| کد خبر: 264980 |

60 درصد اتوبوس های بین شهری ناپدید شدند

در سال های اخیر براساس آمارهای رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در سال جاری نیز براساس ادعای سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور، تعداد اتوبوس های بین شهری کشور به شدت کاهش یافته است.

تین نیوز

براساس آخرین گزارش هزینه درآمد مرکز آمار ایران، حدود 46 درصد از خانوارهای شهری و 63 درصد از خانوارهای روستایی ایران فاقد خودرو شخصی هستند. تعداد اتوبوس های کشور بین سال های 1393 تا 1401 کاهش 5500 دستگاهی داشته اما احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور مدعی است تعداد اتوبوس های بین شهری کشور از حدود 15 هزار دستگاه در سال های قبل در نیمه نخست امسال به کمتر از 6 هزار و 500 دستگاه رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فرهیختگان، در سال های اخیر براساس آمارهای رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و در سال جاری نیز براساس ادعای سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور، تعداد اتوبوس های بین شهری کشور به شدت کاهش یافته است.

گزارش رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نشان می دهد  این ادعا در صورت صحت، آسیب زیادی به دهک های کم درآمد و فاقد خودرو خواهد زد.

پیگیری های فرهیختگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درخصوص صحت و سقم کاهش 9 هزار دستگاهی اتوبوس های بین شهری در نیمه نخست امسال بی نتیجه بود و پاسخ مناسبی به آن داده نشد. اما آنطور که رصد شبکه های اجتماعی نشان می دهد برخی از کاربران موضوع کمبود اتوبوس و بلیت های بین شهری را مطرح کرده اند. فعالان حمل و نقل جاده ای ازجمله دلایل این اتفاق را کاهش تولید و واردات اتوبوس، قیمت های فضایی اتوبوس، نرخ پایین بلیت و اشتباهات تنظیم بازاری دولت می دانند که موجب شده اتوبوس داری توجیه اقتصادی نداشته باشد.

براساس آمارهای رسمی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور تعداد اتوبوس های بین شهری کشور از سال 1393 تا پایان 1401 با کاهش 5500 دستگاهی (26.5 درصد) از 20 هزار و 550 دستگاه به 15 هزار و 105 دستگاه رسیده است. گرچه این کاهش با عدم تغییر قیمت بنزین در چند سال اخیر و شیوع کرونا که اتوبوس داری را غیراقتصادی و خودروهای شخصی را دارای مزیت کرده بود، اما حالا احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور مدعی است تعداد اتوبوس های بین شهری کشور از حدود 15 هزار دستگاه در سال های قبل در نیمه نخست امسال به کمتر از 6 هزار و 500 دستگاه رسیده است!

این مهم به آن معناست که در عرض یک سال تعداد ناوگان بین شهری کشور با کاهش 8 هزار و 605 دستگاه به عددی کمتر از نصف سال گذشته رسیده است. آمارها نشان می دهد تعداد اتوبوس های بین شهری کشور در سال 1394 در حدود 5 هزار دستگاه کمتر از سال قبل بوده اما پس از آن تا سال 1401، بیش از حدود 3 هزار دستگاه تفاوت نداشته است و این تغییر (اتفاق امسال) در صورت صحت حداقل در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    بایستی مثل شرکت های اروپایی، اتوبوس ها بدون حتی یک شیفت استراحت تا زمان استهلاک کامل کار کنند. با وضعیت فعلی، حتی با گازوییل تقریبا رایگان، اتوبوس توجیه ندارد.