بازدید سایت : ۵۷۱۳۷
ادامه اعتراضات به سگ‌ کشی در شهرهای مختلف؛

شهرداری پاسخ دهد

شهرداری پاسخ دهد

تین نیوز | روز گذشته نزدیک 300 نفر از طرفداران حقوق حیوانات در اعتراض به سگ‌کشی در شیراز با گرفتن پلاکاردهایی در حمایت از حیوانات روبه‌روی ساختمان سازمان حفاظت محیط‌زیست تجمع سکوت برگزار کردند.این برنامه سومین تجمع اعتراضی مردم به معدوم‌سازی سگ‌ها توسط پیمانکاران شهرداری است و پیش از این دو تجمع دیگر در مقابل اداره محیط‌زیست شیراز و یک تجمع در مشهد برگزار شده بود.

براساس بند «15» ماده «55» قانون شهرداری‌ها، وظیفه معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد و نظارت بر نحوه انجام این کار برعهده شهرداری بوده و بسیاری با استناد به این ماده قانونی تجمع در مقابل سازمان حفاظت از محیط‌زیست را بی‌نتیجه می‌دانند.ارزیاب محیط‌زیست انجمن حمایت از حیوانات ایران هم معتقد است این تجمع باید جلوی ساختمان شهرداری یا مجلس شورای اسلامی شکل می‌گرفت تا به نقص قانون در رابطه با معدوم کردن سگ‌های ولگرد اعتراضی شده باشد.

معدوم کردن تنها راه کنترل سگ‌ها نیست
فیلم «سگ‌کشی در شیراز» دست به دست چرخیده و ناله سگ‌ها حالا در گوش آدم‌های بسیاری پیچیده است. سگ‌های زنجیر شده در فیلم با ناله و تقلا و درد به خواب مرگ فرو می‌روند و حالا صدای اعتراض مردم را می‌شود در شبکه‌های اجتماعی مختلف شنید. بعضی می‌گویند سگ‌ها را از ترس «هاری» کشته‌اند و این روش کشتار را حتی برای حیوانات هار غیرانسانی می‌دانند. نرگس روحانی ارزیاب محیط‌زیست انجمن حمایت از حیوانات ایران و استاد دانشگاه تهران می‌گوید: «سگ‌ها تنها در برخی موارد ناقل بیماری هاری هستند و کفتار و شغال را باید مخزن این بیماری دانست، حیواناتی که از ترس همین سگ‌های اطراف شهر‌ها به شهر وارد نمی‌شوند.»

در احادیث و روایات بسیاری از ائمه درباره وفاداری و صفات مثبت سگ گفته شده است، حیوانی که قناعت بسیار دارد و با کمترین غذا جانش را برای صاحبش می‌دهد. روحانی به احادیث بسیاری که درباره مهربانی به حیوانات روایت شده اشاره کرده و می‌گوید: «حیوانات مثل انسان روح دارند.کسانی که این آزارها را اعمال می‌کنند و به این شکل باعث مرگ حیوانات می‌شوند به فشارهای مختلف عصبی، تشنج و مشکلات روحی دچار می‌شوند. با این همه آزار حیوانات متاسفانه در کشور ما بسیار اتفاق می‌افتد. او نقش سگ را در زندگی عشایری پررنگ دانسته و می‌گوید: «خدا هیچ موجودی را بی‌دلیل نیافریده و حتما وجود این سگ‌ها برای طبیعت پرفایده است. نژادهای بسیار خوبی از سگ برای حفاظت از رمه در مناطق مختلف کشور به کار گرفته می‌شود.» وی سگ قهریجانی را نمونه نژادی از سگ معرفی می‌کند که می‌تواند 50 راس گوسفند را نگهداری و هدایت کند و با پنج گرگ در بیفتد. با این همه معدوم کردن سگ‌ها سال‌هاست به شیوه‌های مختلف انجام می‌گیرد. روحانی ادامه می‌دهد که در اطراف شهرها سگ‌های بسیاری پرسه می‌زنند و زندگی می‌کنند و معدوم کردن تنها راه کنترل آنها نیست و باید تمهیداتی برای کنترل آنها اندیشید.

