| کد خبر: 257451 |

◄ شراکت راهبردی ایران و ارمنستان چگونه به ایجاد کریدور زنگه زور انجامید؟

یک کارشناس معتقد است بخش عمده ای از مطالبی که در ارتباط با کریدور زنگه زور در رسانه های داخلی و گروه های کارشناسی طرح و بحث می شود، دچار سوگیری های شناختی و یا خطای عاطفی است.

تین نیوز

یک کارشناس معتقد است بخش عمده ای از مطالبی که در ارتباط با کریدور زنگه زور در رسانه های داخلی و گروه های کارشناسی طرح و بحث می شود، دچار سوگیری های شناختی و یا خطای عاطفی است.

به گزارش تین نیوز ، رامیز قلی نژاد با بیان این مطلب گفت: باید توجه داشت که این مسئله، ناشی از خطای راهبردی جمهوری اسلامی ایران در چیدن تخم مرغ هایش در سبد کوچک ارمنستان است.

 

مطلب مرتبط:

بررسی ادعاهای طرف‌ های درگیر در کریدور زنگه‌ زور

وی در جمع متخصصان تین نیوز در شبکه های اجتماعی عنوان کرد: ایران طی 30 سال گذشته با خطای مسلم راهبردی، تخم مرغ هایش را نه در سبد مستعد و مناسب آذربایجان ( با بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی-خاکی و اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی)، بلکه در سبد نامطمئن ارمنستان (تنها با ۳۵ کیلومتر مرز مشترک و اختلافات عمیق قومی، فرهنگی و مذهبی) گذاشته است.

خبرهای مهم روز:

او ادامه داد: شراکت راهبردی ایران و ارمنستان، همراه با نادیده انگاری خواست های مردمان آذربایجان ایران، خطای بزرگی بوده است که اکنون به تهدید و تحدیدی مسلم بدل شده است.

قلی نژاد خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد استانی که الان با ایران ۳۵ کیلومتر مرز زمینی دارد و مسیر ترانزیت ایران با اروپاست، قبلا زنگه زور و متعلق به آذربایجان بوده است و در زمان اتحاد شوروی و به منظور تسهیل روابط و تردد ارامنه ایران و اتحاد شوروی، این بخش به ارمنستان واگذار می شود.

وی گفت: پس از آزادسازی قره باغ، طی توافق دو کشور آذربایجان و ارمنستان و نظارت روسیه و ترکیه ( ایران در جاهای دیگری مشغول بود و از ایفای نقش راهبردی در این منطقه، مغفول یا محذوف!) مقرر شده است در ازای کریدور لاچین که تردد اهالی ارمنی استان خان کندی( یا استپاناکرت به ادعای ارامنه) را به خاک ارمنستان تسهیل می کند، کریدور زنگه زور برای تسهیل تردد بین نخجوان و سایر بخش های آذربایجان ایجاد شود. دقت کنیم که این خواسته هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان و بر اساس توافق دوطرف است! و البته در راستای منافع قدرت های منطقه یعنی روسیه و ترکیه!

این کارشناس افزود:  اکنون چه اتفاقی افتاده است؟

۱- آذربایجان با متحدانش که به هزار و یک دلیل می توانست و باید ایران می بود، می خواهد یک کریدور به موازات مرز ایران به نخجوان ایجاد و ترانزیت بین دو بخش سرزمینش را برقرار و تسهیل کند. (این خط ریلی و زمینی از یک قرن پیش موجود است و پس از اشغال مناطق آذربایجان از سوی ارمنستان، تعطیل شده است!)

۲- روسیه نمی خواهد و هرگز اجازه نقش آفرینی به ایران در قفقاز را نخواهد داد. ترکیه نیز در راستای منافع خود و دست یابی زمینی به کشورهای ترک آسیای میانه، از ایجاد این کریدور حمایت می کند که کاملا طبیعی است. در همین فقره هم خطای راهبردی ایران مشهود است.

۳- مخالفت آذربایجان با تردد کامیون های ایرانی به این دلیل است که مسیر تردد آنها تا پیش از آزادسازی قره باغ از اشغال ارمنستان، مسیر قاپان-گوریس، از خاک های اشغالی می گذشت و به دلیل تسلط ارمنستان به این منطقه مشکلی هم وجود نداشت. اکنون آذربایجان مدعی است تردد کامیون ها از خاک او به مقصد ارمنستان و سپس اروپا، باید تابع قوانین بین المللی حمل و نقل و ترانزیت و هم سو با منافع ملی اش باشد.

۴- حضور چرکین رژیم اشغال گر اسرائیل در این معادلات، با این استراتژی است که جنگ و تنش را به مرزهای ایران بکشاند. نکته ای که در عین محکومیت البته مشابه کاری است که ایران در مرزهای آن کشور در لبنان و سوریه کرده است.

افتادن هر یک از طرفین مناقشه در دام اسرائیل، به ضرر کل منطقه است و تاثیرات به شدت منفی در ژئوپولتیک منطقه خواهد داشت و نگرانی ایران کاملا طبیعی است.

گزارش مهم روز را بخوانید؛

◄ پاتک روسیه علیه« زنگه زور » با طرح کریدور سه جانبه

◄ کریدور زنگه زرو و منافعی که نصیب ترکیه می شود

 

۵- هرچند با ایجاد کریدور زنگه زور، هیچ تغییری در دسترسی و تردد ایران به ارمنستان رخ نخواهد داد ولی نگرانی ایران از دور خوردنش از سوی ترکیه و تغییر مسیر ترانزیتی شرق به غرب، کاملا منطقی و طبیعی است.  ولی نکته این است که باید نقش و عملکرد خود را در بروز این نارسایی هم بپذیرد و سیاست بی وقفه فرافکنی را وانهد. نقشی که از خطای راهبردی در از دست دادن اتحاد راهبردی با آذربایجان و حمایت نادرست از ارمنستان ناشی می شود. ایران در صورت اتحاد با آذربایجان که مبانی خلل ناپذیر فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و حمایت آذربایجانی های ایران را دارد، از یک سو زمینه را برای گسترش تبادلات اقتصادی و مشارکت در بازسازی این کشور فراهم می آورد و از سوی دیگر مسیری مطمئن تر به سوی اروپا می گشود. این امر در عین حال نیز، اتصال ریلی جدید را در قالب کریدور شمال- جنوب توجیه می کرد.

قلی نژاد تاکید کرد: در مجموع دردها و رنج هایی که اکنون نه در این موضوع خاص بلکه در بسیاری زمینه ها و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تحمل می کنیم، نتیجه تصمیمات و سیاست های نادرستی ست که اتخاذ کرده ایم. نمونه دیگر: جنبش اصیل منطقه، طالبان! خودکرده را تدبیر نیست مع الاسف!

* برای دریافت داغترین تحلیل های حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حبیب 132 71

    چه عجب یک مقاله درست و درمون در باره کریدور زنگه زور خوندیم!

  • محمد مهدی 107 207

    به چه حقی انقدر دروغ نوشتی؟!

  • علیرضا 155 223

    مطلبی بسیار یک‌طرفه و سوگیرانه بود، پانترکیسم نخ‌نما در تمام متن موج میزد. به عنوان مثال هرچه از قول طرف ارمنی در متن آمده با سوگیری و با برچسب "ادعا" منتشر شده اما زیاده گویی های طرف ترک طبیعی و عادی جلوه داده شده است.
    شایسته است در مطالب منتشر شده بویژه مطالبی که برجسته می‌شوند، سازگاری با منافع ملی ایران در نظر گرفته شود.
    اینکه ترکیه به دنبال کشورگشایی جعلی ست طبیعی تلقی شده، اما اینکه ما یکی از همسایه های استراتژیکمان را از دست می دهیم اساسا مدنظر نویسنده پانترک متن نبوده است.

  • قدوسی 136 217

    واقعا انتشار چنین متنی از این نیوز بعید بود، حس کردم خبرگزاری آناتولی رو دارم می خونم...چیه این حرفا؟ ترکیه و آذربایجان می خوان با باجگیری از ایران رابطه زمینی ما با اروپا رو تو دست خودشون بگیرن...به ما چه ربطی داره زنگزور در گذشته به چه کسی تعلق داشته؟ منافع استراتژیک ایران مهمه...

  • علی تورک اوغلو 241 158

    بالاخره تو این کشور یه کارشناس پیدا شده حرف منطقی و درست زده خدایا شکرت

    • علی 16 14

      حقا درست گفتی

  • طاهره یاوری 122 217

    ایران الان کجای این متن بود؟ دفتر مرکزی این نیوز ایرانه یا تو باکو؟ واقعا انتشار این متن خلاف منافع ملی ایرانه

  • سعید 101 202

    به کارشناستون بگین چرا اینقدر با تعصب و جانب گرایی حرف میزنه.

  • مغانلی 229 109

    حرفاش واقعا حقه. ایران الانم هم باید از ارمنستان دست بکشه و طرف کشور مسلمان باشه

  • انوشیروان 243 90

    کریدور زنگه زور قدیم حق قانونی و سرزمینی جمهوری آذربایجان است

    • میلاد 3 8

      آقای عقل کل در زمان قدیم نه آذربایجان وجود داشته نه ارمنستان که همش متعلق به شوروی بوده و قبل تر هم مال امپراتوری ایران بوده .

