بازدید سایت : ۵۷۱۳۷

◄ افزایش ۵۰ درصدی کرایه حمل قیر با تانکر دو جداره

◄ افزایش ۵۰ درصدی کرایه حمل قیر با تانکر دو جداره

تین نیوز | طبق سیاست های تشویقی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در راستای اجرای هرچه سریع تر طرح دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر، نرخ کرایه حمل قیر با تانکرهای دوجداره 50 درصد نسبت به نمونه معمولی افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، با توجه به اینکه حمل قیر توسط تانکر های تک جداره در تمامی کشورهای صنعتی جهان ممنوع است مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منظور دوجداره سازی تانکرهای حمل قیر و کاهش ضرر و زیان های حاصل از حمل این ماده با تانکر معمولی، سیاست های تشویقی در نظر گرفته است که از آن جمله می توان به افزایش 50 درصدی کرایه حمل قیر با تانکر دو جداره نسبت به تک جداره طبق فهرست بهای سال 93 اشاره کرد.

بر اساس منابع و مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بیش از 80 درصد قیر مصرفی در کشور توسط وزارت راه و شهرسازی استفاده می شود اما روش های نادرست حمل قیر و نگهداری از آن موجب افزایش هزینه های ساخت و روسازی و از طرفی باعث هدر رفت هزینه های هنگفت می شود که دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر می تواند تا حد زیادی جلوی این ضرر را بگیرد.

در حال حاضر بیش از سه هزار و 200 تانکر حمل قیر در کشور تردد می کنند که حاکی از رقم و حجم قابل توجهی است. زیرا در صورت سرد شدن قیر داخل تانکر می بایست وقت و هزینه بالایی را صرف گرم کردن این ماده برای استفاده شود.

گفتنی است به ازای گرم کردن یک تانکر قیر در یک ساعت به 70 لیتر گازوئیل نیاز است و گرم شدن همان تانکر در فصل تابستان بین یک الی دو ساعت زمان لازم دارد. این در حالی است زمان لازم برای گرم شدن تانکر هوای قیر در زمستان به هشت الی 9 ساعت می رسد.

همچنین متوسط زمان گرمایش مجدد با توجه به اقلیم های مختلف کشور حدود سه ساعت است در نتیجه برای گرم نگه داشتن یک تانکر حمل قیر به 210 لیتر یا 10 لیتر به ازای هر تن قیر، گازوئیل نیاز است.

لازم به ذکر است با توجه به نرخ هر لیتر گازوئیل به قیمت 350 و 600 تومان، وزارت راه و شهرسازی به ازای دو میلیون و 200 هزار تن قیر، 20 میلیون لیتر گازوئیل به ارزش هفت میلیارد تومان صرف می کند که در صورت واقعی سازی نرخ گازوئیل در نرم جهانی به قیمت یک هزار و 700 تومان، مبلغ 34 میلیارد تومان به دولت و شرکت های خصوصی تحمیل می شود.

ضررهای مالی مستقیم از یک سو و پایین آمدن قیمت قیر نیز از سوی دیگر موجب بروز ضررهای هزاران میلیاردی می شود. در همین رابطه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بهره گیری از تجربیات جهانی، در صدد حذف حمل قیر با تانکرهای معمولی برآمده است و اقداماتی همچون تدوین الزامات مربوطه، ساخت نمونه های تانکر و شناسایی توان داخلی انجام داده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمود

    ایا واقعا فکر کردین هزینه یک تانکر دو جداره کردن چقدر میباشد.ایا فکرکردین وقتی تانک ترک میخوره وسوراخ میشه باید تمام روکش باز کنیم.ایا این فکر کردین که تمام هزینه ساخت تانکر بایدصاحب ماشین بپردازد ولی سودش پیمانکار وصاحب کارخونه میبره .ایا فکر کردین که قیر 180~200~درجه داره حمل میکنه چه کار خطرناک ی هست بنظر شما باید کرایش چند باشد خوبه کرایه خوب میگرن اما پیمانکار میخوره الان هم نزدک سه ماهه که بار نزدیم اگر هم باری باشد هر پیمانکار 10 الا15تا ماشین بهم زده از خوردن حق ما دیگه هرچه بکویم کم گفتم تورا خدا بفکر ماهم باشین؟؟؟؟؟؟؟؟؟مح