| کد خبر: 250566 |

معرفی سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو (سمیع)

اتحادیه های سازمان ملی حمل و نقل کشور به منظور ارائه خدمات با سهولت بیشتر به رانندگان اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام سامانه سمیع کرده است. در این سامانه می توان اقدام به پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو نمود و دیگر با وجود این سامانه، برای پرداخت عوارض خودرو نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری ها نمی باشد.

تین نیوز

اتحادیه های سازمان ملی حمل و نقل کشور به منظور ارائه خدمات با سهولت بیشتر به رانندگان اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام سامانه سمیع کرده است. در این سامانه می توان اقدام به پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو نمود و دیگر با وجود این سامانه، برای پرداخت عوارض خودرو نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری ها نمی باشد.

به گزارش تین نیوز ، در حال حاضر، سامانه سمیع به نشانی saamie.ir برای کلیه رانندگان کشوری قابل دسترس می باشد و خدمات مختلفی را در همین راستا به رانندگان ارائه می کند. با توجه به عدم اطلاعات بسیاری از مردم از این سامانه، در ادامه مقاله قصد داریم شما را با سایت سمیع، پرداخت عوارض خودرو و سایر خدمات مختلف آن آشنا کنیم.

معرفی سامانه سمیع saamie.ir

در سال های اخیر شهرداری ها و اتحادیه های مختلف به منظور سهولت در امور مردم اقدام به راه اندازی سامانه ها و پلتفرم های مختلفی نموده اند. یکی از سامانه های جدیدی که توسط اتحادیه های سازمان ملی حمل و نقل کشور راه اندازی شده است، سامانه سمیع می باشد.

این سامانه از خلاصه عبارت «سامانه ملی یکپارچه عوارض» نامگذاری شده است و خدمات مختلفی را در حوزه عوارض ارائه می کند. در سایت سمیع به نشانی اینترنتی saamie.ir امکان پرداخت عوارض خودرو به صورت الکترونیکی وجود دارد و دیگر رانندگان نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری ها و یا سازمان ملی حمل و نقل کشور جهت پرداخت عوارض خود را ندارند.

این سامانه در حال حاضر، برای کلیه رانندگان کشور قابل دسترس می باشد و رانندگان می توانند به منظور استعلام عوارض خودرو و یا پرداخت آن ها به سایت سمیع وارد شوند و از طریق این سامانه اقدام به استفاده از خدمات شهرداری ها نمایند.

راهنمای ورود به سامانه سمیع saamie.ir

با توجه به فراهم شدن امکان استفاده از خدمات به صورت الکترونیکی، سامانه های مختلفی از سوی سازمان ها راه اندازی شده اند. از جمله این سامانه ها می توان به سامانه سمیع اشاره کرد. در حال حاضر، با وجود  سامانه سمیع یا همان سامانه ملی یکپارچه عوارض دیگر نیازی به مراجعه حضوری افراد برای پرداخت عوارض شهرداری نمی باشد و رانندگان می توانند بدون مراجعه حضوری و به صورت الکترونیکی، به  سایت  saamie  وارد شوند و اقدام به پرداخت عوارض شهرداری نمایند.

پرداخت عوارض خودرو از سامانه سمیع

یکی از خدماتی که در سامانه سمیع ارائه شده است، پرداخت عوارض خودرو می باشد. کلیه رانندگان با داشتن اطلاعات مربوط به خودروی خودشان می توانند به سایت saamie.ir وارد شوند و سپس از طریق این سایت اقدام به پرداخت عوارض خودرو نمایند.

در صورتی که قصد پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو را دارید، می توانید طبق مراحل زیر به سایت سمیع وارد شوید و از خدمات این سایت استفاده نمایید.

ابتدا وارد «سایت سمیع» شوید.

در مرحله بعدی، می توانید از منوی خدمات ارائه شده در بالای سایت و یا از طریق کلیک کردن بر روی گزینه «پرداخت عوارض خودرو» در میانه سایت، به بخش پرداخت عوارض خودرو وارد شوید.

سامانه یکپارچه ملی عوارض خودرو - سامانه سمیع

در مرحله بعدی فرم مربوط به پرداخت عوارض خودرو باز می شود. در این مرحله می توانید با وارد کردن پلاک خودرو، نام و نام خانوادگی، شماره تماس و کد ملی خود و در نهایت با کلیک کردن بر روی گزینه «استعلام» از بدهی عوارضی خود مطلع شوید و سپس با یکی از کارت های رمز دوم خود اقدام به پرداخت عوارض کنید.