  • عارف 110 222

    این چه کارشناسی از شرایط هستش ؟ انگار یک نفر از باکو این مطلب را نوشته . کجا کریدور زنگه زور از قدیم وجود داشته ؟ این کارشناس آیا ندیده که آذربایجان طی سی سال گذشته مدام برای ایران مزاحمت ایجاد کرده و مانع توسعه روابط بوده ؟ آیا ایشان از حمایت آذربایجان از تجزیه طلبان مورد حمایت جمهوری آذربایجان اطلاع دارد ؟ آیا ایشان اطلاع ندارد که جمهوری آذربایجان با همدستی اسرائیل دست به ترور دانشمندان هسته ای ایران زده ؟ و اگر زنگه زور یک زمانی برای آذربایجان بوده و اگر قرار برگشت به گذشته را داریم چرا جمهوری آذربایجان به ایران برنگردد ؟ لطفا مطالب هر ناکارشناسی را نشر ندهید .فرمایش ایشان ضد منافع ملی ایران هست .گویا ایشان قصد تطهیر علی اف را دارد .

  • ناشناس 95 223

    به نظر من این آقای قلی نژاد داره آب به آسیاب آذربایجان میریزد و احتمالا خودش از آن پان ترکیست های قهار است

  • ناشناس 85 195

    این مقاله و نوشتار کاملا" یک سویه و فقط در جهت منافع دولت باکو نوشته شده ، بخشی از این مقاله قابل منطقی معقول مستدل بود ولی بیشتر یک‌سویه در جهت منافع الهام علی اوف نوشته شده

  • علی 93 205

    کاملا معلومه که کارشناس ترک هست وداره به نفع کشور آذربایجان نظر میده ..

  • آراز 230 92

    دمت گرم،واقعا هرچی تودلم بود رو گفتی یکی باید این حرفها رو به این بیسوادهای فاشیست بگه

    • سایه نظمی 57 37

      اشتباهی منفی دادم شرمنده

  • محمود 211 89

    آفرین به شرفت
    منطقی ترین تحلیل تا به امروز در مورد آذربایجان و ارمنستان و غفلت سیاسیون ..بود

  • آلبرت زاکاریان 92 209

    از اول آذربایجانی وجود نداشت ومرزارمنستان و ایران از دریای مازندران تا شهرهای وان و ارزروم بوده

  • حسین 64 120

    سیاستهای اشتباه پشت اشتباه ایران چنان بلایی سرمان آورده که ازطالبان وجمهوری به اصطلاح آذربایجان وعراق وترکیه وپاکستان رابرای خودمان بلایی درست کردیم

  • علی 187 56

    سیاست خارجی ایران توسط لابی ارامنه در باشگاه هور و ایرانشهری ها تعیین می‌گردد که نتیجه جز خسران عظیم برای ایران چیز دیگری نخواهد بود

  • محمدی 70 185

    عجب دلایل آبکی و بی منطق و پر از اغراض پنهان
    اگر نمی گفتید کسی نمی گفت لال است

  • ناشناس 76 190

    و ترکیه و دیگر پان ..خواب کوریدور زنگزور را به گور خواهند برد

  • عادل 180 58

    ماشالله
    واقعا یک کلمه حرف منطقی بود که شما گفتی

  • محمد 165 51

    واقعا یه نفر فهمید واقعیت مسئله رو، کاملا به موقع ومنطقی

  • محمد امینی 60 168

    با سلام اگه بدست این آقای کارشناس باشد باید دستها را بالا برد و در برابر علهام و ترکیه تسلیم شد بدون هیچ سودی، دوما با ایجاد این کلیدور از خاک ارمنستان تمام برتری ایران نسبت به آذربایجان ازبین رفته و بدون هیچ سودی برای ایران نخجوان به سرزمین اصلی آذربایجان متصل شده و ایران حذف می شود این برادر کارشناس اصلا نمی داند استراژدی و اهمیت نظامی این گ ذرگاه چی هست، پس بهتر هست نظر ندهد ونظرش را برای خودش نگه دارد

    • ناشناس 0 0

      اقای کارشناس الهام نه علهام!!!!

  • امیر 152 53

    به دور از تعصبات و جانبداری برخی از هموطنان ضد کشور
    کاملا حق رو گفتن
    احسن👏👏

  • امیرعلی ارفعی 165 52

    تنها مقاله ای که بدور از هرگونه توهمات و تعصبات کورکورانه دولتی خواندم مقاله شما بود و ای کاش دولت مردان به خواب رفته حذف ایران در معادلات منطقه را جدی بگیرند متاسفانه هیچ کدام از کشورهای همسایه تره هم واسمون خرد نمی کنند نمونه اش طالبان ،آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس

    • رضا 4 1

      خدا رو شکر که یک نفر با عقل و منطق و به دور از تفکرات پوج و توهمی ایرانشهری و افراطی گری که کشور را به فلاکت رسانده مطلب نوشت امیدوارم افراد مسئول و تصمیم گیر از این مطالب یاد گرفته و باعث آرامش و آبادانی کشور شوند

  • 🇮🇷 42 153

    این کارشناس هست؟ چرا با هر ... مصاحبه میکنید هم رو وقت و هم اعصاب ایرانی جماعت اثر مخرب میزارید .

    • ناشناس 0 0

      می خواهی اصلا نظرات را هم بیخیال بشی؟!! خب نظر خودت را بده! چکار داری به نظر دیگران

  • حبیب 47 84

    با توجه به ورود اسراییل در آذر بایجان ،بعد از این آذر بایجان دیگر به ایران اعتماد نخواهد کرد ،اگر کوتاه بیایم ای مسیر 35کیلومتری رو هم برای اتصال به اروپا از دست می‌دهیم ،ما باید آذربایجان و ارمنستان رو باهم داشته باشیم ،ارمنستان را برای در تنگنا قرار نگرفتن و آذربایجان راهم برای مراودات اقتصادی ،فرهنگی،اگر ما یکی رو از دست بدهیم از طرف دیگری در تنگنا قرار میگیریم.

    • انوشیروان 90 40

      آذربایجان هم دین را ول کردی چسبیدی به ارمنی مسیحی اولویت دینه نه چیز دیگه یا حق

  • حق 48 135

    اگه به قراردادهای قدیمی بریم استان ارمنستان واستان باکو مال ایران است تو دشمن هستی یا دوست که نفهمیده حرف میزنی

    • حیدر 9 5

      خواهشا این حرف های تو خالی و نخ نما شده رو دیگه تکرار نکنید که یه زمانی مثلا ارمنستان آذربایجان گرجستان بحرین افغانستان و ... مال ایران بوده و باید به ایران برگرده .
      البته من فکر میکنم اینها حرف های نوجوانهای زیر بیست سال باشه که تو کتابهای تاریخشون خوندن .

    • علی رضا 2 1

      اگر کسی ادعای سوابق تاریخی را داشته باشد ایران است که استانهای ایروان و تفلیس و باکو را از وطن خود جدا کرده آمد.

  • ناشناس 38 137

    جمهوری آذربایجان اصالتی که باید می‌داشت الان ندارد

  • Shahin 127 24

    آدم باید شکست را قبول کنه

  • ناشناس 139 32

    واقیعن درست گفته کار شناس مختر م تشکر.

  • محمد 74 8

    دود ندانم کاری به شدت چشم مردم را می سوزاند عده ا ی عینک پیشرفته دارند دود به آنها کار ساز نیست

  • محمدی 108 25

    باسلام
    ضمن تشکر از منطق و استدلال درست و اصولی در قبال کریدور زنگه زور متاسفانه در قبال کشور جمهوری آذربایجان فرصت سوزی شده و باعث نفوذ گسترده رژیم منحوس اسرائیل در آن کشور شده ایم

  • صادق اسماعیلی 110 23

    حرف حساب.

  • ناشناس 41 109

    اولا که همان ۳۵ کیلومتر مرز ما با ارمنستان راه تنفس ایران با اروپاست و دوم اینکه علیف دنبال اشغال و مالکیت بر نوار مرزی ایران و ارمنستان و قطع دسترسی ایران به روسیه و اروپا از راه زمین هست و سوم اینکه با اشغال و ضمیمه نمودن این مناطق باید منتظر حضور ناتو و اسراییل در کنار مرزهای خودمان باشیم

    • ناشناس 34 6

      آنچه اکنون در ارتباط با این مشکل شاهدیم، فرصت سوزی هایی بوده که صورت گرفته است و همین خطاهای ر اهبردی باعث نزدیک شدن و ارتباط باکو با اسرائیل و ناتو شده است!

  • محمد 21 72

    البته ایران باید فعالیت خود را در قفقاز زیاد کند ودشمنان در آنجا خود را نشان خواهند داد واز لاک بیرون می‌آیند ایران و روسیه باید گذشته را کنار بگذارند ومنافع همدیگر را در قفقاز به رسمیت بشناسند وگرنه آنجا می شود پایگاه غرب که برای دو کشور مضر است و برای روسیه خطر آن هزاران بار بیشتر است

  • ابراهیم 40 75

    این کارشناس ایرانی است ؟

    • نالغواناخ.خ. اهری 1 0

      از زمانی که در ۱۳۲۰ پهلوی نام رسمی ایران را انتخاب و اعلام عمومی کرد این کلمه فقط بنام یک قوم نیست.

