| کد خبر: 168298 |

درخواست وزیر راه و شهرسازی از فعالان سیاسی؛

◄ اظهار نظر سودجویانه نکنید

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور هم اکنون در شرایط سخت و حساس قرار دارد و ما از فعالان سیاسی می‌خواهیم از اظهارنظر سودجویانه خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی تجهیزات و صنایع وابسته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز نمایشگاه حمل‌و‌نقل  ریلی را در شرایط جدید سیاسی و اقتصادی ایران برگزار می‌کنیم، گفت: اتفاقی که در عالم سیاست رخ داد و آمریکا با خارج شدن از توافق‌نامه برجام موانعی را برای ایران و سایر کشورها ایجاد کرد، به طور کامل اقتصاد ایران تحت تاثیر خود قرار داد.

وی ادامه داد: خارج شدن کشور قدرتمندی مانند آمریکا از توافق برجام به طور قطع تلاطم‌های بسیاری را در سطح جهان ایجاد می‌کند و این موضوع قابل چشم‌پوشی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بی‌توجهی سایر کشورها به خارج شدن آمریکا از برجام، امنیت بین‌المللی را تضمین می‌کند، افزود: در مرحله دوم با همکاری سایر کشورها می‌توانیم به سهولت تجارت و اقتصاد را بین کشورها فراهم کنیم.

آخوندی یادآور شد: سیاست ما از ابتدا روشن بود و ما کشوری هستیم که به‌حکم آموزه‌های اسلامی و طبق قانون اساسی به تعهدات خود پایبند هستیم.

وی افزود: برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی که نشان می‌دهد که کشورهای دنیا علی‌رغم تمام فشارها از سوی آمریکا  علاقمند به برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند و این نشان‌دهنده اعتماد کشورها به ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز در این نمایشگاه 18 کشور جهان شرکت کرده و 90 شرکت خارجی حضور دارند، گفت: این کشورها تمامی خدمات و محصولات خود را عرضه کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که سایر کشورها تا به امروز از موقعیت ایران درک درستی داشته‌اند.

وی افزود: این نمایشگاه نشان می‌دهد که می‌توانیم با  زبان مثبت و با گرفتن تعهد طرفین در قالب صلح و امنیت جهان روابط اقتصادی و اجتماعی برقرار کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه در این موقعیت حساس از تمامی فعالان سیاسی کشور انتظار دارم که از اظهارنظرهای بدون توجه به شرایط اقتصادی پرهیز کنند، گفت: کشور در شرایط بسیار سخت و حساس قرار دارد بنابراین اداره امور کشور بسیار حساس است. در نتیجه اظهارنظرهای نادرست باعث می‌شود هزینه زیادی به کشور و ملت وارد شود. بنابراین از فعالان سیاسی درخواست می‌کنم در بیان اظهارنظرهای خود دقت لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور و مسئولان دولت که در صف‌مقدم اداره کشور هستند می‌خواهند در برابر گستاخی و یک‌جانبه مقاومت کنند بنابراین در این شرایط نیاز است که مردم و فعالان درک عمیقی از شرایط کشور داشته باشند.

وی افزود: برخی اظهارات تند می‌تواند در انتظارات مردم اثرات منفی بگذارد و در سرنوشت ما نیز اثرات منفی داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه هم‌اکنون ما در دولت بیش از هر وقت دیگری انتظار صدای واحد دولت، مجلس و قوه قضاییه را داریم گفت: باید برای سربلندی مردم تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه به‌طور قطع باید باب نقد و گفتگو باز باشد، گفت: باید مسئولان از ستیز داخلی خودداری کرده و این موضوع به نفع کشور است هم اکنون ما بیش از هر زمان دیگری باید صدای واحد داشته و از ستیزهای داخلی امتناع کنیم.

رکورد حمل ریل بار شکسته شد

آخوندی گفت: در سال 96 میزان حمل بار به 47 میلیون تن رسیده است که این خود رکورد در سال گذشته به شمار می‌رود و ما سعی خواهیم کرد این رویکرد را ادامه دهیم.  

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه علی‌رغم تمامی مشکلات و سختی‌هایی که در کشور وجود داشته توسعه ریلی را در تمامی حوزه‌ها پیگیری کرده و ادامه می‌دهیم، توضیح داد: توسعه شبکه ریلی، تعمیر و نوسازی شبکه‌ها، ‌افزایش ظرفیت و احداث خطوط ریلی جدید، ارتقا فناوری و ایجاد اتوماسیون جدید در حمل و نقل ریلی، دسترسی به فناوری‌های جدید در راه‌آهن،‌ برقی کردن و ایجاد خطوط پرسرعت ریلی از جمله فعالیت‌هایی است که در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

آخوندی تاکید کرد: حمل بار را به‌صورت متمرکز تعقیب خواهیم کرد و اعتقاد داریم که باید حوزه بار در ریل کاملا به صورت بازرگانی و تجاری دنبال شود تا از طریق آن بتواند با حمل و نقل جاده‌ای رقابت کنیم.

