شما نسبت به سخنان اخیر وزیر نفت چیست؟
متاسفانه در روزهای اخیر اخباری منتشر شد که بار منفی زیادی برای همکاران ما داشت. هنگامی‌که صحبت از اظهارنظرهای افراد عادی جامعه شود، موردی وجود ندارد اما وقتی یک مقام مسئول چنین افتراهایی را می‌زند؛ تاثیرات زیادی خواهد داشت.

اگر چه کارگران فعال در جایگاه‌های بنزین با حقوق مصوب کنونی دارای مشکلات اقتصادی عدیده‌ای هستند. اما صحبت‌های اخیر افراد مسئول در این زمینه ما را شوکه کرده است. حتی مجموعه پخش که در ارتباط مستقیم با مجموعه ما قرار دارد نیز از این صحبت‌ها متعجب شده‌اند.

می‌توانید به مهم‌ترین مسائلی که باعث شوکه شدن شما شده است، اشاره کنید؟
صحبت‌هایی مبنی بر فروش هوا به جای بنزین تا اندازه زیادی تعجب‌برانگیز بود. هنگامی که اطلاع نسبی از مسائل ابتدایی فنی روند خروج بنزین از نازل به ماشین داشته باشیم؛ این حرف را نمی‌زنیم. امکان بروز اختلالاتی در این زمینه وجود دارد ولی نسبت دادن دزدی به این اتفاقات بی‌انصافی است. به‌عنوان نایب‌رئیس کانون جایگاه‌داران ایران در جوابیه مکتوبی که ارائه کردم، از ایشان درخواست کردم از 400 نفر که به این جرم متهم شده‌اند؛ 40 مورد را با ذکر نوع تخلف نام ببرند. چون این افراد در زندان هستند، مشکل حقوقی بابت ذکر نام آنها وجود ندارد. به دلیل جایگاهم شناخت کافی نسبت به جایگاه‌داران دارم و از همین تریبون اعلام می‌کنم در حال حاضر هیچ جایگاه‌داری در زندان نداریم.

موارد دیگری هم ذکر شده است؟
بله. مثلا اعلام تداخل فرآورده‌ها نیز عنوان شده است. برداشت من این است که منظور ایشان مثلا ترکیب بنزین و گازوئیل در جایگاه‌های سوخت است. 90 درصد جایگاه‌ها در محدوده شهری قرار دارند. این جایگاه‌ها تک‌فرآورده هستند یعنی ما در سطح شهرها جایگاه‌های چندفراورده‌ای نداریم که در آن ترکیب فرآورده‌ها رخ بدهد. از طرفی نظارت‌های شرکت فرآورده‌های نفتی ایران، انواع پلمپ‌ها و نظارت‌های نامحسوس حداقل هر یک‌ماه یک‌بار برای بررسی این موارد؛ امکان بروز چنین اتفاقاتی در جایگاه‌های باقی‌مانده را به حداقل می‌رساند. زمانی که با تمام این نظارت‌ها صحبت از چنین مسائلی می‌شود به نظر من شرکت پخش نیز به نوعی زیر سوال می‌رود.

برداشت شما از این صحبت‌ها چیست؟
به نظر من این حرف‌ها برخاسته از اهدافی مبنی‌بر احداث جایگاه‌های تک‌منظوره است. باز هم تاکید می‌کنم که این جایگاه‌ها مصداق بارز رانت است و باید دید چه اشخاصی در  اولویت گرفتن امتیاز برای احداث این نوع جایگاه‌ها هستند.
جایگاه‌های کنونی علاوه‌بر پروسه‌های شهرداری دست‌کم نیاز به سرمایه‌ای 40 میلیارد تومانی دارند. اما جایگاه‌های تک‌منظوره، با صرف هزینه 100 میلیون تومانی می‌توانند به رقیب اصلی جایگاه‌های کنونی تبدیل شوند که این جنگ نابرابر است.

پیشنهادی برای حل این معضل دارید؟
پیشنهاد ما این است که احداث جایگاه‌های تک‌منظوره از طریق کانون صورت بپذیرد. با توجه به اینکه نرخ‌های کنونی فرآورده‌های نفتی براساس فوب خلیج فارس تقریبا برابر است، مساله قاچاق کالا مفهومی ندارد. سیستم هم در حال حاضر یک سیستم تک‌نرخی شده است، پس وجود فرآیند کارتی در حال حاضر توجیه ندارد. در حال حاضر به دلیل وجود یک سیستم سامانه هوشمند، برای شناسایی هویت فرد صاحب کارت؛ سه برابر حالت عادی زمان برای این موارد صرف می‌شود. می‌توانیم با حفظ سامانه برای ثبت و ضبط مقدار مصرف،‌کارت‌های سوخت را حذف کنیم.

