| کد خبر: 151602 |

لزوم تکمیل حلقه مفقوده خط‌آهن ایران-کربلا

خبری از تکمیل پروژه خط‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه تا بصره و فراهم شدن امکان سفر ریلی زوار ایرانی به کربلا، نیست و به نظر می‌رسد تا پایان دولت دوازدهم هم شبکه ریلی ایران به کربلا متصل نشود و سفر به کربلا با قطار، در حد حرف بماند.

تین نیوز

خبری از تکمیل پروژه خط‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه تا بصره و فراهم شدن امکان سفر ریلی زوار ایرانی به کربلا، نیست و به نظر می‌رسد تا پایان دولت دوازدهم هم شبکه ریلی ایران به کربلا متصل نشود و سفر به کربلا با قطار، در حد حرف بماند.

به گزارش فارس، تعداد زیاد زوار ایرانی عتبات عالیات در طول سال به‌ویژه در ایام اربعین حسینی، سبب شده است تا همواره در این ایام، جاده‌های منتهی به مرزهای غربی و جنوب غربی کشور مانند مهران، شلمچه و چزابه بسیار پرترافیک باشد و زوار ایرانی در ابتدای سفر زیارتی خود به حرم امام حسین (ع) با ساعت ها معطلی مواجه شوند.

بنابر اعلام سرکنسول ایران در کربلا، بیش از 4.5 میلیون ایرانی در سال 95 زائر عتبات عالیات بودند، این درحالی است که حدود 2.5 میلیون نفر از این تعداد در ایام اربعین حسینی به این امکان مقدس مشرف شده‌اند.

به همین دلیل، هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، موضوع مدیریت حمل و نقل این حجم بالای زوار به مهمترین دغدغه گروهی از مسئولین تبدیل می‌­شود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته، بهترین راه حل برای جابه‌جایی این تعداد بالای زوار کربلا، استفاده از حمل و نقل ریلی است زیرا هر قطار به طور معمول ظرفیت جابه‌جایی 600 مسافر معادل 20 اتوبوس را دارد‌ به عبارت دیگر، با در نظر گفتن جابه‌جایی 2 میلیون نفر در سال توسط قطار به جای اتوبوس علاوه بر کاهش هزینه‌های ناشی از سوانح جاده‌ای و مصرف بی رویه سوخت می‌توان بیش از 50 درصد صرفه جویی در هزینه حمل و نقل نسبت به جاده برای مسافران به ارمغان آورد. 

شیوه حمل وسیله نقلیه ظرفیت هر دستگاه تعداد سیر سالانه تعداد سیر روزانه
جاده‌ای اتوبوس 30 نفر 66هزار اتوبوس 185 اتوبوس
ریلی یک قطار 600 نفر 3هزار قطار 9 قطار

با توجه به همین موضوع، اتصال ریلی ایران به عراق در دهه گذشته بارها مورد تاکید مقامات دو کشور قرار گرفته است؛ با وجود آنکه 6 سال از اولین و سه سال از دومین تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و عراق برای اتصال ریلی شلمچه به بصره می­‌گذرد، هم اکنون هیچ اقدام عملیاتی برای اتصال این دو نقطه مرزی صورت نگرفته است.

طبق تفاهم نامه سال 93 که میان وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل عراق امضا شد، طرف عراقی متعهد به ساخت 32 کیلومتر خط ریلی در خاک خود شده بود و طرف ایرانی هم وظیفه ساخت پل بر روی رودخانه اروند را برعهده داشت؛ در همین رابطه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت 32 کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه را 50 میلیون دلار معادل 200 میلیارد تومان اعلام کرد.

با این وجود، مهرماه 95 بود که مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد که حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت 25 سال به سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت کشور ایران واگذار ‌کند.

در همین رابطه، ‌مدیرعامل شرکتی که سال گذشته حمل ترکیبی قطار و اتوبوس زوار کربلا از مرز شلمچه تحت مدیریت او صورت می‌گرفت گفته است: «درحال حاضر تعدادی سرمایه‌گذار ایرانی برای این پروژه وجود دارد ولی متاسفانه دولت عراق تضامین بانکی لازم برای سرمایه‌گذاری‌ را نمی‌تواند آماده کند، هنوز کار این پروژه آغاز نشده است در صورتی که طرفین اقدامات لازم را انجام بدهند، بهره‌برداری از این پروژه حداقل 3 سال زمان می‌برد».

آنچه که مشخص است وظیفه اصلی پیگیری این پروژه در ایران برعهده وزارت راه و شهرسازی است، حال این سوال مطرح می شود ‌که آخرین وضعیت و راهکار وزارت راه و شهرسازی برای خروج از بن بست کنونی این پروژه و تسریع شروع عملیات اجرایی آن بعد از گذشت 6 سال چیست؟

به هر حال در راستای تسهیل سفر زائران حسینی در ایام اربعین به عنوان یکی از بزرگترین تجمع‌‌های مسلمانان ضروری است پیگیری‌های جدی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مسئولان حمل و نقل عراق انجام شود تا این حلقه مفقوده راه‌آهن ایران-کربلا هر چه سریع‌تر تکمیل شود تا بدین ترتیب زائران حسینی با آسایش و ایمنی بیشتری این سفر زیارتی را انجام دهند.‌‌

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.