مشارکت جامعه حمل ونقل افزایش یابد
تیننیوز| محمدحسین نوروزی*: واحد مطالعات حمل و نقل و ترافیک، یک گام از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری که وظیفه اجرایی دارد، فاصله دارد؛ به این معنا که به انجام مطالعات پیش نیاز برای اجرا میپردازد. استفاده از فناوریهای نوین در تعیین مبدا و مقصد شهری و امکان سنجش نظام بار ترافیکی شهری در این واحد انجام میشود. این درحالی است که انجام مطالعات میدانی در این زمینه به عهده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است.
در واقع ما الزامات و روشهای انجام و شرح خدمات مطالعه را تعیین و در اختیار آنها قرار میدهیم. در مورد موضوع پراهمیت مترو، وظیفه طراحی، ساخت و بهره برداری با معاونت حمل و نقل و ترافیک است و ما به چند گام جلوتر موضوع تمرکز میکنیم، یعنی اتصال شهرهای اقماری مثل پرند، پردیس و ورامین به مجموعه قطار شهری تهران و فرصتها و چالش هایی که این اتصال میتواند در پی داشته باشد را شناسایی و پیشنهادهای لازم برای مواجهه با آن را ارائه میکنیم.
در جشنواره نهم مشارکت چندان گسترده ای وجود نداشت و آثار دریافتی تنها از چند دانشگاه در کشور به دستمان رسید. میتوان گفت مشارکت جامعه مهندسین مشاور حمل و نقل به گستردگی سایر بخشهای مشارکت کننده نبود. به اعتقاد من، جا دارد به معرفی هر چه بیشتر جشنواره در محیطهای علمی و پژوهشی حمل و نقل بپردازیم تا شاهد حضور هرچه بیشتر آثار مختلف در جشنوارههای بعدی در حوزه حمل ونقل باشیم.
*دبیرگروه داوری محور حملو نقل شهری