به مناسبت روز ملی ایمنی راه ها
◄ جان باختن حتی یک نفر در سوانح رانندگی سزاوار مردم ما نیست
سوانح رانندگی در کشورمان به یک بحران جدی تبدیل گردیده و آسیب های گسترده و جبران ناپذیری در ابعاد انسانی، عاطفی ، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی از خود بجا گذشته است
باید آگاه بود و اذعان داشت از دیر باز ، و امروز بیشتر از هر زمان دیگر سوانح رانندگی در کشورمان به یک بحران جدی تبدیل گردیده و آسیب های گسترده و جبران ناپذیری در ابعاد انسانی، عاطفی ، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی از خود بجا گذشته است و بدون تردید خسارات های ناشی از این پدیده خانمانسوز مانع مهمی در رشد و توسعه ی اقتصادی - اجتماعی کشور محسوب می گردد و از آن باید به عنوان "جنگ خاموش" نام برد.
جان باختن نزدیک به 20 هزار نفر از هموطنان و مصدوم و مجروح شدن بالغ بر 370 هزار نفر از سرمایه های انسانی و اجتماعی از گروه ها و طبقات مختلف و غالباً با سنین بین 20 تا 40 سال و مولد کار و تولید و اکثراً سرپرست خانواده در طول سال با وضعیت روند رو به رشدی که از دو سال قبل در اینگونه حوادث حاکم گردیده است ، جای بسیار تأمل و نگرانی دارد و کشور و جامعه در حالی با این شرایط مواجه هست که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 299/74 سال های 2030-2021 را به عنوان دهه اقدام برای ایمنی راهها تعیین و برنامه اجرایی برای کاهش حداقل 50 درصدی قربانیان حوادث ترافیکی به کشورهای عضو از جمله ایران ابلاغ و موضوع در کمیسیون ایمنی راههای کشور در همان سال به تصویب رسیده و کاهش سالانه 10 درصد کشته شدگان در سوانح ترافیکی در دهه اقدام ایمنی راهها (1409-1400 ) برای دستگاه های ذیربط تکلیف قانونی شده بود ، نکته مهم این است که این روزها بعضاً از سوی برخی مسئولین امر آمارهایی پیرامون حوادث رانندگی ، پیامدها و علت های نهان و آشکار آن ارائه می شود بی آنکه اشاره ای به چاره اندیشی ، راهکارهای مقابله و پیشگیری های خیلی جدی و مؤثر با این پدیده خانمانسوز مطرح گردد .
در طی سالیان متمادی اثرات قابل ملاحظه ی حوادث رانندگی در ابعاد عاطفی، اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر روز که مدیریت هماهنگ و مؤثر در خصوص ارتقاء ایمنی به تأخیر بیفتد ، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت و شاید مهمترین آنها را اینگونه بیان داشت : حداقل 1559 هزار میلیارد ریال زیان مستقیم اقتصادی تنها در بخش جان باختگان در طی یک سال ، 60 نفر کشته در هر روز در حوادث ترافیکی ، بیش از 1000 نفر مجروح در هر روز که از این تعداد بیش از 100 نفر دچار معلولیت دائمی میشوند) ، تعداد بیشماری از خانواده ها دچار توقف و یا کاهش شدید درآمد شده که دچار فقر می شوند ، لذا به نظر می رسد فارغ از ضعف و روند یکنواختی برنامه های اجرایی ، مدیریتی و عدم موفقیت در جلب نظر عمومی همچنین تاخیر و تعلل برخی نهادهای مسئول در امر ایمنی حمل و نقل به تکالیف تعیین شده در مصوبات قانونی ، کاهش و یا توقف بسیاری از برنامه های فرهنگی ، عدم توجه به مسئولیت اجتماعی ، ترویج آگاهی بخشی را باید برشمرد و قلمداد نمود.
تاکید می نماید دست یابی به افق و اهداف کاهش، غلبه و پیشگیری از سوانح رانندگی نیازمند عزم ملی و همراهی و همگرائی تمامی نهادها و سازمان های مسئول ، اقتدارِ عمل جدی دستگاه های نظارتی و حاکمیت بدون اغماض قانون و در کنار آنها اراده و توجه آحاد جامعه بوده و می تواند نقش مهمی را ایفا نموده نتایجی اثر بخشی را رقم زند.