  • هادی 130 18

    یک فرد معمولی هم میدنه که ایران بجای ترکیه باید برادر بزرگتر برای آذربایجان میشد ولی اندیشه‌های نژادپرستانه در برخی از مسولان کشور باعث شد هر روز از آذربایجان دورتر شویم و برادری جای خودشو به خصومت داده

    • ناشناس 46 4

      احسنت!

  • داور 115 21

    واقع حقیقت را بیان کردی ولی سیاست خارجی کشور ایران در دست یک عده نژاد پرست ومتعصب قومی افتاده وتنها به فکر منافع‌ قومی فکرمیکنند نه کل کشور واین هم باعث‌ نفاق وجدایی در دا خل کشوروشکست سیاست خارجی را همراه دارد

  • ناشناس 32 111

    بد نیست اشاره ای هم به تالشی های مستقر در جنوب جمهوری آذربایجان بشه.
    جمهوری آذربایجان تمایلی برای عبور کریدور ریلی از اون منطقه نداره
    چون مردمان اون منطقه خواستار جدایی از جمهوری آذربایجان و پیوستن به گیلان را دارند.

  • ناشناس 33 108

    کارشناس محترم
    اگر تعصبات کورکورانه را کنار بگذاری متوجه میشوی که اتفاقا ایران و ارمنستان ریشه های عمیق فرهنگی و هنری با هم دارن
    این همه ارمنی تبار ساکن ایران داریم که در زمینه های هنری، ورزشی و فرهنگی افتخار آفرین بودن برای مملکت.
    تعصب ممنوع

    • عبدالفتاح 62 7

      میلیون ها آذربایجانی در داخل ایران رو نادیده میگیری اما صدهزار ارمنی را برادر خود میدانید.آذربایجان هزاران شهید در هشت سال دفاع مقدس داد.ا ؟؟اگر به افتخارات ورزشی ایران نظرکنیم نصف افتخارات و مدالهاییکه در مسابقات برای ایران رقم خورده رو آذربایجانیها تقدیم کردند.برای مثال علی دایی و کریم باقری و هادی ساعی و حسین رضازاده و سعید معروف و یوسف کرمی و مسعود هاشم زاده وامیر علی اکبری وغیره .....؟

  • ناشناس 23 104

    گویا این کارشناس نمی داند تو همین دو سه سال گذشته چقدر زیاد اقدامات تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی کشور از سوی ترکیه و حکومت علی اف صورت گرفته.
    حالا اسمش رو گذاشته تخم مرغ در یک سبد.
    بعدشم بد نیست بدونی با افتتاح راه آهن رشت آستارا دسترسی ایران به روسیه تسهیل میشه و کریدور جنوب شمال هم تقویت

    • کرد کرمانشاه 45 0

      عاقل،راه آهن رشت آستارا هم از آذربایجان میگذره

  • علی داودی 31 102

    تحلیل مزخرفی بود

  • اکبری 104 20

    تحلیل خوبی است . ممنون تین نیوز از بابت تهیه گزارش کارشناسی . مدت زمان تنش ارمنستان و آذربایجان حدود 30 سال زمان برده و احداث خط آهن جبفا - اصلاندوز و جمهور آذربایجان مطرح شده بود و نقل و نبات محافل سرمایه گذاری خصوصا در ارس گردیده بود . حتی از طرف دولت آذربایجان و خود رییس جمهور آذربایجان احداث خط مذکور مورد توجه بود . نگاه های غیر کارشناسی و تنظیم و تثبیت دوست و غیر دوست و سایر رویکردهای غیر سایسی و اقتصادی باعث شد که خط مذکور در کاغذها مانده و از حرکت بیافتد . تاریخ را مدیران باید به درایت بسازند . ما باید یک سیاست بینابین را ما بین تمام همسایگان داشته باشیم . یقیینا وزن آذربایجان بخاطر سایر مولفه ها زیاد است و.... این خط ریلی زرنگه زور برای ایران خیلی با اهمیت است . چون آذربایجان زیاد اعتقادی به خط آستارا نداشته و بهترین محل را برای جابجایی بارها مسیر زرنگه زور میداند

  • داور 110 19

    تحلیل منطقی بود و منافع ایران بیشتر با آذربایحان تامین میشود تا کشور کوچک ارمنستان

  • بهروز 114 15

    از سخنان دیروز آقای عاملی امام جمعه اردبیل هم معلوم بود ایران هم کریدور زنگه زور را قبول کرده و بزودی هم افتتاح خواهد شد ...سفر اخیر اردوغان هم به باکو در مورد زنگه زور بود

  • ایرانی 108 14

    آفرین حرفت تماما حق و منطقی است

  • تورک اوغلو 106 19

    حرف حق

  • ناشناس 22 104

    نوشتاری یک طرفه مغرضانه و نادرست متاسفانه هر کسی خودش رو کارشناس معرفی میکنه

  • عالی... 97 16

    عالی...ومنطقی،تامین منافع ملی

  • احمد 114 14

    کاملا درست است. ایران سیاست اشتباهی در قبال آذربایجان اتخاذ کرده

  • رضا 111 13

    بالاخره یک حرفی منطقی شنیدیم عالی بود مرسی از نویسنده

  • آیدین 104 14

    الحق و الانصاف این حرف درسته،نه کسانی هم هستند که میتونن حقیقت رو بگن

  • احسان محمدی 23 99

    دوست گرانقدر کارشناس در اینکه در سیاست‌های ایران در قبال آذربایجان احمال کاری و بی توجهی هایی صورت گرفته شکی نیست.اما شما کاملا یک طرفه و بدون در نظر گرفتن رفتارهای طرف آذری که در تمام این سالها و حتی پس از جهت گیری های ایران و حتی کمک نظامی در جنگ قره باغ اول دولت علیف به سمت ایران زدایی تحریف بدیهیات تاریخ تلاش در ایجاد جبهه‌های پانترک بر علیه تمامیت ارزی ایران و هزاران مورد دیگر اشاره کرد و به صورت واضح نشانه ترس رژیم حاکمه آذربایجان از جذب شهروندانش به سیستم شیعی ایران و ایجاد مشکلات امنیتی در درون ساختار این کشور تازه تأسیس بوده و بصورت ذاتی نه تنها رژیم علیف علاقه ای به نزدیکی روابط با ایران نداشته بلکه از روز اول ایران را دشمن بالفعل خود میدانسته و اگر تا کنون اقدام قهری بر علیه ایران انجام نداده صرفا به دلیل ضعف نظامی و جمعیتی بوده که با روی کار آمدن دولت علیف پسر از ابتدایی ترین لحظات حکومتش سیاست سرباز سازی در ایران با تشکیل حمایت و پول پاشی های گسترده و ایجاد نفرت در بین ترک زبانان ایران به پیش برده و به شدت امیدوار به این سیاست است پس به جای اظهار نظر های یک جانبه یا به قول دوستی شبیه به خبرگزاری آناتولی بهتر بود که تحرکات دو سوی ارس و رفتار هر دو دولت را نقد می‌کردید نه فقط رفتار ایران.
    پیروز باشید

    • ناشناس 37 8

      در هر صورت ایران باید با ایفای نقش بهتری مانع دلخوری باکو میشد و با حفظ توازن با هر دو کشور همسایه ارتباط موثری میداشت که متاسفانه نتیجه درستی حاصل نشده است.

  • سایه نظمی 110 16

    برای اولین بار دارم می بینم که بدون جانبداری و بدون در نظر گرفتن توهمات عجیب و غریب و کینه ورزانه بعضی ها کارشناسی بحق انجام گرفته ...واقعا دست مریزاد ...من خودم فارس زبانم و حالم از کارشناسی های شعار گونه و جانبدارانه بهم میخورد ... .ما باید بپزیریم واقعیتها رو و با آنها کنار بیاییم ...نباید اداره امور و کشورداری را به عده ای عقده ای که جز حسادت چیزی تو چنته ندارند وا نهیم

  • انوشیروان 98 17

    آذربایجان قوی و هم دین را ول کردی چسبیدی به ارمنی مسیحی اولویت دینه نه چیز دیگه یا حق

  • سحرخیز 81 13

    تاکنون نظرات مختلفی از کارشناسان محترم را در ارتباط با موضوع دالان زنگزور دیده ام که صدالبته می‌شود گفت خیلی خیلی به ندرت نظرات کارشناسی آنها مبتنی بر بی طرفی بوده یا دالان زنگزور را دالانی جعلی تورانی خوانده ویا جمهوری آذربایجان را جمهوری جعلی قلمداد کرده وخاک اون جمهوری را متعلق به‌ایران دانسته اند البته برکسی پوشیده که قسمتی از خاک آذربایجان وکل خاک ارمنستان و گرجستان در قرون گذشته متعلق به ایران بوده ولی فقط فقط در مورد تعلق خاک آذربایجان به ایران صحبت می‌شده که ناشی از جانبگرایی کارشناسان محترم از طرف ارمنی بوده.شاید این مقاله دومین مقاله ای باشد که در این خصوص با بی نظری کامل درج شده است که بسیار خوب و مستدل است

  • یاس 22 90

    آقای کارشناس کلیه ادعاهای باکو صرفا به دلیل توهمات حاکمیت ترکیه است که تحت تاثیر توهمات ایجاد مجدد امپراتوری عثمانی میباشد همان امپراتوری که هزاران هموطن ایرانی و بخصوص آذریهای عزیز خونشونو برای حفظ هر وجب خاکش سرزمین ایران به زمین ریخته ترکیه هیچوقت دوست نبود

  • سایه نظمی 95 16

    واقعا عالی بود لذت بردم 👏👏

  • سید 10 51

    آقای تحلیلگر اگر قراره به تاریخ و گذشته نگاه کنیم ،کل منطقه قفقاز بویژه خود آذربایجان هم متعلق به کشور وسیع و قدرتمند ایران است...

