| کد خبر: 84364 |

ورود ایران به بازار جهانی ال. ان. جی تا پایان امسال

نروژ نخستین پروژه ایران برای مایع سازی گاز در دریا را اجرا می کند

تین نیوز | ایران با همكاری نروژ و ورود نخستین كشتی مایع سازی گاز در دریا (FLNG) تا پایان امسال، تولید ال.ان.جی را آغاز می كند و به بازار جهانی این محصول وارد می شود.

به دلیل محدودیت صادرات گاز از طریق خط لوله، پروژه های گاز مایع (ال.ان.جی- LNG) در جهان كاربردهای فراوانی دارد.

پس از مایع سازی گاز، امكان فشرده كردن آن و انتقال با كشتی های مخصوص حمل ال.ان.جی به بازارهای دوردست در حجم گسترده فراهم می شود.

هر چند پروژه های خشكی تولید ال.ان.جی به سبب تحریم متوقف شده است اما وزارت نفت قصد دارد از طریق روش تولید ال.ان.جی در دریا (اف. ال.ان.جی- FLNG) وارد این بازار شود و محموله های گاز را به بازارهای دوردست شرق آسیا و اروپا صادر كند.

بر این اساس، معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شركت ملی نفت ایران اعلام كرد مذاكرات شركت ملی نفت ایران و شركتی نروژی برای تولید ال.ان.جی به عنوان نخستین پروژه مایع سازی گاز در دریا در سطح كشور انجام شده است.

«علی كاردر» گفت: امسال كشتی مورد نیاز از سوی این شركت نروژی برای تولید ال.ان.جی در خلیج فارس پهلوگیری می كند.

وی اضافه كرد: این پروژه از نوع پروژه های كوچك مایع سازی گاز در دریا (Small FLNG) است.

به گفته وی، در این پروژه از گازهای همراه میدان های شركت نفت فلات قاره ایران مانند میدان فروزان برای تولید ال.ان.جی استفاده می شود.

كاردر از پیشنهاد چند شركت های خارجی برای تبدیل گازهای شیرین به ایران برای استخراج ال.ان.جی در دریا خبر داد و گفت: پروژه های FLNG با توجه به كاهش قیمت، در بازارهای بین المللی جذابیت زیادی پیدا كرده و از این رو، به طور همزمان پروژه های زیادی در جهان كلید خورده است.

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریكا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای كاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این كشور لغو شود.

وزارت نفت نیز فردای آن روز با دستور به شركت ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی، طرح افزایش 500 هزار بشكه ای صادرات نفت خام را كلید زد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.