شلیک کردن به سگ‌ها جرم است
به گفته روحانی، در کشورهای دیگر نظیر آمریکا و کانادا اگر سگی بی‌صاحب باشد به مدت یک هفته در پناهگاه نگهداری می‌شود و پس از آن با مرگ آرام کشته می‌شود. در این روش داروی بیهوشی به این حیوانات تزریق می‌شود و بعد از بیهوشی به عضله قلب آنها دارویی دیگر تزریق می‌شود و آنها بدون درد می‌میرند. اگرچه در خبرهای منتشر شده داروی تزریقی به سگ‌ها اسید خوانده شده بود اما جاوید آل‌داود، رییس انجمن حمایت از حیوانات هم درباره فیلم منتشر شده سگ‌کشی شیراز معتقد است که کتامین تزریق شده به این حیوانات در آنها سوزش ایجاد کرد و این دلیل ناله حیوانات است.

ارزیاب محیط‌زیست انجمن حمایت از حیوانات ایران به این اشاره می‌کند که در گذشته این حیوانات را به روش شلیک کردن می‌کشتند و حالا کمتر این اتفاق می‌افتد. با این وجود هنوز نشانه‌هایی از معدوم کردن سگ‌ها به روش شلیک کردن وجود دارد.چنانچه خردادماه سال گذشته خبر شلیک شبانه ماموران شهرداری به قصد سگ‌کشی شبانه شنیده شد و این اتفاق درحالی در تبریز افتاد که در این شهر پناهگاهی برای نگهداری سگ‌ها وجود دارد. روحانی ادامه می‌دهد: «افرادی که دم از دلسوزی می‌زنند به جای تجمع در مکانی اشتباه بهتر بود تا کمکی به سرپناه سگ‌ها می‌کردند. دو پناهگاه سگ در اطراف تهران و کرج وجود دارد که با هزینه و فعالیت داوطلبانه دوستداران حیوانات اداره می‌شود اما آیا کسی به آنها کمک می‌کند؟» وی شلیک کردن به حیوانات را جرم دانسته و ادامه می‌دهد: « اگر سندی بر انجام این کار مشاهده شود، ما شکایت و اعتراض خواهیم کرد.»

چوب جنگیدن با طبیعت را می‌خوریم
پیمانکارانی که برای معدوم کردن سگ‌های ولگرد از طرف شهرداری به کار گرفته می‌شوند در ازای تحویل هر لاشه سگ 15 هزار تومان دریافت می‌کنند اما بسیاری از آنها مرگ بدون درد با آمپول‌های ویژه را روش به‌صرفه‌ای نمی‌دانند و به این خاطر از روش‌های دیگر مثل معدوم‌سازی با اتاق گاز یا شلیک به آنها استفاده می‌کنند.

روحانی اما عقیم کردن سگ‌ها را یکی از روش‌های مناسب برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد می‌داند که باعث مدیریت درست و کنترل دقیق‌تر بهداشت در آنها می‌شود. به گفته وی، در حال حاضر در مشهد و گرگان روش معدوم‌سازی سگ‌ها به این شکل انجام می‌شود. وی می‌گوید: «در یکی از سایت‌های شهرداری در کوه‌های اطراف تهران سگ‌ها را علامت‌گذاری کرده و از آنها نمونه می‌گیرند و به آنها واکسن می‌زنند. در ترکیه هم این روش مرسوم است که سگ‌ها را عقیم می‌کنند که به این وسیله جمعیت آنها کم و بهداشت آنها قابل کنترل می‌شود.»

روحانی از این حرف می‌زند که زمانی در اروپا تمام گرگ‌ها را کشتند و سر آخر ناچار شدند از کشورهای دیگر گرگ وارد کنند. وی می‌گوید: «شکار و شکارچی باید هر دو وجود داشته باشند. اگر این سگ‌ها در حاشیه شهرها نبودند، شغال‌ها و روباه‌ها به راحتی به شهر پا می‌گذاشتند و مشکل دیگری به مشکلات اضافه می‌شد». این فعال حقوق حیوانات معتقد است اینطور به نظر می‌آید که جامعه شهری پرهیاهوی ما تنها به حضور ساختمان و ماشین و بزرگراه راضی است و با این روند در آینده چوب این دشمنی با حیات وحش و طبیعت را خواهیم خورد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.