  • ناشناس 6 54

    آقای کارشناس تاریخ را مطالعه نکردین برای خودت نظریه میدی از اسم ناخیجوان بگم یعنی قبل از پیاده شدن اسم ارمنی است این جدایی ناخیجوان و آرتساخ را استالین رقم زده شما چی از تاریخ ارامنه میدانید شهری که امروز بنام باکو میشناسید زمان پادشاهی باکراتونی تاسیس شده شما کجا بودین

  • ناشناس 37 4

    اگر یک پل متقاطع از روی راه آهن زنگزور احداث شود و متعلق به ارمنستان هم باشد این که نشدنی نیست،ارمنستان میتواند صد تا پل متقاطع از روی راه آهن زنگزور نصب کند تا اتصال شمال جنوبش قطع نشود و اتصال ایران به اروپا هم برقرار باشد مالکیت آذربایجان بر راه آهن مثل مالکیت اتباع خارجی بر خانه هایشان در ارمنستان است این برای اینست که از پرداخت حق ترانزیت معاف باشد والا این ناقض حاکمیت ارمنستان بر خط آهن زنگزور نیست،آنهایی که بر طبل جنگ با آذربایجان میکوبند همان ها هستند که بر طبل گرانی ارز میکوبند اینها مزدوران صهیونیست هستند که میخواهند ایران را با ناتو درگیر و سپس تجزیه کنند

  • آذربایجان اولادلاری 54 11

    شنیدن حرف حق و واقعی یکم سخت هست . ولی باید پذیرفت .

  • بینام 51 11

    کاملا درست تحلیل کردن

  • سعید قصابیان 22 60

    سلام. اتحاد راهبردی با آذربایجان؟؟؟؟
    اولا چطور سبد آذربایجان را مستعد و مناسب میشمرید در حالیکه این کشورعلنا علیه منافع ایران در قفقاز شاخ و شانه میکشد، اتباع خود را از سفر به ایران منع میکند و به ایرانیان ویزا نمیدهد. مگر دیروز در جلسه با اردوغان هدف از ایجاد کوریدور زنگزور را " ایران " عنوان نکردند؟ سبد آذریجان چطور مستعد است وقتی پای اسرائیل را به منطقه باز میکند؟ این چه توصیه ایست که برویم اتحاد راه بردی ایجاد بکنیم با کسی که پای اسرائیل را به منطقه باز کرده است؟ کسی که پادوی دولت ترکیه است و عثمانی گری جدیدی در سر دارد؟ از کجا دانستید که این خواست مردم آذربایجان ایران است؟
    میفرمائید طی توافق دو کشور آذربایجان و ارمنستان و نظارت روسیه و ترکیه مقرر شده است در ازای کریدور لاچین که تردد اهالی ارمنی استان خان کندی( یا استپاناکرت به ادعای ارامنه) را به خاک ارمنستان تسهیل می کند، کریدور زنگه زور برای تسهیل تردد بین نخجوان و سایر بخش های آذربایجان ایجاد شود. اولا ) کوریدور لاچین همچنان در بلاتکلیفی ست و ثانیا ) قبول این شرط از طرف ارمنستان از موضع ضعف و ناچاری ست والا کدام کشور حاضر میشود قلمرو خودش را این طور به همسایه غیر دوست واگذار کند؟ خودتان میگویید در راستای منافع قدرت های منطقه یعنی روسیه و ترکیه. شما طرفدار مناقع ایران هستید یا منافع روسیه و ترکیه؟
    چرا سعی میکنید بر تاریخ واضح و بدیهی خاک تحریف بپاشید؟ این چه حرفی ست که زنگه زور قبلا متعلق به آذربایجان بوده است و در زمان اتحاد شوروی به ارمنستان واگذار شده؟ بر اساس کدام سند؟ واقعیت تاریخی و حقوقی اینست که زنگه زور جزء قلمرو ارمنستان است.
    چرا چشم بر این واقعیت میبندید که کوریدور زنگه زور اسباب ارتباط و ایجاد اتحاد ترکستان بزرگ است که توسط پان ترکیست ها دنبال میشود و بدشان نمی آید که آذری های ایران را به این مجموعه اضافه کنند . سران همین آذربایجان مستعد و مناسب مورد نظر شما هموطنان آذری ما را به پیوستن به برادران شمالی تشویق میکنند. این برای کشور تهدید نیست؟ چرا سرتان را زیر برف میکنید؟ چطور میشود با همچین دولتی اتحاد راهبردی انجام داد؟
    آیا واقعا باور دارید که کوریدور زنگه زور، هیچ تغییری در دسترسی و تردد ایران به ارمنستان رخ نخواهد داد؟ شما در قضیه ممانعت آذربایجان از تردد کامیون های ایرانی از قلمرو ارمنستان ، طرفدار منافع ملی ایران هستید یا منافع ملی آذربایجان؟ چرا سرتان را زیر برف میکنید؟ مگر میشود عوامل دولت آذربایجان به بهانه این کوریدور در خاک ارمنستان حضور پیدا کنند و کامیون های ایرانی بتوانند بدون مزاحمت این عوامل از خاک ارمنستان عبور کنند؟
    هوشیار باشید که تشویق به اتحاد راهبردی با دولت متاخصم آذربایجان معنایی جز دعوت از هموطنان ما برای پیوستن به زنجیره ترکستان بزرگ ندارد و لذا یک تهدید امنیتی بزرگ برای کشور است.

  • مهدی 55 10

    یه کارشناس در نهایت وجدان وشرف حرفاشو زده وکاملا حقیقتو گفته ،

  • حافظ 12 47

    این چه فرم اش است نظرات مثبت را به‌نفع نظرات منفی جابجا می کنند این آقا بیشتر به نفع ترکیه صبحت می کرد وخبرگزاری شما هم سنگ تمام گذاشته براش

  • اکبرپور 52 13

    تحلیلی کامل و بی نقص👌

  • آذربایجان 57 11

    بالاخره یه نفر پیدا شد حرف درست ومنطقی بزند و دیگران را از توهمات باز نشاند درود به شرف شما

    • ایرانی 1 5

      باز یه نفر دیگه پیدا شد حرف غلط و غیرمنطقی بزند و دیگران را در توهماتشان بیشتر فرو ببرد. درود به شرف هرکس که منصفانه حق و واقعیت و دوست و دشمن خود و میهنش را بشناسد و معرفی کند.

  • امین شهابی 26 15

    خیلی ساده میشه موضوع را حل کرد.بجای واگذاری خاک ارمنستان میشود با پل یا زیر گذر تونل سی پنج کیلومتری با مدیریت ا رمنستان بدون تغییر مرز به تفاهم برسند .

  • ناشناس 48 9

    واقعا نظر کارشناسی بسیار دقیق و منطقی است ای کاش دولتمردان ایران از اول بر اساس منطق و دوراندیشی هم باآذربایجان و هم ارمنستان و ترکیه روابط حسنه ای برقرار می کرد که دراین صورت اسراییل هم نمی توانست از خلع ایران استفاده نموده و سیاست چرکین خود را در منطقه پیاده کند.

  • محمد 13 50

    با سلام و درود این مطلب آنقدر مغرضانه و غیر کارشناسی و دروغ است که هیچ ارزشی تحلیلی ندارد.

  • کاوه 10 49

    با ایجاد دالان موهومی توران یا زنگزور
    کشور ما برای همیشه،نفوذ در شمال غرب وقفقاز را از دست خواهد داد و بازی را به ترکیه و اسراییل واگذار خواهد کرد.