سامانه یکپارچه ملی عوارض خودرو - سامانه سمیع 1

استعلام عوارض خودرو از سامانه سمیع

 در این بخش از سایت سمیع این امکان وجود دارد تا رانندگان بتوانند با وارد کردن شماره vin اقدام به استعلام کنند. به منظور استعلام عوارض خودرو از طریق این سامانه می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

ابتدا وارد «سامانه سمیع» شوید.

حال از منوی بالای سایت و یا از طریق کلیک کردن بر روی گزینه «استعلام پرداخت عوارض خودرو» به بخش استعلام عوارض خودرو وارد شوید.

سامانه یکچارچه ملی عوارض

حال به منظور استعلام عوارض خودروی خود، شماره vin خودروی خود را که در پشت کارت خودروی شما درج می شود، وارد نمایید و پس از وارد کردن عدد تصویر به رقم بر روی گزینه استعلام کلیک کنید.

سامانه یکپارچه ملی عوارض خودرو - سامانه سمیع 4

معرفی سامانه اتوماسیون شهرداری ها سامانه سمیع

سامانه سمیع که با نام سامانه ملی یکپارچه عوارض شناخته می شود، سامانه ای است که امکان پرداخت عوارض خودرو را در صورت تایید شهرداری برای کلیه رانندگان فراهم می نمایند. لذا در این سامانه بخشی تحت عنوان «سامانه اتوماسیون شهرداری ها» وجود دارد که شهرداری ها با داشتن اطلاعات کاربری می توانند به این بخش وارد شوند و از طریق این بخش اقدام به استفاده از خدمات سمیع کنند.

سامانه اتوماسیون شهرداری ها در سامانه سمیع فقط امکان دسترسی را برای کاربران شهرداری فراهم نموده است و کاربران شهرداری می توانند پس از ورود به سایت سمیع و کلیک کردن بر روی گزینه «ورود به سامانه» اقدام به ورود به سامانه اتوماسیون شهرداری با نام کاربری و رمز عبور خود نمایند.

پس از ورود کاربران شهرداری به این سامانه امکان دسترسی به یک سری خدمات برای کاربران شهرداری فراهم می شود. کاربران شهرداری می توانند با ورود به سامانه اتوماسیون شهرداری ها، لیست خودروهایی که درخواست پرداخت عوارض خودرو را به صورت آنلاین ثبت نموده اند را مشاهده کنند و آن ها را تایید نمایند.

همچنین، خدمات مختلف دیگری در سامانه اتوماسیون شهرداری ها ارائه می شود که از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد. بدیهی است که این خدمات فقط به کاربرانی ارائه خواهد شد که بتوانند با نام کاربری و رمز عبور به حساب کاربری خود در سامانه اتوماسیون شهرداری ها وارد شوند.

امکان تایید خودروهای دارای درخواست پرداخت عوارض

مشاهده لیست شهرداری ها

مشاهده درخواست های ثبت شده

تغییر رمز عبور جهت ورود به سامانه سمیع  

مشاهده پیام ها 

ارسال و ثبت تیکت

استعلام عوارض خودرو از طریق اتوماسیون شهرداری ها

ابتدا نماینده هر شهرداری از طریق این لینک  وارد سامانه اتوماسیون می شود.
در این قسمت نام کاربری و کلمه عبور ارسالی را وارد نموده و گزینه ورود را مطابق تصویر روبه رو بزنید.

اتوماسیون شهرداری ها

در این قسمت شما می توانید پیشخوان که شامل موارد زیر می باشد را مشاهده نمایید:

۱-تایید خودرو   2-لیست شهرداری ها  3-درخواست ها    4-پیام ها  5-تیکت

۱-تایید خودرو

در این قسمت نماینده معرفی شده از شهرداری می تواند لیست خودروهایی که درخواست پرداخت عوارض خودرو داده اند را مشاهده کنند.

فرم استعلام عوارض خودرو

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می شود مشخصات خودرو به همراه نام مالک قابل رویت است. همچنین وضعیت عوارض خودرو مشخص گردیده است که در حال حاضر تایید شده یا خیر و در انتها گزینه عملیات وجود دارد که در صورتی که وضعیت خودرو تایید شده نباشد فعال است و نماینده شهرداری مربوطه می تواند بعد از بررسی اطلاعات گزینه تایید را بزند تا وضعیت به حالت تایید شده تغییر یابد.

حال اگر وضعیت خودرو توسط شهرداری تایید نشده باشد گزینه تایید خودرو را در قسمت عملیات می زنید تا اطلاعات مالک و خودرو نمایان شود، بعد از چک کردن اطلاعات مالک و خودرو، اطلاعات خواسته شده در تایید خودرو را مانند تصویر زیر وارد می کنید و خودو مربوطه را تایید می کنید.

فرم استعلام عوارض خودرو 2

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.