کارت‌های سوخت چه مشکلاتی داشته است؟
فرآیند سوخت‌گیری وسایل نقلیه یک پروسه زمان‌بر شده است و در ظاهر پمپ بنزین‌ها شلوغ شده‌اند اما اصلی‌ترین مشکل بوجود آمده، کاهش چشمگیر مصرف روزانه بنزین در جایگاه‌هاست که آمارها این موضوع را نشان می‌دهد.
با برداشته شدن کارت‌های سوخت ظرفیت سوخت‌رسانی کنونی جایگاه‌ها سه برابر خواهد شد و احداث جایگاه‌های سوخت تک منظوره ضرورتی ندارد.

همایون صالحی دبیر کانون جایگاه داران:

پاسخ شما به صحبت‌های  اخیر آقای زنگنه چیست؟
این صحبت‌ها از دو منظر قابل بررسی است. در درجه اول از نظر منطقی باید این قضیه بررسی شود. با توجه به نظارت‌های چندگانه شرکت پخش، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور و اداره استاندارد که در فواصل زمانی مشخص صورت می‌گیرد؛ امکان بروز چنین اتفاقاتی نزدیک صفر است.

از این مساله که بگذریم، در درجه دوم بی‌رحمانه بودن تعمیم این تخلفات به صنف جایگاه‌داران کل کشور مطرح می‌شود که قضاوتی بی‌رحمانه است.

تعهدات اخلاقی در این زمینه حکم می‌کند از چنین اظهارنظرهایی تا حد امکان اجتناب شود.

اقدامات این‌چنینی در جهت فراهم کردن مقدمات ایجاد برند در این زمینه است که بستر چنین طرحی در حال حاضر در کشور فراهم نیست.

در این وضعیت باید چکار کرد؟
به دلیل تشویش اذهان عمومی و افترا به این صنف، عذرخواهی از هر دو قشر می‌تواند تاحدودی شرایط را بهتر کند. با توجه به همدلی موجود میان جایگاه داران، این قشر توانایی دارد شخص وزیر را مجبور به عذرخواهی کند. از نظر قانونی نیز با گفت‌وگوهایی که با مشاوران حقوقی داشته ایم، راه‌هایی برای حل این مساله وجود دارد. ولی چون به هم‌دلی و تعاون اعتقاد ویژه‌ای داریم، بر این باوریم که جناب وزیر توانایی آرام کردن فضای ملتهب ایجاد شده را دارند و امیدواریم پیش از آنکه دیر شود، از طریق دولت این مسائل حل و فصل شود.

با واگذاری مسئولیت جایگاه‌های تک منظوره به کانون جایگاه‌داران کشور موافق هستید؟
اکنون آمار و اطلاعاتی در زمینه عرضه سوخت در سراسر کشور، تعداد جایگاه‌ها، تعداد وسایل نقلیه موجود و سرانه فروش در اختیار داریم. در اولین قدم باید با بررسی این آمارها به این نکته توجه شود که آیا نیازی به جایگاه‌های تک منظوره وجود دارد یا خیر؟

در کشوری نظیر نروژ با بیشترین قیمت سوخت، سهم این کالا در سبد مصرفی به کمتر از 2.5 درصد می‌رسد. این نسبت در کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم  به کمتر از 2.5 درصد می‌رسد. اما این رقم در کشور ما تا 5 درصد بالا می‌رود.

اگر دولت قادر به بهبود وضعیت اقتصادی جایگاه‌داران جهت بهبود شرایط خدمات‌رسانی باشد، مشکلات بسیاری حل می‌شود.

در شرایط فعلی سرانه مصرف ثابت است اما تعداد جایگاه‌ها زیاد می‌شود، بنابراین طرح جایگاه‌های تک تلمبه وضعیت جایگاه‌داران را بهتر نکرده و بستری برای این موضوع فراهم نکرده است.

تا اسفندماه کمتر از 2.5 درصد از فروش فرآورده منتفع می‌شدیم که این درصد نیز به‌صورت ناخالص محاسبه می‌شود، لذا ایجاد جایگاه‌های جدید، منفعتی نصیب این قشر از جامعه نخواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.