| کد خبر: 36069 |

سرمایه گذاری بخش خصوصی د ر حوزه حمل ونقل تسهیل می‌شود

تین نیوز | رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی اعلام كرد: بند "ل" تبصره پنج لایحه بودجه 1394 این اجازه را می‌دهد که در تمامی بخش‌های حمل و نقل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده و هزینه سرمایه‌گذاری از محل حق دسترسی خدمات مستهلک شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، سید قاسم بی نیاز كه امروز در اجلاس توسعه ملی حمل و نقل و ساختمان در مركز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما سخن می‌گفت، تصریح كرد: کشور ما به دلیل واقع شدن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب و بهره مندی از موهبت خدادادی دسترسی به دریا در شمال و جنوب می تواند نقش بسیار فعالی در زنجیره تامین کالاهای کشورهای مختلف ایفا كند.

وی اظهار داشت: امکان بهره مندی از خدمات صنعت کشتیرانی در مسیرهای دریایی و شبکه گسترده حمل و نقل زمینی اعم از ریلی و جاده ای کشور، امتیازی مکمل در بهره مندی از موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان در دستیابی به اهداف کلان توسعه اقتصادی است.

رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی یادآور شد: عملیات کارآمد شیوه های مختلف حمل و نقل و ارتباط مکانهای مختلف در جابجایی کالا، کاهش موانع و حذف نهادهای موازی و همچنین ساده سازی رژیم های قانونی موجود در کشور را بدنبال دارد و شرط ضروری اجرای موثر عملیات حمل و نقل چند وجهی است.

وی با اشاره به بررسی یکپارچگی شقوق حمل و نقل چندوجهی از جمله بنادر خشک و ترمینال های باری ریلی در برون شهری و همچنین اتصال و هماهنگی با مدیریت حمل و نقل شهری در وزارت راه وشهرسازی ابراز داشت: از آنجا كه قدرت اجرایی دولت به عنوان نهاد اجرایی قطعا پایین تر از قدرت بخش خصوصی و توان اجرایی مردمی است لذا وظیفه دولت كم كردن هزینه مبالات و ایجاد بستر لازم برای حضور بخش خصوصی در امور اجرایی است. مقررات زدایی مهمترین محور برای ایجاد بستر لازم است و وزارت راه و شهرسازی از طریق صندوق توسعه ملی و دیگر موارد حمایت از بخش خصوصی را پیگیری می كند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در راستای حمایت از بخش خصوص به خصوص در حوزه ریلی سهم دسترسی به راه آهن از 57 درصد در سال 92 به 30 درصد در سال 1393 كاهش یافته است كه نشان از توجه به سهم بخش خصوصی است. در بودجه سال 1394 مبلغ یك میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل به خصوص در حوزه ریلی از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار می گیرد.

بی نیاز تاكید كرد: سیستم "در " تا "در" برای حمل ونقل اعم باری و مسافری باید در كشور راه اندازی شود و مسافر مجبور نباشد كیلومترها دورتر در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها سرگردان شود و یا بارها در پایانه‌ها بدون درنظر گرفتن اتصال به سیستم درون شهری معطل شوند.

وی اضافه كرد: بررسی و ارائه مدلهای ساختاری برای مدیریت دریافت و ارسال بار توسط بنادر و واکاوی قابلیت های مناطق مختلف ایران مانند چابهار، آستارا، بافق، قزوین، گرگان و بندر امیر آباد برای تبدیل شدن به نودهای حمل و نقل چندوجهی در حال انجام است.

رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی اعلام كرد: تا پایان سال 1392 جمع كل خطوط ریلی كشور 13241 كیلومتر است تعداد كل واگن‌های باری 22562 و واگن‌های مسافری كشور 1828 دستگاه است و در حال حاضر تعداد لكوموتیو‌های كشور 820 دستگاه است. همچنین در سال 1392 میزان تناژ بار بارگیری شده توسط راه آهن 32693 هزار تن بوده است و تا پایان سال 1392 تناژ بار ترانزیت شده توسط راه آهن 530 هزار تن بوده است.

