قرارداد شهرداری تهران با ایرانخودرو دیزل برای خرید یک هزار دستگاه ون
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۶ هزار و ۳۳۹ دستگاه تاکسی سواری و ۱۹۲ دستگاه ون نوسازی شده و تفاهم نامه ای با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید یک هزار دستگاه ون نیز انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۶ هزار و ۳۳۹ دستگاه تاکسی سواری و ۱۹۲ دستگاه ون نوسازی شده و تفاهم نامه ای با شرکت ایران خودرو دیزل برای خرید یک هزار دستگاه ون نیز انجام شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از شهرداری تهران، محسن هرمزی روز شنبه در خصوص فعالیت های شهرداری در زمینه کاهش آلودگی هوا افزود: همچنین توافقات اولیه با وزارت صمت درخصوص برقی سازی ۲۰ هزار دستگاه از ناوگان تاکسیرانی انجام شده و مقدمات واردات ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی از کشور چین فراهم شده است.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران با توجه به احساس مسوولیت اجتماعی، فعالیت هایی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام داده است، گفت: اگر چه بر اساس قوانین، توسعه حمل و نقل برقی در کشور بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و وزارت کشور است اما شهرداری تهران بر اساس احساس تکلیفی که داشته در این زمینه پیشگام شده و با شرکت ملی پست برای برقی سازی ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت تفاهمنامه امضاء کرده است.
هرمزی افزود: سازمان حمل و نقل و ترافیک نسبت به ایجاد ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی شامل ۷۴ پلاک شارژ اقدام کرده در حالیکه از نظر قانونی، متولی این امر وزارت نیرو بوده علاوه بر اینها در سفر شهردار تهران به چین تفاهم نامه خرید ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی امضا شد.
معاون شهردار تهران اضافه کرد: به منظور اجرای پروژه اتوبوس برقی، نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار و سپس عقد قرارداد ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مسیر بهارستان - جمهوری اقدام شد.
وی با اشاره به ممنوعیت به کارگیری موتورسیکلت های فاقد گواهی معاینه فنی در کلیه صنوف اظهار کرد: به شرکت های دارای مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها مذکور ابلاغ شد ضمن ممانعت از به کارگیری ناوگان فاقد گواهی معاینه فنی، نسبت به الزام ناوگان خود به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
وی یادآور شد: در خصوص کنترل کارکرد درجا کامیون ها و اتوبوس های مستقر در پایانه های حمل بار و مسافر، به مدیران پایانه های مسافری ابلاغ شد تا با متخلفین برخورد کنند.
معاون شهردار تهران با اشاره به مدل پیش بینی آلودگی هوا در شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: اگرچه براساس آئین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی) مکلف شده که مدل پیش بینی آلودگی هوا را بر اساس سیاهه انتشار به اجرا درآورد اما این امر تاکنون محقق شده است.
وی گفت: تنها شرکت کنترل کیفیت هوا که زیرمجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به عنوان تنها مرجع در کل کشور بر اساس مدل سازی های مبتنی بر روش های به روز دنیا به مدل سازی پیشرفته اقدام کرده است. مدل پیش بینی آلودگی هوا با قابلیت پیش بینی دقیق وضعیت کیفی هوا در ۲۴ ساعت آینده بر پایه اطلاعات سیاهه انتشار آلاینده ها توسط این مجموعه ایجاد و در دسترس عموم قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با تأکید بر اهمیت تدوین سیاهه انتشار آلاینده های هوا گفت: با وجود این که بر اساس آئین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، تدوین و به روز رسانی سیاهه انتشار آلاینده های هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما شهرداری تهران بر اساس برنامه چهارم توسعه مدیریت شهری (مصوب شورای اسلامی شهر) از طریق شرکت کنترل کیفیت هوا اقدام به به روز رسانی سیاهه انتشار آلاینده های هوا در شهر تهران کرده است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با توجه به وقوع طوفان های ریزگرد در ابعاد منطقه ای و تاثیرپذیری آن ها از کانون های ریزگرد در فواصل بسیار دور از شهر تهران، بررسی آن ها نیازمند استفاده از داده های پایش در محدوده هایی بزرگ، حتی خارج از کشور و در سایر کشورهای منطقه و دارای کانون های ریزگرد بوده است. به همین دلیل، استفاده از تصاویر ماهواره ای که امکان رصد توده های ریزگرد در این سطح را فراهم می کنند، به عنوان ابزاری مهم در مطالعات این شرکت به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
هرمزی با اشاره به ضرورت توسعه ایستگاه های سنجش کیفیت هوا گفت: درحالی که طبق قانون، توسعه ایستگاه های سنجش کیفیت هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما شهرداری تهران توسعه هفت ایستگاه سنجش کیفیت هوا را برنامه ریزی، اجرا و یا در دست اقدام دارد.
به گفته وی، از این تعداد یک ایستگاه در بهمن ۱۴۰۰ نصب و راه اندازی شد و در سال جاری نیز نصب سه ایستگاه جدید و نوسازی سه ایستگاه دیگر در دست اقدام است که این تعداد در این دوره مدیریت شهری، معادل یک سوم تعداد کل ایستگاه هایی است که طی ۳۰ سال گذشته و در ادوار گذشته مدیریت شهری به بهره برداری رسیده بود.