| کد خبر: 269318 |

۵ نکته جالب در مورد هواپیمای ترابری C-5M Super Galaxy ساخت لاکهید

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy ساخت کمپانی لاکهید که برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد، بزرگ ترین هواپیمای ترابری راهبردی ارتش ایالات متحده آمریکا است.

تین نیوز

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy ساخت کمپانی لاکهید که برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا شد، بزرگ ترین هواپیمای ترابری راهبردی ارتش ایالات متحده آمریکا است. برخلاف هواپیماهای ترابری تاکتیکی کوچک تر مانند C – ۱۳۰ هرکولس، C – ۵ یک هیولای مطلق است و ظرفیت حمل بار قابل توجهی فراتر از تمام همتایان خود دارد.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

به گزارش تین نیوز به نقل از روزایتو، در طول تولید ۲۱ ساله بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۹، در مجموع ۱۳۱ فروند هواپیمای C – ۵ توسط شرکت لاکهید تولید شده است. دو نوع اصلی از این جت تولید می شود. تاکنون ۸۱ فروند هواپیمای C – ۵ A در کنار ۵۰ فروند از نسخه C – ۵ B ساخته شده اند و بعدها دیگر نسخه های ارتقا یافته نیز از راه رسیدند. C – ۵ به طور انحصاری توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا استفاده می شود و تا به امروز نیز چنین بوده است.

با این حال، آخرین ارتقا در این هواپیما، با نام C-5M Super Galaxy، در میان تمام نسخه های دیگر برجسته است و تا به امروز ستون فقرات شبکه حمل و نقل هوایی نیروی هوایی آمریکا باقی مانده است. در این مقاله به بررسی عمیق تر پنج حقیقت کلیدی در مورد این هواپیمای ترابری غول پیکر جذاب خواهیم پرداخت.

 

هواپیمای ترابری C-5M Super Galaxy ساخت لاکهید

۵- این هواپیما می تواند محموله های قابل توجهی را حمل کند

حداکثر بار: ۱۲۷.۴۵ تن

  • تعداد پالت ها: ۳۶ عدد

  • حداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۳۸۱ تن


بحث در مورد یک هواپیمای ترابری استراتژیک بدون تحلیل اولیه ظرفیت حمل بار آن دشوار است، و در این دسته، هواپیماهای کمی وجود دارند که قادر به رقابت با قابلیت های عملیاتی C-5M باشند. هواپیمای C – ۵ M نه تنها بار قابل توجهی بیش از ۱۲۷ تن را حمل می کند، بلکه می تواند این وزن را در مسافت قابل توجهی نزدیک به ۳۵۲۰ کیلومتر حمل نماید.

با محموله های کم تر، برد این هواپیما حتی چشمگیرتر نیز می شود، چرا که این جت می تواند مسافت ۷,۶۸۰ کیلومتر را در حالی که تا ۵۴.۴ تن محموله را حمل می کند، پوشش دهد. این هواپیما در صورت خالی بودن کامل می تواند بردی در حدود ۱۱,۲۰۰ کیلومتر را در اختیار نیروی هوایی آمریکا قرار دهد.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

این هواپیما می تواند با سوخت گیری هوایی پشتیبانی شود و امکان عملیات تقریباً نامحدود هوایی را فراهم کند. براساس گزارش وب سایت نیروی هوایی ایالات متحده، تاب آوری خدمه تنها عاملی است که پتانسیل عملیاتی C – ۵ M را محدود می کند.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

۴- موتورهای قوی به هواپیما نیرو می دهند


موتور: جنرال الکتریک F – ۱۳۸ – GE۱۰۰

  • نرخ پیشرانه: ۵۱,۲۸۰ پوند پیشرانه به ازای هر موتور

  • تعداد موتورها: ۴ عدد

گلکسی C – ۵ اورجینال، از آنجایی که ظرفیت عملیاتی چشمگیری داشت، طبیعتاً توسط برخی از بزرگ ترین و قوی ترین موتورهای صنعتی تغذیه می شد. در طول فرآیند طراحی، شرکت لاکهید با شرکت هوافضای جنرال الکتریک همکاری کرد که موتور قدرتمند TF۳۹ را برای این جت، یکی از اولین توربوفن های با دور بالا در جهان، توسعه داد.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

به گفته شرکت سازنده، موفقیت موتورهای TF۳۹ منجر به ایجاد خانواده موتورهای CF۶ شد که در طیف گسترده ای از جت های نظامی از جمله ایرباس A۳۱۰ MRTT، بوئینگ سوخت رسان ۷۶۷ و اکستندر KC – ۱۰ به کار گرفته شده است. در نهایت مدل قدرتمندتر C – ۵ M Super Galaxy با موتور F – ۱۳۸ از خانواده CF۶ مجهز شد که این برنامه را تکمیل می کرد.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