  • ناشناس 54 13

    اولین بار بود که نظر نگارنده از تفکرات پان فارسیستی و ایرانشهری دور بود و واقعیت را بیان می کرد

  • آراز 54 11

    لذت بردم آقای قلی نژاد
    ایران از ۳۰ سال پیش باید کنار آزربایجان می ایستاد،تا فرصت به اسراییل نرسه

  • امید 10 42

    دروغ

  • محسن 11 49

    واقعا برام سواله این آقاکارشناسه؟؟؟؟ انگار از مریخ اومده و هیچی از مسائل ایران و آذربایجان نمیدونه،
    ایران تا همین 10،15 سال پیش حامی آذربایجان بود و در جنگی که آذربایجان با ارمنستان بر سر قره باغ داشتند هم به صورت مستشاری شرکت داشت که اگر نبودیم الان آذربایجان مرزی با ما نداشت، و حیدر علی اف چقدر هدیه فرستاد بابت این کار،که در آخر هم با زدن خنجر از پشت به ایران جواب کمک‌ها و داد، حالا این کارشناس فکر میکنه اگر ایران کاملا غلام حلقه به گوش آذربایجان میشد اوضاع متفاوت بود؟ خیر جناب، خیلی ساده لوحانه است اگر فکر کنید آذربایجان دیگه مسائل تفرقه افکنانه و جدایی طلبانه را مطرح نمیکرد

  • علیزاده 48 10

    در این یک سال گذشته تنها متن واقعی و کارشناسانه در موضوع دالان زنگه زور همین گزارش و یا مصاحبه است که بدون تعصب واقیعت موجود را بیان کرد

  • ناشناس 13 49

    خوب آذربایجان هم حق ایران هست. از قدیم هم برای ایران بوده، این رو آذری هامیفهمن یا شما به ایران حق میدی که برای داشتنش اقدام کنه..؟

  • علیزاده 44 11

    حرف حق بیشتر به دل می‌نشینه.
    عالی بود

  • مهرداد 12 45

    در جواب مثلا کارشناس باید بگم کشور ایران سالها همه جوره از آذربایجان حمایت کرده،هواپیماهای نظامی ما سالها پیش به کمک آذربایجان رفتن و ارمنستان رو می زدن. این یک اما جواب دوم،در همین جنگ اخیر قره باغ که کل ائمه جمعه استان‌های ترک نشین ایران بطور کاملا صریح از آذربایجان و حمایت کردن و گفتن سرزمین‌های اسلام باید آزاد بشه... اما نتیجه چه شد؟ روزبروز بر وقاحت و حماقت و پررویی علی اف اضافه شد و الانم ادعا دارن حتی تبریز عزیز ما مال اون هاست. در کتب تاریخیشون به دروغ ایران رو غاصب می خونن...
    اسراییل هم که هر کاری دلش بخواد داره می کنه توی جمهوری باکو.

  • سعید 12 45

    دوست عزیز

    باکو اگر قابل اعتماد بود که لیش از سی سال است دست ایران در دهانش هست و ارتباط نخجوان و باکو توسط خاک ایران است پس چرا نمک نشناخت و دست ایران را گاز گرفت؟!

    • انوشیروان 23 5

      اون دلارهای که بابت ترانزیت میگیره یبار حساب کن بعد

    • خان اوغلان.خ.اهری اسمیر 1 0

      وقتی شما زبان مادری و اساس هویت یک ملت یا جامعه یا ... را زیر سئوال ببری انتظار داری برای شما شربت عسل درست کنند.چقدر دفاع کنندگان از اجرای اصل ۱۵قانون اساسی را متهم به قوم گرایی نکردی ..آیا این خیانت به جمهوریت و اسلامیت و ایرانیت نیست..

  • علی پوراحمد سرخابی 10 37

    اصولاً ایران تا جایی که منافعش با شرکای منطقه ای همسو باشد همراهی میکند و اگر جایی اختلاف دیدگاه وجود داشته باشد این منافع راهبردی ایران است چگونگی عملکرد کشور ایران را مشخص میکند .مگر ایران کم به ترکیه و آذربایجان کمک کرده که این به اصطلاح تحلیلگر حرف از تخم مرغ میزند و حرفهای اردوغان و آذربایجان را تکرار میکند . من به عنوان یک آذری به کشور خود ایران وفادارم و به آن افتخار میکنم و در طول تاریخ هم هیچ گاه آذریهای قهرمان با عثمانیها نتوانستند کنار بیایند و جنگهای زمان صفویها که پادشاهان و دولتمردانش تقریبا همه آذری بودند گواه این واقعیت است . لطفاً نان و نمک بخورید ولی نمک دان نشکنید . شماها اگر در کشور ترکیه بودید و همچین موضع گیری بر خلاف اردوغان می‌کردید در جا فاتحه تان را می‌خواندند . از آزادی بیان در ایران خوب سوء استفاده میکنید وقتی سید علی خامنه ای که خود یک آذری غیور و قهرمان است تکلیف مرزهای شمالی ایران را روشن کرده است هیچ قدرتی نمی‌تواند خلاف آن را ترسیم کند . در ضمن ترکیه در برابر ایران قدرت به حساب نمی‌آید . ترکیه و تمام دنیای غرب و اعراب آمریکایی نتوانستند سوریه را از محور مقاومت خارج کنند و این ایران و مردمان غیور آن بودند که تمام نقشه های ترسیم شده که میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده بودند ، نقش بر آب کردند .لطفا از تحلیگرانی که در میدان حضور دارند مطلب چاپ کنید نه کسانی که خاک میدان را هم تا به حال ندیده اند .‌‌‌‌‌‌‌‌

    • ناشناس 3 2

      همه آدری های ایرانی، ایران را وطن خود میدانند!

  • آیاز 48 7

    👏👏👏واقعا حرف درست و کارشناسی

  • دورگه تورک و فارس 9 30

    نظر سنجی فیک 🤪

  • قدیر 10 53

    اقای کارشناس شما که میفرماید زمان شوروی این قسمت از ارمنستان مال اذربایجان بوده بهتر نبود فکر میکردی اون زمان خود اذر بایجان متعلق به ایران بود

    • ناشناس 3 0

      عقل کل! در زمان امپراطوری روسیه قفقاز و باکو و .. از ایران جدا شد، نه در زمان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی!!!

  • حسین 46 11

    ایران بجای طرفداری کور کورانه از ارمنستان باید منافع خود را در نظر بگیرد.

    • ناشناس 3 1

      قطعا ایران از ارمنستان تبعیت کورکورانه نداشته و ندارد. موضوع توجه کردن بیشتر به ارتباط با آذربایجان است. که در جنگ اخیر ایران مواضع خوبی داشته است.

  • ناشناس 47 11

    از نظرات منطقی و کارشناسانه آقای قلی نژاد سپاسگزاریم
    بعضی از کج اندیشان او را طرفدار آذربایجان عنوان کرده اند ولی نظر منطقی او در مورد حمایت جمهوری اسلامی از طالبان را چه می نامند؟؟؟
    عده ای رابطه با اسرائیل را بهانه قرار می‌دهند درحالیکه رابطه ارمنستان با اسراییل ده‌ها سال قبل از آذربایجان وجود دارد .

  • امید 13 36

    آدرس غلط ندهیدهرجا منافع یک کشورایجاب میکندبایدعمل کرد ربطی به دین وطول مرز ندارد

  • سعید 18 47

    در سخنان نویسنده ابدا منافع ملی ایران لحاظ نشده
    سرزمین ایران با این طرح محدود و محصور به کشوری خواهد شد که ثابت کرده برای منافع خود تلاش میکند و در عمل حال مدافع ما آذریها هم نیست
    باید به نگارنده گفت که شما مدافع کشور آذربایجان هستید نه ایران
    ما آذریها در طول تاریخ ایران جزیی از ایران و از اقوام ایرانیم و همیشه هر گاه دشمنی این خاک را تهدید کرده جانانه به جنگ با دشمنان ایران پرداختیم
    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان

    • انوشیروان 2 3

      به عنوان یک فارس زبان نظر تو را باطل و غرض ورزی و دشمنی میدانم ..همینکه میخای خودتو یه ترک جلوه بدی خودش گواه همه چیز هست

  • omid 3 3

    با سلام مطلب غیر مستند و با زاویه نگارش شده است کاملاً غیر منطقی و عدم تطابق با واقعیت.گویی که اردوغان مطلب را تهیه کرده است

  • محمد حسینی 5 4

    نه بابا کسی خواسته های مردم آذربایجان شمالی را نادیده نگرفته است. کریدور یاد شده ایران را در بن بست می اندازد و اختيار دروازه های شمالی ایران را به دولت ترکیه می دهد. کدام عقل سلیمی با توجه به رفتار انکارا که همواره در تلاش کرده تا ظرفیت استراتژیک ایران را تخلیه کند چرا باید اجازه داده بشود چنين کریدوری شکل بگیرد. ارتباط نخجوان با باقی آذربایجان شمالی چه ا. راه خاک ارمنستان گ چه ایران باید برقرار بشود ولی اینکه اختیار سرزمینی و خاکی که کریدور زنگزو را بر آن مبنا تعریف کرده اند باید با ارمنستان باشد تا منافع سرزمینی ایران تامین بشود. زیرا غیر از باشد ترکیه در عمل ایران را محاصره می کند. ترکیه در هیچگاه تاریخ از دوران عثمانی تا امروز برای ایران همسایه ای خوب نبوده است. رفتار یه دهه گذشته ترکیه سبب می شود که بیش از این اجازه داده نشود که ترکیه ظرفیت استراتژیک ایران را مال خود بکند.
    همین حالا ترکیه مشوق اصلی ابر پروژه عراق در اتصال بصره به ترکیه است که رقیب دالان شمال جنوب ایران می باشد و نیز ترکیه جاده ابریشم نو چینی را جوری برنامه ریزی کرده که با گذشتن از دریای کاسپین از خاک ایران رد نشود و به ترکیه برسد. ولی حقایق در این متن واژگونه بیان شده است.

