| کد خبر: 20488 |

بازگشت آرامش به فضای کسب و کار

وبلاگ تین نیوز | چند عامل اساسی وجود دارد که رتبه فضای کسب و کار در ایران را ارتقا می­دهد. یکی از جدی­ترین این عوامل رشد سرمایه­گذاری در بازار کار کشور است. به طوری که پس از تحریم­ها نسبت به جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری دچار افت شدیم.
 
همچنین اشکالاتی که در بازار کار کشور پس از هدفمندی یارانه­ها ایجاد شد و این وضعیت را تشدید کرد. متاسفانه پس از هدفمندی یارانه به خاطر تورم و عدم رقابت‌پذیری عادلانه و مناسب سرمایه­گذاری در داخل کاهش یافت. زمانی که ریسک سرمایه­گذاری در بازار کار افزایش پیدا می­کند، سرمایه‌گذار رغبت کمتری برای سرمایه گذاری پیدا می­کند. 

دومین اتفاقی که در بازار کار رخ داد، این بود که قوانین را متناسب با شرایط زمانی، توسعه و برنامه­های کشور نتوانستیم اصلاح کنیم. قانون کار، قانون نظام مالیاتی و بیمه­ای و از همه مهمتر اصلاح سیاست­های پولی و مالی یعنی نظام بانکی کشور را نتوانستیم متناسب با شرایط بازار کار در کشور اصلاح کنیم. عامل دوم این بود که در زمینه واردات و صادرات سیاست کاملا مشخصی نداشتیم. 

به طوری که در دو دهه­ اخیر میزان تعادل واردات و صادرات در کشور به هم خورده و نامتعادل شده است. به طور مثال رشد واردات از کشور چین بدون رعایت قوانین و مقررات، استانداردهای لازم و بدون در نظر گرفتن کیفیت، بازار کار داخلی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و سبب نابسامانی در بازار کار کشور شده است.
 
زمانی که قوانین و هنجارهای بازار کار تحت‌الشعاع واردات قرار می­گیرد، فضای کسب و کار نمی­تواند از یک شیوه قانونی پیروی کند و این خود سبب رکود در بازار کار کشور می‌شود. یکی دیگر از عواملی که بازار کار ما را رنج می­دهد و باعث شده ما نتوانیم شرایط سرمایه­گذاری در کشور ایجاد کنیم، دلالی و واسطه گری در بازار کار ایران است. در این راستا دولت باید نسخه­ای جدی برای این کار داشته باشد. عامل دیگر این­که چون اقتصاد ما دولتی است و دولت رقیب جدی بخش خصوصی در بازار کار کشور است و چون دولت خودش سیاست­گذار است و ضمانت اجرایی قانون را باید فراهم کند، وقتی به عنوان رقیب وارد بازار کار می­شود، فضای کسب و کار از حالت عدالت دور می­شود و می­تواند از رانت قوانین استفاده کند. لذا دولت یازدهم باید برای تمامی این موانعی که بر سر راه بهبود فضای کسب و کار در کشور وجود دارند، برنامه داشته باشد. 

خوشبختانه در یک سال اخیر فضای نسبتا خوبی در کسب و کار که ناشی از شرایط خاص سیاسی در کشور بوده است، را شاهدیم. در این راستا دولت تا حدی توانسته است رشد منفی اقتصادی را برطرف و به نقطه صفر نزدیک کند که این اقدام مثبت دولت جای امیدواری دارد. همچنین دولت فعلی تلاش دارد تا تصدی‌گری دولت را به عنوان رقیب کاهش دهد. که می­توان اثرات مثبت آن را در آینده بازار کار کشور مشاهده کرد. امیدواریم که بعد از توافق شاهد جذب سرمایه‌گذاری در کشور باشیم به نحوی که ریسک تولید در کشور کاهش یابد و دولت در بحث هدفمندی یارانه­ها عملکرد مثبتی داشته باشد.
* كارشناس بازار كار

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.