7 اردیبهشت سال 1403 "روز ملی ایمنی حمل و نقل " فرصت بسیار مهمی در سال جاری می تواند باشد تا تمامی مسئولین و متولیان امر ضمن حساس شدن ، بازخوانی و تمرکز به این موضوع نسبت به برآورده ساختن مطالبات عموم مردم و تجدید نظر در ساختارهای تصمیم سازی و تصمیم گیری ، ارتقاء وتشکیل فوری نهاد راهبر ، اقدام جدی در تجدید نظر در کیفیت خودروهای تولیدی و توجه لازم به ایمنی آنها ( متاسفانه در به ایمنی چند دهه اخیر علیرغم افزایش بیرویه قیمت خودرو، تغییر معنیداری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و قطعاً خودروهای تولیدی با حداقل استانداردهای ایمنی که توسط سازمان ملل توصیهشده فاصله بسیاری دارد و لازم است سازمان ملی استاندارد کشور، در نگاه خود به ایمنی خودروها تجدیدنظر کند) ، ایمن سازی و افزایش سطح سرویس راههای درون و برون شهری مطابق انتظارات بحق آحاد جامعه و برابر شرایط روز همچنین تقویت و بکارگیری تجهیزات نوین توسط گروه های امدادی ، توسعه بهره گیری از ابزارهای هوشمند نظارتی و ... اقداماتی گسترده و مؤثر را در دستور کار قرار داده تا از ادامه وضعیت تاسف بار حوادث ترافیکی و از تکرار مصیبت های فراوان برای بسیاری از خانواده هایی که پدران ، مادران و یا فرزندان خود را ازدست می دهند و دچار افسردگی و یاس و نامیدی می شوند ، کسانی که تا پایان عمر مشمول معلولیت و از کار افتادگی می گردند ، جلوگیری شود .
از این رو به منظور دستیابی به اهداف عالیه بهبود ایمنی راههای شهری و برون شهری و ارتقاء فرهنگ ترافیک همانگونه که اشاره شد اقدام عاجل دستگاههای اجرائی و نهادهای مرتبط با ایمنی و حمل و نقل و همچنین مشارکت جدی کاربران و به طور ویژه فراهم آوردن شرایط فعالیت بیشتر برای سمن ها و نهادهای مردمی ، دانشگاهیان ، بخش خصوصی ، سرمایه گذاران و جوانان اجتناب ناپذیر بوده و بطور کلی برنامه های محوری ایمنی به شرح زیر را یادآور می گردد.
- مدیریت ایمنی
1 ) تقویت نهاد راهبر ایمنی (کمیسیون ایمنی راهها و شورای عالی ترافیک) با تشکیل شورای عالی ایمنی حمل و نقل و ایمنی کشور به ریاست رئیس جمهور محترم
2) تقویت نظام ایمنی پیشگیرانه در حمل و نقل و ترافیک کشور با اجرای نقشه راه و اَکشن پلانی که قبلاً تدوین گردیده و اجرای دقیق و عملیاتی شدن مصوبه آیین نامه اجرائی جزء (4) بند (ب) ماده 46 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور به شماره 84302/ت 55310 ه مورخ 23/07/1399 هیات محترم وزیران با هدف ترویج و نهادینه سازی الکوی رفتار اجتماعی قانونمند و تکالیف قانونی تعیین شده همچنین مصوبه آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوبه به شماره 138956/ت 58512 ه مورخ 05/11/1400 هیات محترم وزیران
3) ارتقاء و توسعه سیستم های اطلاع رسانی و مدیریت رسیدگی به تخلفات و تصادفات رانندگی
4) اصلاح و نظارت جدی فرآیندهای اعمال قوانین، وصول جرائم و شیوه هزینه کرد آن در ایمنی
5) حذف بخشودگی های جرایم برای متخلفان رانندگی که در طول سال به مناسبت هایی انجام می گردد.
- ) کاربر ایمن (راننده و عابر پیاده)
1. آموزش و ارتقاء فرهنگ و مهارت ایمنی عبور ومرور
2. توسعه و بهبود بهرهوری سیستمهای هوشمند نظارت و کنترل تردد در راه ها
3. تدوین روشهای مؤثر پیشگیرانه برای موتور سواری ایمن با توجه به کثرت سهم تصادفات موتورسواران
4. تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی عابران پیاده برای حضور ایمن در ترافیک
5. بهبود مقررات و سیستمهای کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی
- ) راه ایمن
1.توجه جدی به اصول و استانداردهای ایمنی در نگهداری از شبکه راههای شهری و برون شهری
2. حفظ حریم و ارتقاء ایمنی حاشیه راهها
3.ساماندهی و ایمن سازی راههای ورودی و خروجی شهرها و دسترسیهای آن ها
4) خودروی ایمن
1. اولویت اعمال استاندارد های ایمنی در تولید و واردات خودرو
2. ارتقاء نظام معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها
3. بهبود و ارتقاء ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی
4. ارتقاء استانداردهای ایمنی تولید و واردات موتورسیکلت و الزام به تحویل متعلقات آن مانند کلاه ایمنی به هنگام فروش محصول
5 ) امداد و فوریتهای پزشکی
1.ارتقاء نظام رسیدگی به مجروحان تصادفات رانندگی با توسعه پایگاههای اورژانس پیش بیمارستانیوتوسعه ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی
2. تقویت بخشهای مراقب و درمان مصدومان در بیمارستان(تروماسنتر)
6) اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با ایمنی حمل و نقل
1. اصلاح ساختار اعطای گواهینامه رانندگی
2. اصلاح و تجدید نظر در جرایم رانندگی
حتی جان باختن یک نفر هم در سوانح رانندگی در شایسته این جامعه و مردم شریف نبوده و نیست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.