  • حسن 4 3

    بلندپروازی آذربایجان با تکیه بر ترکیه خطری جدی برای ایران است . آنها اگر در منطقه رشد کنند آذربایجان ایران با تهدید بیشتری مواجه میگردد .
    ارمنی ها به مراتب قابل اعتماد دولت آذربایجان هستند .

  • ناشناس 4 1

    اینجوری حساب کنی .مجموع اذربایجان و ارمنستان وگرجستان ونخجوان همه مال ایران بوده .

  • فتاح 2 4

    نظر کارشناس گرامی بسیار منطقی و عقلانی است.

  • علی 3 2

    هیچ وقت مال آذربایجان نبوده.قبل از ارمنستان هم جز ایران بود

  • محمد 4 2

    اگه حرف از بازگشت باشه باید خود کشور آذربایجان به ایران بازگردد .

  • Mk 4 2

    اولا حرف تاریخ رو زدی پس هر دو کشور قبلا مال ایران بود،تحلیلی آبکی به نفع علیف صهیونیسم

  • ناشناس 3 2

    الان ۸۰ ساله راه آهن ایران و ترکیه وصله ولی ترکیه حاظر نیست از این طریق ایران را به اروپا وصل کنه.

  • ناشناس 4 2

    تحلیل کاملا غلط و نادرست
    چه از نظر تاریخی وچه از نظر آذری زبانهای ایران وآذربایجان.

  • مسعود 2 5

    واقعا نظر بعضی از دوستان خنده دار هست واقعا خبر ندارن که ترکیه عضو ناتو هست و هم مرز ما که میگن باید منتظر حضور ناتو در مرزهایمان باشیم یا نمیدونن چندین دهه خاک آذربایجان اشغال شده تو مسجد ارمنی ها خوک نگه میداشتن نسل کشی کردن تو قره باغ بعدم جالبه همون ارمنستان که قبلا اروپا ازش حمایت میکرد الان شده عزیز دل ایران روسیه و اروپا فهمید که ترکیه و آذربایجان بیشتر نفع دارن واسش ولی ما نفهمیدیم

  • هوشنگ 4 2

    مگه آذربایجان توی این ۳۰سال از طریق جاده های ایران با نخجوان ارتباط نداشته.اینها نقشه اردوغانه که ایران برای ارتباط با اروپا به ترکیه احتیاج داشته باشه.بذار اردوغان آب ارس خشک بکنه بعد میفهمید چه نقشه ای برا ایران زمین داره

  • الماسی 4 1

    اذربایجان ازاول استقلالش دردامن
    اسرائیل بودایران خطای استراتژی
    نداشته ونداردمقاله نویس محترم
    عمدا میخوادحقیقت راوارونه بنویسه

  • علی 2 5

    مقاله ای به غایت درست و منطقی. کاش دولتمردان ما کمی سر عقل بیان و دست از لجاجت بردارند لجاجتی که افکار مسموم ایرانشهری آن را درست کرده

  • رضا 0 1

    یکی به نعل میزنی،یکی به میخ.

  • ناشناس 4 3

    فقط میتونم بگم برای این مثلا کارشناس واین تین نیوز متاسفم

  • حسین 2 1

    هر کس حداقل ادبیات سیاسی رو متوجه باشد می داند به رژیم های دیکتاتور و خودمحور اعتمادی نیست. حساب مردم آذربایجان از علی اف جداست. ضمن اینکه بقول نگارنده در اوضاع بی مرامی سیاست نباید خودمان رو از مرز کشوری که با ما قرابت فرهنگی دارد و یک راه دیگر به شمال و اروپاست محروم کنیم. یادمان باشد هر تغییری در مرزها، کل منطقه را دهها سال درگیر جنگ و انتقام خواهد کرد و نهایتا دو آن بچشم مردم عزیز آذربایجان خواهد رفت. بهترین راهکار تفاهم، صلح و داشتن سطح دسترسی از خاک ارمنستان به نخجوان آذربایجان است. نتیجه زورآزمایی روسیه ابرقدرت با اوکراین و کشته سازی دو طرف کینه صدها ساله برای ملت ها ایجاد کرد.

  • رضا 5 5

    مطلب عاری از منطق است
    ترکیه و آذربایجان اگر راست می گویند می توانند در ازای دالان زنگه زور دسترسی ایران به ارمنستان را از طریق آرارات و قره سو باز کنند بسم الله

    • خ.اهری اسمیر 1 0

      آخه عاقل بهترین جای ارتباط همین زنگزور است که با روگذر و زیر گذر قابل تبدیل به چهار راه است والا شما ظاهرا یه با اون کوه های سنگی اطراف زنگزور را از نزدیک ندیدی ..به همین جهت حتی از هزاره اخیر ارتباط شمال و جنوب آذربایجان یعنی ارتباط داغستان و ..ایروان و..با این سوی ارس از همین مسیر مالرو انجام می شده است

  • اختیاری 4 4

    سیاستمداران دربرخورد با آذربایجان اشتباه کردند وهم بدرفتاری کردند اگر بتوانند جبران کنند خوبه نادیر نشده درمواجهه باآذربایجان وارمنستان ایران به اشتباه طرفارمنستان رو گرفته ایندر حالیست بیشتر مردم ایران انتطار داشتند باآذربایجان روابط برادرانه ودر رفت آمد حتی بدون روادید رابطه ایجاد کنند به نظر میرسه یک سیاست مقرضانه بعضی از دولتمردان دربین هست

  • ناشناس 4 4

    این کارشناس مدرکش چیه؟؟ تو 45 سال گذشته از ترکیه غیر از دو رویی چیزی ندیدیم حالا آذربایجان هم باید اضافه بشه؟؟

  • حمید 5 4

    نام اون منطقه اذربایجان نبوده .اشغالگران روس برای همین تفرقه افکنی این نام را انتخاب کردند.

  • خان اوغلان اهری اسمیر 4 5

    این مقاله واقع نگرانه هست . در سیاست معمولا زاویه دار اظهار نظر می کنند نه لزوما شفاف. تحلیل نظرهای زاویه دار کشف کننده راز سیاست های پشت پرده است . در مسئله زنگزور ابتدا حضور ناتو و اسرائیل و تورانیسم و...مبنای مواضع احساسی رسانه ای ایران قرار گفت .اینک اردوغان با تبیین اهمیت تجاری زنگزور برای تسهیل نیازهای کشورهای مسلمان منطقه می گوید ایران مانع کریدور زنگزور است نه ارمنستان.نتیجه گیری در مورد اشتباهات راهبردی گذشته؛۱. فرض اول؛ اگر ایران ارمنستان را برای عدم اشغال قره باغ قانع می کردیم شایدشاهد اینگونه مشکلات و موج سواری های مخالفین نبودیم و نیازی به آن نبود تا آذربایجان برای دفع اشغال از کشورهای xبا تحمیل شدن هزینه بر منطقه کمک تسلیحاتی دریافت کند. ۲.فرض دوم؛ اگربجای تهدید انگاری ارتباطات زنگزور، با رویکرد حل معادله و مذاکره برای منافع متقابل پیش می رفتیم شاهد تلاش ها برای تنش در روابط ایران و آذربایجان و آثار آن بر روابط ایران و ترکیه و احتمالا معادلات ترانزیت شمال جنوب و شرق غرب در آینده نمی شدیم.نتیجه؛ راستی وزن ارمنستان در زنگزور اشتباه محاسبه شده یا منافع قابل حصول ایران بخوبی ارزیابی نشده است؟چه عواملی زمینه ساز آن بوده و چه الزاماتی برای جبران خطاها لازم است؟

  • mehran 4 5

    اصلا هم معلوم نیست طرف آذربایجان نوشتی. اونوقت چرا آذربایجان برای راننده های ما مشکل درست میکنه

  • محمد امامی 1 3

    اینکه اشاره به زمان قبل می کنید که این دو کشور متعلق به ایران بوده است و از قرار و قرارداد بگی که طبق قرارداد با روسیه باید بعد از صد سال به ایران برگردانده می‌شدند الان در شرایط تحریم روسیه و جنگ اوکراین شریان اصلی نجات روسیه اتصال به ایران از همین راه است آنها هیچگاه راه نفس خود را نمی بندند

  • ناشناس 2 4

    آذربایجان بزرگترین اشتباه تاریخ رو رقم میزنه چون خانه بر روی آب میسازد که اسرائیل باشد

  • Yashar 1 4

    همون شوروی که آذربایجان ما رو جدا کرد اجازه تغییر مرز ها رو نخواهد داد و حتی اجازه ابتکار عمل به ایران هم نخواهد داد و این اوضاع هم میراث همین روس هاست

  • مختار 3 7

    اولا ترکیه در همه جا شیعیان را سرکوب کرده.علویان ترکیه علیرغم ترک بودنشون در محرومیت وتبعیضند،چه برسد به آذری های شیعه ایرانی.اصلا فکر شما از اساس اشتباهه .آذری ها وفارسها هردو آریایی و۲هزار ساله با هم قاطی شدن.شما ۲روزه میخاین تفرقه بندازین.

