| کد خبر: 210075 |

دولت در اندیشه رشد بورس است

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با96 هزار و 190 واحد رشد در پایان معاملات روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت) به عدد ۷۴۱ هزار و ۹۵۲ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته 14.89درصد رشد را تجربه کرد.

تین نیوز

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با96 هزار و 190 واحد رشد در پایان معاملات روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت) به عدد ۷۴۱ هزار و ۹۵۲ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته 14.89درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، در پنج روز معاملات هفته‌ جاری، ارزش معاملات این هفته بیش از 53 هزار و 650 میلیارد تومان بود و ورودی پول جدید به بازار 4 هزار 176 میلیارد تومان برآورد شده است.

در این هفته بیشترین رشد را شرکت بیمه دانا در نماد حق تقدم آن با 44 درصد رشد، شرکت گروه صنعتی سدید با 42 درصد رشد و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با 36 درصد تجربه کردند. همچنین شرکت کشت و دام گلدشت با 14 درصد کاهش ارزش بیشترین کاهش را در بازار داشت.

در پنج روز معاملاتی این هفته بازار سرمایه نمادهای بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، پالایش نفت اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. به ‌این‌ ترتیب، رشد تاریخی بورس در حالی ادامه می‌یابد که تمام اتفاقات نشان می‌دهد که این رشد هنوز ادامه‌دار است. مهدی ناجی، کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه درباره اتفاقات بورس در هفته گذشته و پیش‌بینی روند بورس در هفته جاری گفت: در حال حاضر یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری و کسب بازده مناسب بازار سرمایه است. با ورود سپرده‌ها به این بازار، می‌توان نسبتا سود بالایی را عاید این‌گونه سپرده‌گذاران کند. کاهش نرخ سپرده بانکی درنهایت سپرده سرمایه‌گذاران را به سمت بازار سرمایه سوق می‌دهد که در ادامه منجر به ورود نقدینگی بازار سهام می‌شود. این نیز یکی از سیاست‌های جدید دولت در حمایت از بازار سرمایه است.

ناجی در پاسخ به اینکه با توجه به هجوم خرید سهام شستا و در پیش بودن عرضه سهام 16 شرکت و استقبال مردم از این عرضه‌ها، به نظر شما این استقبال تا کجا ادامه خواهد داشت؟ گفت: عرضه‌های اولیه همیشه مورد استقبال بازار سرمایه قرارگرفته است و با هجوم نقدینگی به بازار سرمایه و لزوم استفاده هلدینگ‌های بزرگ از این فرصت شرکت‌های شستا، ستاد فرمان اجرای امام و بنیاد مستضعفان طی هفته گذشته ابراز علاقه کرده‌اند که شرکت‌های خود را وارد بازار سهام کنند. همچنین این عمل به شفافیت مالی این شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند و از طرفی نقدینگی مورد نیاز این شرکت‌ها نیز تامین می‌شود و برای سایر پروژه‌های این هلدینگ‌ها نیز موثر است. اصولا استقبال بازار سرمایه از عرضه‌های اولیه همیشگی بوده و بنا بر شرایط بازار سرمایه‌گذاران از این‌گونه شرکت‌ها حمایت می‌کنند. بنا بر شرایط بازار میزان رشد این سهم‌ها متفاوت بوده و بسته به قیمتی که عرضه می‌شوند و قیمتی که می‌ارزند، می‌توانند رشد کنند. 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که از نظر شما دلیل حمایت دولت از بازار سرمایه چیست و چه تاثیری بر بورس اوراق بهادار دارد؟ گفت: در گذشته و مقاطع زمانی مختلف تعارض زیادی بین سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی و سیاست‌های دولت به وجود می‌آمد. در مواقعی دولت با رشد بازار مسکن موافق نبود اما با هجوم سرمایه‌گذاران باعث رشد قیمت مسکن می‌شد. یا در مواقعی دولت با رشد قیمت ارز موافق نبود، اما هجوم سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی باعث رشد نرخ ارز می‌شد. اما در مقطع زمانی حال حاضر هر دو اینها به دنبال رشد بازار سرمایه و کسب منفعت است. همچنین دولت نیز به دنبال فروش شرکت‌های خود از طریق این بازار و کسب نقدینگی جهت پوشش کسری بودجه است و سرمایه‌گذاران نیز به دلیل نبود پتانسیل لازم در بازارهای دیگر به دنبال کسب سود در این بازار هستند. 

او با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت اکثر بازار با رشد قیمتی بسیار خوبی مواجه بودند، افزود: به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز با ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه همچنان شاهد رشد بازار سرمایه در اکثر صنعت‌ها و صنایع مختلف باشیم. در نظرسنجی که توسط ایسپا صورت گرفته است بیش از یک‌سوم جامعه آماری اعلام کرده‌اند هیچ پس‌اندازی ندارد. این جامعه آماری مردم ایران بودند که نشان می‌دهد بیش از یک‌سوم مردم از وضعیت پس‌اندازی و معیشتی خوبی برخوردار نیستند. او اضافه کرد: 1.2 درصد از مردم نیز اذعان کرده‌اند که در ارز و طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این نیز نشان می‌دهد دلارهای مردمی نیز در قیمت ارز تاثیری ندارد. در این آمار نیز 1.5 درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند که در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چنانچه این 1.5 درصد به 10 درصد برسد بسیار می‌تواند برای اقتصاد مفید و مولد باشد. بقیه این افراد نیز همچنان سرمایه‌گذاری خود را در بازار مسکن و سپرده‌های بانکی انجام داده‌اند.

او اضافه کرد: در هفته گذشته عنوان شد که شرکت‌های تپ‌سی و دیجی کالا که شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند در راه بازار سرمایه هستند و شرکت‌هایی از این‌ دست نیز می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و سبد سرمایه‌گذاری را برای سپرده‌گذاران متنوع‌تر و جذاب‌تر کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.