| کد خبر: 254732 |

باد لاستیک با هوا یا نیتروژن؛ کدامیک برای تایر خودرو بهتر است؟

لاستیک خودرو یکی از مهم‌ ترین قطعات آن به حساب می‌آید؛ چرا که تنها تایرها با زمین در تماس هستند. همانطور که می‌دانیم هرچه باد لاستیک خودرو کمتر باشد اصطکاک آن با سطح آسفالت نیز افزایش پیدا می‌کند.

تین نیوز

اگر نمی دانید برای باد کردن لاستیک خودرویتان هوای معمولی بهتر است یا نیتروژن، با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، لاستیک خودرو یکی از مهم ترین قطعات آن به حساب می آید؛ چرا که تنها تایرها با زمین در تماس هستند. همانطور که می دانیم هرچه باد لاستیک خودرو کمتر باشد اصطکاک آن با سطح آسفالت نیز افزایش پیدا می کند. در نتیجه مصرف سوخت بالا رفته و هوا بیشتر آلوده می شود. تنظیم باد لاستیک یکی از مسائل مهمی بوده که بررسی دوره ای آن علاوه بر کاهش مصرف سوخت می تواند از تحمیل فشار روی موتور پیشگیری کند.

چند سالی می شود که برخی تعمیرگاه ها و مراکز خدمات خودرو در کنار باد هوای معمولی، گاز نیتروژن را برای باد لاستیک پیشنهاد می کنند. بعضی رانندگان از این گاز اطلاع چندانی ندارند و شاید با تصور اینکه چنین گازی می تواند باعث ترکیدن لاستیک و سایر مشکلات شود اصلا به سراغ آن نمی روند. اما در ادامه قصد داریم با مقایسه باد لاستیک معمولی و باد نیتروژن، ببینیم آیا این نگرانی رانندگان راه به جایی می برد یا خیر. با گجت نیوز همراه باشید.

هوای معمولی یا نیتروژن؟

باد لاستیک نیتروژن

به طور کلی استفاده از نیتروژن برای باد کردن لاستیک انتخابی عاقلانه و کاملا بی خطر محسوب می شود. برای مشخص شدن دلیل این ادعا، در زمینه های گوناگون باد هوای معمولی را با باد نیتروژن مقایسه خواهیم کرد تا مزایا و معایب هر دو باد مشخص شود.

فرسایش لاستیک

در هوای معمولی که آن را تنفس می کنیم به میزان ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن و یک درصد سایر گازها وجود دارند. حضور اکسیژن در کنار سایر گازها (هیدروژن) باعث می شود که در هوا به میزان کمی رطوبت وجود داشته باشد. هنگامی که شما لاستیک خودرویتان را با هوای معمولی باد می کنید، به دلیل وجود رطوبت در هوا بافت لاستیک و سیم های تایر دچار فرسایش زودهنگام می شوند. این رطوبت بدترین چیز برای لاستیک شماست و عمر لاستیک شما را کاهش می دهد.

در مقابل وقتی لاستیک را فقط با گاز نیتروژن پر کنید دیگر خبری از رطوبت نخواهد بود. بدین ترتیب فرسایش لاستیک به حداقل می رسد و می توانید بازه طولانی تری از لاستیک تان استفاده کنید.

آتش سوزی

فرض کنید در شرایطی هستید که ممکن است آتش سوزی یا انفجاری ایجاد شود و شما نیز درون خودرویتان هستید. اگر لاستیک شما با هوای معمولی پر شده باشد به دلیل وجود اکسیژن در هوا، به سرعت لاستیک هایتان منفجر می شوند و به آتش سوزی بیشتر دامن خواهند زد. این در حالی است که نیتروژن ماهیت اشتعال پذیر ندارد و آتش نمی گیرد. بنابراین گزینه ایمن تری نسبت به هوای معمولی به شمار خواهد آمد.

جالب است بدانید خودروهای آتش نشانی یا خودروهای فرمول یک که لاستیکشان در معرض گرمای بیش از حد قرار می گیرد با گاز نیتروژن پر می شوند تا اگر به هر دلیلی بدنه لاستیک آسیب ببیند و پاره شود، آتش سوزی رخ ندهد.