  • فرید 7 2

    من واقعا نمیتونم متوجه بشم که چرا یکسری افراد در اینکه ارمنستان راه ارتباطی ایران با اروپا هست اصرار دارن.من حدود بیست سالی هست که راننده ترانزیت هستم و تا حالا ندیدم یدونه ماشین از مسیر ارمنستان به اروپا سفر داشته باشه چون تمامی مراودات کالایی ایران با اروپا و بالعکس از مسیر ترکیه انجام میشه مگر اینکه یکسری بارهای غیر متعارف و غیر قانونی در محافل بین المللی که به هیچ عنوان امکان رد شدن از کشور ترکیه رو نداره توسط لابی گری از کشور ارمنستان ترانزیت شده باشه مثل بار یک کانتینر طلا و دلار که از ایران بسمت اروپا حمل میشد و تو ترکیه توقیف شد وکسی هم از طرف ایران مسئولیت این کارو گردن نگرفت و بالاخره توسط دولت ترکیه مصادره شد

  • اسد 4 5

    وای از ترکیه.فقط به تاریخ رجوع کنید بین آذری وترک هیچ اشتراکی جز زبان نیست.اونهم میگن توسط ترکها سرقت شده.اتفاقا پان ترکیسم سبب مشخص شدن خیلی اشتباهات نژادیه.تعداد بسیاری از آریایی ها در آمریکا انگلیس زبانند.ولی همنژاد آنگلا ساکسون نیستند.

    • خ.خ.اهری اسمیر 0 1

      اگر بجای تاریخ جعلی تاریخ واقعی را مطالعه کنی..خواهید فهمید مالکین ترکیه فرزندان کسانی هستند که برای جلوگیری از فروپاشی ایران به سه قسمت ساحل نشین و بیابان نشین و جنگل نشین از سوی آخرین پادشاه روم با فرماندهی آلب ارسلان ترک و طغرل از آذربایجان به شمال سوریه و آناتولی رفتند و پس از استقرار هزارو پنج سرباز و فرمانده در منطقه ای که امروزه به همان نام مینبچ یا مینبش نامیده می شود در ملازگرد نهایتا رومانوس را شکست داده و مانع تجزیه ایران شدند حالا همان برادران و همکیشان می خواهند زنگزور یعنی پل ارتباطی نخجوان و قره باغ که توسط ارمنی و روس در دوره حاکمیت کمونیست پس از نفی بلد آذربایجانی های زنگزور در دهه ۱۹۵۰غصب شده را برای رونق ا تبعات بازسازی کنند.و توهمات و داستان سرایی های تهدیدآمیز عموما از افکار شوونیست نشات می گیرد چه
      در نقاب اسلام یا به صورت‌ استدلال ملی بدون ملاحظه حقوق همکیشان آذربایجانی که همواره مورد بی توجهی آمریکا و فرانسه وروسیه و.. بودند. والسلام.

  • محمد 6 5

    بلاخره یه نفری پیدا شد حقیقت رو اونجور که هست بیان کند
    انشالله مسولین بلند پایه کشور هم درک کنند حقیقت رو
    لعنت به دشمان ایران که نفوذ کردن در ساختارهای قدرت ایران

  • محمد 6 4

    بیشتر به خبر خبرنگار ترک یا جمهوری آذربایجانی شبیه است تا تحلیل واقع بینانه!

  • رحیم 5 5

    کجای این مقاله اشتباه بود و پان ترکیسم را تبلیغ کرد؟ بدبختی ما اینه هر کسی حرف حساب زد فوری برچسب بهش می زنیم

  • اریس 5 4

    نویسنده این مطلب از تاریخ ارمنستان اطلاعات اندکی دارند آن موقع که مرز ایران و ارمنستان بوده آذربایجانی وجود نداشت اذربایجان را استالین بوجود آورده است قدمت کوکاکولا بیشتر از اذربایجان است

  • Mehrdad 4 5

    جمهوری باکو خیلی بیجا میکند از کریدوری از خاک یک کشور دیگر میخواهد چنین امکانی هرگز بوجود نخواهد آمد

  • ناشناس 6 5

    در 1813 م. طی قرارداد گلستان توسط دولت قاجار و با وساطت انگلیس بین ایران و روسیه بسته شدوطی آن 250هزارکیلومتر مربع از راضی
    خاکی و120هزار کیلومتر مربع
    ازسطوح دریایی ایران به روسیه واگذار شد یعنی1360
    کیلومترازسواحل دریای خزر و
    310کیلومتر ازسواحل دریای
    سیاه را از ایران گرفتند. یعنی
    14ایالت 1-گنجه2-قره باغ3-
    شکّی4-شیروان5-قبه6-دربند
    7-باکو8-داغستان9-گرجستان
    10-شورگول11-آچوقباشی12-
    کرزویه(چچن،اینقوش)13-
    منگریل14-آبخازی وهمچنین
    بخشی ازتالش بتصرف روسها
    درآمد .
    در1828طی عهدنامه ترکمن
    چای بین دولت قاجار وروسیه
    باوساطت البته بازهم انگلیس
    3ایالت 1-ایروان2-نخجوان3-
    تالش شمالی که جمعا30هزار
    کیلومتر مربع ازخاک ایران دوره قاجار را شامل می شد به روسیه واگذارکردند.
    بنابر این ممالک ذکر شده را درست است که ازایران جدا
    کرده اند اما هنوز ایرانی محسوب میشوند و دارای ریشه مشترک فرهنگی و تاریخی میباشند .اینرا ایرانیان
    هرگز نباید فراموش کنند !

  • امید 10 6

    چه عجب بالاخره یک کارشناس بدون تفکرات فاشیستی و تفرقه فراکنی و دشمنی پیدا شد و تو این مملکت حرف منطقی رو زد

  • ناشناس 6 5

    مثلث آلام و بدبختی های ایران
    و ایرانی طی صده های گذشته بدست :
    1 - سلسله مفسد و منفور
    قاجار
    2- انگلستان
    3- روسیه
    رقم خورده و نسل ها در عذاب و مصیبت زیسته وعلت عقب افتادن کشور ایران از دیگر ممالک بوده اند!

  • منصور 8 5

    تحلیل میتنی بر واقعیت های سیاسی است .انهایی که مخالف این تحلیل هستند وزیر امورخارجه ارمنستان عدم بازگشایی مسیر زرنگه زور را ایران گفته است .وحتی خیلی متمایل است مسیر مرزی ترکیه و ارمنستان باز شود . آن کشوری که بازنده خواهد بود در این همکراییهای سیاسی ایران است و بس .زنگه زور باز خواهد شد چون خواسته کشورها ی منطقه ای است . آذربایجان جایگاه کریدوری ایران را گرفته است و ما برای بازگشایی مسیر کریدور شمال - جنوب باید از کشورهای متحد ترکیه اعم از آسیای میانه و اذربایجان حرکت کنیم .

  • ناشناس 8 5

    منافع ملی ایران در دوستی و رابطه حسنه با آذربایجان تامین میشه نه دشمنی ،ارمنستان یک منطقه بن بست است و راههایش صعب العبور برای ترانزیت خودش التماس ترکیه میکنه به اروپا وصل بشه چون گرجستان هم با روسیه مشکل داره

  • ناشناس 4 3

    همه موافق این مقاله منطقی هستند چرا وقتی به نظرات مثبت و موافق مقاله رای میدی واس منفی و مخالف هم رای ثبت میشه؟

  • بهنام 6 3

    این نوشته ها کاملا یک طرفه نوشته شده و قصد و منظور خاصی دارد، اگر قرار باشه نقشه های مرزی عوض بشه این ایرانه که باید سرزمین‌های از دست رفته را به خودش برگردانده، نه آذربایجان که جزوی از ایران بزرگ بوده، متأسفانه ایران آن برش دیپلماسی لازم برای بحث در مراجعه بین‌المللی رو نداره

  • حجت 4 5

    حرف حساب 👏👏

  • ایرانی 4 5

    مشکل این است که بسیاری آذری را با ترک یکی می دانند. مگر می شود کسی هم بلوچ باشد هم ترک و یا کسی هم فارس باشد هم ترک، و یا کسی هم ارمنی باشد هم ترک و یا کسی هم کرد باشت هم ترک. بیش از 25 ملیون هم میهن کرد ما ساکن آناتالیا که به دسیسه انگلیس ابلیس به غلط ترکیه نامیده شد زندگی می کنند و خیلی خوب هم ترکی حرف می زنند آیا آنها ترک هستن!1، نه. پس شما چرا هم میهن گرامی آذری ما را ترک می نامید. بیش از چندین کشور در افریقا به زبان فرانسوی حرف می زنند، ایا آنها فرانسویند مطمئنن نه. زبان ترکی بر هم میهنان آذری ما تحمیل شده است و در کتابهای تاریخ به زبان انگلیسی آن پروسه را می گویند: ترکیفیکشن و یا ترکانیزه شدن.