آخوندی افزود: می‌توان با  سیاست‌گذاری درست در قیمت و با یک رویکرد تجاری در شرکت راه‌آهن در حوزه حمل بار ریلی نقش مهمی را ایفا کرد. راه‌آهن باید بتواند سهم خود را از حمل بار افزایش دهد و در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر گام بردارد.

آخوندی با بیان اینکه باید بتوانیم شبکه راه‌آهن را به چشمه‌های بار  را به راه‌آهن وصل کنیم، افزود: در سال جاری به‌شدت این موضوع را پیگیری کرده و سعی خواهیم کرد تمامی چشمه‌های بار و مراکز انبوه بار را در نزدیک‌ترین نقطه به راه‌آهن متصل کنیم تا بار با سهولت بهتری جابه‌جا شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون برای اتصال راه‌آهن به چشمه‌های بار 300 کیلومتر راه‌آهن نیاز داریم، گفت: باید این خطوط ریلی در قطعات دو کیلومتر الی 30 کیلومتری انجام شود که این موضوع شاید در ظاهر ساده باشد اما در باطن می‌تواند رفتار و سیستم را به طور کامل تغییر دهد و باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: طی مذاکراتی که با وزیر صنعت و معدن انجام داده‌ایم مقرر شد مواد معدنی استخراج شده از طریق بخش ریلی جابه‌جا کنیم زیرا که تا به امروز حمل و جابه‌جایی مواد معدنی از طریق بخش جاده‌ای صورت می‌گرفت.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بین 10 تا 20 میلیون بار در حال استخراج از طریق معادن کشور هستند که باید نظام حمل‌و‌نقل ریلی به صورت همزمان طراحی شود تا از طریق آن بتوانیم این میزان مواد معدنی را جابه‌جا کنیم.

وی تاکید کرد: در هر صورت هماهنگی‌هایی بین بخش راه‌آهن و بخش صنعتی کشور است و بتوانیم بارهای ایجاد شده در کشور را جابه‌جا کنیم.

وی یادآور شد: ‌رویکرد راه‌آهن باید به رویکرد بازرگانی تغییر پیدا کند تا با تقاضاهای ایجاد شده در بازار سازگاری پیدا کند.

آخوندی با بیان اینکه حمل و نقل حومه‌ای یکی از اصلی‌ترین اهداف کشور به شمار می‌رو، گفت: ‌سالانه یک‌میلیون و 700 هزار نفر در کشور جابه‌جا می‌شود که 700 هزار نفر از آنها در حومه شهرها قرار دارد که این یک رقم بسیار بزرگ در بخش مسافری کشور به شمار می‌رود و باید بتوانیم روزانه این میزان مسافر را از طریق حمل‌ونقل حومه‌ای جا به‌جا کنیم.

آخوندی با بیان اینکه ایجاد حمل و نقل حومه‌ای نیازمند یک سرمایه‌گذاری قدرتمندی است گفت: بخش حمل‌و نقل ریلی نیاز به یک رویکرد شبکه‌ای دارد که بتواند مترو و یک حمل و نقل دوربرد یکپارچه را ایجاد کند.

وزیر راه‌وشهرسازی اظهار کرد: برای ایجاد یک بخش حمل‌و‌نقل ریلی یکپارچه باید نظام شهرسازی خود را تغییر دهیم و نظامی مبتنی بر ریل داشته باشیم.

وی یادآور شد: طراحی tot و ایجاد یک شرکت حمل‌و‌نقل ریلی جدید را در برنامه ششم توسعه در دستور کار خود قرار داده و به هیئت وزیران ابلاغ شده است.

وی افزود: دوخطه و سه‌خطه کردن راه‌آهن در خروجی شهرها را در دستور کار خود  قرار داده و به‌زودی آن را آغاز خواهیم کرد و برای تغییر نظام کلی حمل‌و‌نقل مسافری باید حمایت شهرداری‌ها، دولت و مجلس را داشته باشیم.

آخوندی با بیان اینکه تحول فناوری و ایجاد تکنولوژی در راه آهن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم گفت: راه‌اندازی راه‌آهن تهران قم -اصفهان آغاز شده و گام بعدی برقی کردن راه‌آهن تهران مشهد است که به‌زودی ساخت و قرارداد این راه‌آهن منعقد می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.