پایداری فشار باد لاستیک

تقریبا تمامی مالکان خودرو هر ۶ ماه یکبار برای باد کردن مجدد لاستیک به تعمیرگاه ها مراجعه می کنند. کم شدن باد لاستیک امری طبیعی محسوب می شود که به دلیل تغییرات دمایی به وفور آن را شاهد هستیم. نکته قابل توجه در این میان استفاده از هوای معمولی به جای نیتروژنی بوده که باعث کاهش متناوب فشار باد تایر می شود.

در صورتی که باد لاستیک شما از نوع نیتروژنی باشد، فشار باد تایر پایداری بسیار بیشتری از خود نشان خواهد داد. مولکول های نیتروژن ابعاد بزرگتری نسبت به اکسیژن دارند و به همین دلیل، فرار مولکولی آن بسیار کمتر از اکسیژن خواهد بود. با این وجود همچنان بایستی به طور دوره ای به بررسی لاستیک خودرویتان بپردازید تا در صورت وجود مشکل از آن مطلع شوید، حتی اگر از گاز نیتروژن استفاده کرده باشید.

مصرف سوخت

از آنجایی که فشار باد لاستیک با گاز نیتروژن بیشتر از هوای معمولی حفظ می شود، بنابراین کمتر در معرض کاهش میزان باد شدگی تایر و در نهایت افزایش مصرف سوخت قرار خواهید گرفت. هرچه فشار باد کمتر باشد به موتور خودرو نیز بیشتر فشار وارد می شود اما به لطف گاز نیتروژن، حتی به طور اتفاقی نیز در معرض چنین مشکلاتی قرار نمی گیرید.

تعویض زودهنگام لاستیک

با استفاده از گاز نیتروژن و کاهش میزان فرسایش لاستیک، طبیعتا عمر آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین می توانید مدت زمان بیشتری از لاستیکتان استفاده کنید و دیر به دیر دست به تعویضش بزنید. در مقابل هوای معمولی به دلیل رطوبت موجود در آن باعث ایجاد خوردگی در لاستیک شده و هزینه بیشتری را روی دوش صاحب خودرو خواهد گذاشت.

علاوه بر این موارد، هرچه لاستیک را دیر به دیرتر عوض کنید به محیط زیست نیز بیشتر کمک کرده اید. سالانه بیشتر از ۳۰۰ میلیون حلقه لاستیک دور ریخته می شود و در طبیعت فرایند تجزیه خود را طی می کنند. با باد کردن لاستیک با نیتروژن و حفظ کیفیت لاستیک می توانید سهمی در حفظ محیط زیست و طبیعت داشته باشید.

دسترسی و هزینه

تعجبی ندارد اگر بگوییم باد هوای معمولی بیشتر از باد نیتروژن در دسترس قرار می گیرد. تقریبا تمامی آپاراتی ها و تعمیرگاه های خودرو مجهز به کمپرسور هوای معمولی هستند اما اگر به دنبال گاز نیتروژن باشید ممکن است برای پیدا کردن کمپرسور آن نیاز به جست وجو پیدا کنید.

تنظیم باد لاستیک – چه هوای معمولی باشد و چه نیتروژن – بهای سنگینی نداشته و با مبلغ کمی قابل انجام است. اما به طور کلی باد کردن لاستیک با نیتروژن کمی هزینه بیشتری خواهد داشت.

سخن پایانی

باد لاستیک نیتروژن

بر خلاف باور و تصورات عموم، گاز نیتروژن به هیچ وجه مشکلی برای خودرو یا لاستیک ایجاد نمی کند. نیتروژن گزینه ای ایمن بوده که سرعت فرسایش لاستیک را کند می کند و دوست دار محیط زیست است. البته کمی قیمت و دسترسی به آن در کشورمان نامناسب بوده که البته ارزشش را دارد. پیشنهاد می کنیم به جای باد هوای معمولی، از باد نیتروژن استفاده کنید تا علاوه بر پیشگیری از اتفاقات و خطرات احتمالی، عمر لاستیک خودرویتان افزایش پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.