  • عبداللهی 8 6

    نویسنده این نوشتار دچار خطای راهبردی در تحلیل است.
    آنجا که خطای ایران ور انتخاب ارمنستان در مقابا آذربابجان صحبت می کند. برای اینکه ایران هیچگاه دنبال این قضیه نبوده بلکه در جنگ اول به شدت از آذربایجان دفاع کرد. حتی شهید داد. همه آوارها را اسکان داد و هنوز هم که هنوز است همه ورودی های ایران به روی آذری ها برای رفت آمد و حتی خریدهای روزان و ارتباط بین نخجوان و بخش اصلی آذربایجان باز و فعال است.
    این دولت علی اف است که تحت تاثیر تحلیلهای اشتباه حیات خود را در دوری از ایران و نزدیکی به ترکیه و رژیم صهیونیستی تعریف کروه است.

  • کوروش 7 8

    مقاله ای منطقی و همسو با واقعیات . به جای ارمنستان باید طرف آذربایجان رو میگرفتیم چون خیلی به نفعمون بود آزربایجان منافع بسیاری برای ما میتونست داشته باشه .

  • ناشناس 2 3

    عالی و منطقی و بدون تعصب

  • ناشناس 0 0

    بسیار عالی و درست میباشد

  • ناشناس 2 1

    د به ما چه که عراق میخواهد کریدور شمال جنوب در داخل عراق ایجاد کند ویا به ما چه که آذربایجان چطور با ارمنستان توافقنامه امضا میکند و یا به ما چه که آذربایجان چرا با اسرائیل مراده دارد. ویا به ما چه که ترکیه در برنامه خود دارد که به هاب گازی دنیا تندیل شود. و......

  • ایرانی 3 3

    کارشناستون مقرضه

  • ایرانی 3 2

    جانبداری از ترکیه و باکو در این نوشتار موج میزنه
    مقصرسازی از ایران، یک سیاست رسانه ای انگلیسی است
    که در این نوشتار، دنبال شده

  • شهباز 1 3

    اشتباهات گذشته رو فراموش کنید
    الان ترکیه با زیرکی دنبال دور زدن ایران و از بین بردن مزیت ترانزیتی ایرانه
    در واقع این یک پلن بزرگتر هست که توسط استعمار چین برای حذف ایران از کریدور جاده ابریشم در دست انجامه و تنها راه نجات نزدیکی به هندوستانه که رقیب اصلی چین در منازعات آینده است

  • احمد بیات 1 1

    دلیل اتخاذ چنین سیاستی وابستگی و ترس از روسیه است

  • Mohamad 1 2

    اینقدر این توضیحات مبتی و جانبدارانه بود که گلایه از نویسنده نه بلکه باید از این سایت داشت

  • حسین از تنگه ابوغریب ایران 0 2

    آنچه در این مقاله آمده حکایت از طرفداری نویسنده از علیف و برنامه های تخریبی آنها دارد چرا که اردوغان باهمکاری اسرائیل هزاران نفر از تکفیری ها را در مرز با ایران آورده و درحال حاضر اسرائیل در مرز با ایران پایگاه نظامی وجاسوسی دارد. واینکه طالبان جنبش اصیل نبوده و گروهی تروریستی که با کمک مستقیم آمریکا ییها به حاکمیت رسیده. ایران مجبور به آن بوده که تخم مرغ های خودرا در سبد ارمنستان قرارداده.

    • ناشناس 1 0

      یادداشت تحلیلی خوبی است

  • ناشناس 1 0

    ایران بیشتر جاها سیاست مناسبی نداشته افراط و تفریط داریم. و هم برا خودمون دشمن درست میکنیم و ملت خودش ب زحمت انداخته. شعار ماها بوده که همه جا باید ب داد مسلمان رسید ولی تو قضیه آذربایجان طرف غیر مسلمان علیه مسلمان طرف داری میکنه.‌

  • ناشناس 1 1

    اون عزیزانی که علیه علی اف و اردوغان حرف میزنند. قرار نیست که ما از اونا خوشمون بیاد. بریید ببینید چه مدیریت و کارهای زیر بنایی برا کشورشون کردند

  • مهدی امجدی 2 1

    متاسفم برای یه چنین نا کارشناسی مطالب به شدت یک سویه وبا غرض ورزی وبدون در نظر گرفتن منافع ملی لازم است با چنین افراد مغرض و وطن فروشی به شدت برخورد شود

  • کیوان 1 1

    کاملا اشتباه ارزیابی کردید و اگر این کریدور ایجاد شود به ضرر ایران است. پس لطفا اطلاعات اشتباه و وطنفروشانه ندهید.

  • ناشناس 2 1

    درایجاد کریدور زنگه زورحق باآذربایجان است،

  • ایرانی 1 2

    کریدورزنگزورباهدف دورزدن ایران توسط ترکیه،ودارای خطرات بسیارزیبا برای ایران است.اگربنابراین باشدکه روسیه این نقطه راازجمهوری باکوجداکرده وبه ارمنستان ملحق نموده،پس بایدخودارمنستان وآذربایجان که توسط روسیه ازایران جداشده است مجددا به ایران ملحق شود.کریدورجعلی زنگزور سبب کاهش همسایگان ایران ومحدودشدن دسترسی ایران به آسیای مرکزی واروپا خواهدبود.

  • محسن 1 2

    چطور توی رسانه داخلی از آذربایجان و ترکیه دفاع کردید که هر دو با ایران دشمنی آشکار و علنی دارن حتی اگه ایران از آذربایجان حمایت کنه باز منافع خودشون براشون مهمه نه منافع ایران الکی آذربایجانی های ایران رو هم به اونها گره نزنید اینها نقشه اسرائیل و ترکیه هست که برای ایران کشیدن

  • حسین فرضی 1 2

    کلا نظر این کارشناس یک طرفه و همسو با ترکیه بوده اینکه قبلاً این کریدور بوده درست قبلاً هم این استان باکو جز ایران بوده که به زور جنگ و نالایقی شاهان ایران از دست رفت.

  • ناشناس 0 1

    مطلب جالبی بود

  • ابراهیم 1 1

    کریدورزنگزور ترکی بوده ؟!!! دقیقا تا یخشو بفرمایید،درضمن استان سیونیک روچه اساس متعلق به آذربایجان بوده ؟!!! خوب اگر به این تاریخها استناد کنیم هردوکشورآذربایجان وارمنستان متعلق به ایران بودن که طی یه قرارداد ۹۹ ساله روس‌ها بردن واین تاریخ دیگه سررسیده وباید ملک به کالکشن برگرده،
    مطمعن باش ایران وایرانی به قیمتی اجازه تغییر زئوپلیتیکی به هیچ مرزی نامیده تحت هیچ عنوان حتی اگردهسال هم بجنگیم برای ازدست دادن یک قدم خاک وحفگق ملی کوتاه نمیاییم

    • خان اوغلان.اهری اسمیر 2 2

      ایران و ایرانی فقط یک قوم نیست و نبوده .در هزاره اخیر تا دهه ۱۹۵۰ ساکنین و مالکین آن منطقه آذربایجانی بودند و آن منطقه بخشی از قره داغ از غرب قره باغ است که کوهستان قره داغ تا شهرستان خیاو در استان اردبیل و اهر در استان آذربایجان شرقی ادامه داشته و مردم آن متشکل از حدود ۳۰قبیله در دوره صفوی سرزمین فعلی ایران را مجددا بنیانگذاری کردند و به امثال شما که نگاه ترک ستیزانه داری می گویم به بهانه حاشیه ها و اختلافات .. مفتی این سرزمین را بنام خود سند نزن .حتی قیام مشروطه و تبریز و ..برای تثبیت امنیت این سرزمین از آذربایجان شروع شده. حتی بنیانگذاران ترکیه فعلی یعنی فرماندهان آذربایجان بنان آلب ارسلان و طغرل پس از شکست دادن آخرین پادشاه روم درمنطقه مینبش یا مینبچ در شمال سوریه فعلی به معنی ترکی هزار و پنج ..هزار سرباز و پنج امیر.. از تجزیه ایران بدست رومانوس جلوگیری کردند.

  • حبیب 2 3

    آقای باصطلاح کارشناس اولا اعتمادی به آذربایجان نیست که همیشه راه ورود ایران به اروپا را بدهد ثانیا ترکیه چه حقی به نزدیکی به دریاچه خزر را دارد

  • ARZ 0 1

    کاملاً جانبدارانه و غیرحرفه‌ای!

  • حسن 1 1

    بالاخره یکی پیدا شد واقعیت رو بگه و منافع کشور رو در نظر بگیرند ایران هیچ اشتراک منافعی با ارمنستان نداره . دالان رنگه زور هم طبق برنامه ایجاد خواهد چون ارمنستان و آذربایجان توافق کردن و اروپا و انگلستان هم ارمنستان را تحت فشار قرار دادن تا دالان را باز بکنه .

  • علی 1 1

    نویسنده و سایت محترم اگر مظنه جاسوسی و خودفروشی برای کشور باکو و عثمانی رو بفرماین خوشحال می شیم