۳- C – ۵ M آخرین نسل از انواع ارتقا یافته است

نسخه های تولید شده اصلی: C – ۵ A و C – ۵ B

نسخه ویژه

هدف

C-5C

نسخه محموله های بزرگ

C-5D

رقیبی بالقوه برای C-17 Globemaster III  (هرگز تولید نشد)

C-5M Super Galaxy

نسخه ارتقا یافته نسخه های C-5C


این هواپیما به عنوان قالب هواگردی که از دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا باقی مانده است، به اندازه برخی از قدیمی ترین هواپیماهای فعال موجود در زرادخانه این کشور مانند B-52 Stratofortress ساخت بوئینگ قدمت ندارد. با این حال، در طول سال ها تغییرات زیادی در C – ۵ و انواع اورجینال آن اعمال شده است و C – ۵ M Super Galaxy تازه ترین نسخه ارتقا یافته این هواپیمابر ترابری است.

C – ۵ A نسخه اورجینال این هواپیما بود اما بعدها تا پایان دهه ۱۹۷۰ که ترک هایی در بال های هواپیما پیدا شد، مشخص گردید که دارای مشکلاتی است. در نهایت، بال ها بازطراحی شدند تا از محدودی شدن عملیاتی ظرفیت بار جت جلوگیری شود. نسخه ارتقا یافته C – ۵ A با نام C – ۵ B با موتورهای پیشرفته تر و بال های جدیدتر ساخته شد و بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ به نیروی هوایی تحویل داده شد.

در نهایت قدرتمندترین و پویاترین نسخه این هواپیما تا به امروز با نام C – ۵ M Super Galaxy به عنوان نسخه ارتقا یافته C – ۵ A تولید شد. امروزه، نیروی هوایی ایالات متحده نسخه های C – ۵ B، C – ۵ C و C – ۵ M سوپر گلکسی را به کار می گیرد و آخرین C – ۵ A در سال ۲۰۱۷ بازنشسته شد.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

۲- این جت در سراسر ایالات متحده مستقر است


تعداد هواپیماهای در حال خدمت: ۵۲ فروند
دو استفاده کننده اصلی:

  • فرماندهی تحرک هوایی

  • فرماندهی رزرو نیروی هوایی


سوپر گلکسی C – ۵ M در تاسیسات و نقاط مختلفی مستقر است، جایی که این هواپیما هم در استعداد فعال و هم ذخیره در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به کار می رود. این هواپیما در حال حاضر در دو واحد متفاوت در فرماندهی تحرک هوایی در خدمت است، از جمله بال تحرک هوایی ۶۰اُم در نیروی هوایی در کالیفرنیا و بال ترابری هوایی ۴۳۶اُم در پایگاه هوایی دوور در دلاور.
این هواپیما همچنین با چندین واحد فرماندهی رزرو نیروی هوایی از جمله پایگاه نیروی هوایی تراویس، پایگاه نیروی هوایی رابینز، کلی فیلد انکس و پایگاه رزرو هوایی وستو.ر فعال است.

هواپیمای ترابری نظامی C-5M Super Galaxy

۱- C – ۵ M تاریخچه عملیاتی قابل توجهی دارد

اولین پرواز آزمایشی: ۱۷ نوامبر ۲۰۰۶

تعداد تغییرات سیستمی در نسخه های مختلف

بیش از ۱۰۰ مورد

تاریخ تعیین شده برای بازنشستگی

سال ۲۰۴۰

در طول ۱۸ سال گذشته عملیات های نظامی آمریکا، سوپر گلکسی C – ۵ M نقش مهمی در ارائه پشتیبانی لجستیکی در سراسر جهان داشته است. به ادعای نیروی هوایی این کشور، این هواپیما از زمان ورود به خدمت به ارسال تجهیزات حیاتی به مواضع آمریکا و متحدینش ادامه داده و از آویونیک های بهبود یافته و موتورهای جدید بهره می برد.

سوپر گلکسی C – ۵ M هنوز هم بزرگ ترین هواپیمای واحد در ناوگان نیروی هوایی آمریکا تا به امروز است. براساس تحلیل بیزینس اینسایدر، این جت قرار نیست به زودی نیروی هوایی ایالات متحده را ترک کند و بسیاری انتظار دارند که این هواپیما تا سال ۲۰۴۰ در خدمت بماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.