کارشناس حملونقل ریلی:
◄ توسعه حملونقل ریلی منوط به سرمایهگذاری بخش خصوصی است
مجید بابایی، کارشناس حملونقل ریلی معتقد است تمرکز بر رشد سهم بخش ریلی در هر دو حوزه بار و مسافر از اهداف بلندپروازانهای است که تحقق آن منوط به حرکت در دو مسیر متفاوت است: 1 ــ فراهم نمودن بستر مناسب حملونقل متکی بر توانمندیهای درونبخشی، 2 ــ فراهم نمودن بستر رقابتی برای بروز استعدادهای ذاتی و توانمندیهای بخش ریلی متکی بر اصلاحات برونبخشی.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، یکی از موضوعاتی که مدیران بخش خصوصی حملونقل ریلی از آن بهعنوان مشکلات این حوزه یاد میکنند نبود فضای رقابتی در این حوزه است. این کارشناسان بر این باورند که جایگاه بخش خصوصی در سیستم حملونقل ریلی بهدرستی تعریف نشده و در این خصوص باید اصلاحاتی صورت بگیرد.
در همین خصوص مجید بابایی، دبیر سابق انجمن صنفی ریلی بر این باور است که فراهم نمودن بستر مناسب حملونقل نیازمند فرایند مالی، فنی و مدیریتی سطح بالا بوده و از نقطه نظر توجیهات اقتصادی نیز جای تأمل فراوان دارد چراکه عملاً علاوه بر وجود موانع جدی پیش روی بخش خصوصی در تعامل سازنده با بخش دولتی، سازوکارهای موجود در بهکارگیری قواعد بازار نیز از چابکی و انعطاف لازم برخوردار نیست.
بابایی خاطرنشان شد: در حملونقل ریلی نباید صرفاً به زیرساختها توجه کرد. از سال 89 به بعد روند حملونقل باری نسبتاً ثابت بوده است، در واقع در 10 سال گذشته 30 تا 35 میلیون تن بار جابهجا شده است و این در حالی است که در نوسازی ناوگانهای بخش مسافربری با مشکلات بیشتری مواجه هستیم.
دبیر سابق انجمن صنفی حملونقل ریلی اظهار داشت: در زیرساخت ما توانایی خیلی خوبی داریم. ناوگان حملونقل ما فرسوده است و دولت توجهی به حملونقل ریلی نمیکند. توانمندیهای ما در زیرساختها بسیار خوب است خود حملونقل را فراموش کردیم و باید به حملونقل بهعنوان پدیده اقتصادی توجه شود.
وی گفت: تمرکز بر رشد سهم بخش ریلی در هر دو حوزه بار و مسافر از اهداف بلندپروازانهای است که تحقق آن منوط به حرکت در دو مسیر متفاوت است: 1 ــ فراهم نمودن بستر مناسب حملونقل متکی بر توانمندیهای درونبخشی، 2 ــ فراهم نمودن بستر رقابتی برای بروز استعدادهای ذاتی و توانمندیهای بخش ریلی متکی بر اصلاحات برونبخشی.
بابایی خاطرنشان کرد: بدیهی است که فراهم نمودن بستر مناسب حملونقل نیازمند فرایند مالی، فنی و مدیریتی سطح بالا بوده و از نقطهنظر توجیهات اقتصادی نیز جای تأمل فراوان دارد چراکه عملاً علاوه بر وجود موانع جدی پیش روی بخش خصوصی در تعامل سازنده با بخش دولتی، سازوکارهای موجود در بهکارگیری قواعد بازار نیز از چابکی و انعطاف لازم برخوردار نیست.
بابایی در پایان اظهار داشت: امروز بخش ریلی کشور در مسیر رشد خود در حلقه معیوبی گرفتار شده که برونرفت از آن مستلزم توجه جدی به اصلاحات درونبخشی است. این امر نهتنها بهمعنای صرفنظر کردن از حقوق واقعی بخش ریلی در ایجاد شرایط عادلانه رقابتی بین ریل و جاده نیست بلکه باید بیشازپیش و با بهرهگیری از تمامی امکانات بر موضع حقه خود پافشاری نمود اما همزمان بپذیریم که نباید از اصلاح درونی، چابکسازی بخش و ارتقای بهرهوری در بخش ریلی غافل گردیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.