وی بیان داشت: تا پایان سال 1392 در كشور 22 فرودگاه داخلی، 8 فرودگاه بین المللی و 24 فرودگاه دارای مرز هوایی و 6 فرودگاه در حال ساخت وجود دارد و تا پایان سال 1392 تعداد صندلی‌های ثبت شده در حمل و نقل هوایی 40666 صندلی بوده است.

بی نیاز افزود: 14 بندر در كشور در حال حاضر به ارائه خدمات بندری مشغول است كه ظرفیت اسمی بنادر كشور تا پایان سال 1392، 190 میلیون تن است و در سال 1392، میزان تخلیه و بارگیری نفتی در بنادر كشور 43970 هزار تن بوده است و تا تا پایان سال 1392 ظرفیت كانتینری بنادر كشور 5.3 میلیون TEU است. همچنین در سال 1392، میزان صادرات كالاهای غیر نفتی و نفتی 53021 هزار تن و واردات آنها 36801 هزار تن بوده است.

رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی بیان داشت: متوسط عمر ناوگان عمومی باری جاده‌ای تا پایان سال 1392، 17.4 سال بوده است در پایان سال 1392متوسط عمر ناوگان عمومی مسافری 16.2 سال بوده است.

وی ادامه داد: میزان كالای حمل شده در سطح كشور با بارنامه در سال گذشته 380میلیون تن بوده است همچنین 1380هزار تن بار توسط كامیون به كشور در سال 1392 وارد شده است و در سال 1392میزان كل صادرات از كشور از طریق جاده، ریل و دریا 61314 هزار تن بوده است. میزان ترانزیت كالا از كشور از طریق جاده‌ 11590 هزار تن در سال 1392 بوده است.

بی نیاز یاد آور شد: از حدود 2000 واگن مسافری باید ۴۰۰ واگن از ناوگان خارج شود. ضمن این‌که 2400 واگن جدید نیز باید به ناوگان حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر اضافه شود.

وی بیان كرد: از جمله برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی اتصال به محورهای بین المللی از طریق ریلی و جاده است. دراین بخش توسعه محور شرق و راهگذر قزاقستان - ترکمنستان- ایران با اتصال ریلی و بزرگراهی بندر چابهار به شبکه سراسری ریلی و بزرگراهی و اتصال بنادر امیر آباد و بندر عباس به بندر خشک آپرین و فرودگاه امام(ره) با مسیر ریلی با رویکرد تقویت گزینه موجود راهگذر شمال – جنوب مد نظر است.

رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی اضافه كرد: تقویت راهگذر اسلام آباد– تهران– استانبول، اتصال ریلی و بزرگراهی ایران به عراق و سایر کشورهای عربی از طریق شلمچه به بصره و توجه به حلقه مفقوده راهگذر شرق- غرب یا چین- قرقیزستان - تاجیکستان –افغانستان- ایران (راه آهن همدان -کرمانشاه -خسروی و دوغارون-هرات ) و تلاش برای ایجاد مسیر ریلی استاندارد در افغانستان برای اتصال چین به ایران از دیگر برنامه‌های در حال اجرا است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم تغییر سبك زندگی مردم و استفاده بیشتر از شبكه ریلی به جای استفاده از وسایل شخصی، گفت: استفاده از راه آهن علاوه بر لزوم اقدامات اجرایی در حوزه راه وشهرسازی، نیاز به تغییر الگواره حاكم است كه این موضوع با یكپارچگی در ارائه خدمات حمل ونقل درون و برون شهری می تواند تسریع شود.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: برای اتمام پروژه‌های حوزه حمل ونقل نیاز به 120 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم كه تامین این اعتبار از طریق بودجه‌های عمومی مصوب دولت امكان پذیر نیست و برای اتمام این پروژه‌ها نیاز به حضور بخش خصوصی وجود دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.