| کد خبر: 262444 |

رپرتاژ آگهی :

◄ پس از تصادف تا چند روز فرصت برای مراجعه به بیمه داریم؟

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف چند روز است؟ این سوال دغدغه افرادی است که پس از تصادف نیاز به استفاده از بیمه شخص ثالث دارند.

تین نیوز

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف چند روز است؟ این سوال دغدغه افرادی است که پس از تصادف نیاز به استفاده از بیمه شخص ثالث دارند.

همچنین برخی از افراد بلافاصله پس از تصادف امکان مراجعه به مراکز بیمه را به دلایل شخصی ندارند . آگاهی از مهلت مراجعه به بیمه بعد از وقوع تصادف برای اطمینان از دریافت خسارت، مسئله بسیار مهمی است . قوانین و مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت، در شرکت های بیمه ممکن است باهم متفاوت باشد . ماده ۱۵ قانون بیمه در این زمینه تضمین های متفاوتی ارائه می دهد.

در این مقاله به بررسی قوانین و مقررات مرتبط با مهلت مراجعه به بیمه و مدارک مورد نیاز پس از تصادف می پردازیم.

مهلت مراجعه به بیمه بعد از وقوع تصادف

برای دریافت اطلاعات در مورد مهلت مراجعه به بیمه بعد از وقوع تصادف باید به قوانین بیمه و مقررات مرتبط با بیمه شخص ثالث مراجعه کرد . ماده ۱۵ قانون بیمه مفادی را تضمین می کند که باید به آن توجه داشته باشیم . این ماده مقرر می کند که بیمه گذار باید در مدت ۵ روز کاری از تاریخ وقوع حادثه بیمه گر را به صورت کتبی مطلع سازد . در غیر اینصورت ، بیمه گر ممکن است درخواست پرداخت خسارت را قبول نکند . البته استثنائاتی نیز وجود دارد ؛ بیمه گذار باید ثابت کند که به واسطه حوادثی که خارج از اختیار او بوده ، اطلاع دادن به بیمه گر برایش مقدور نبوده است .

با توجه به متفاوت بودن شرایط و قوانین شرکت های بیمه هنگام انتخاب بیمه برای ماشین خود حتما به این قوانین دقت کنید . البته هنگام خرید ماشین صفر معمولا شرکت های فروش خودرو، بیمه منتخب خود را فقط ارائه می دهند؛ توجه داشته باشید که برخی دیگر از شرکت های فروش خودرو هیچ گونه پلن خرید بیمه ای ارائه نخواهند داد . برای مثال در خرید اقساطی جک از مجموعه سپند خودرو ، علاوه بر دریافت بیمه شخص ثالث ، ۷۰ درصد تخفیف بیمه بدنه نیز خواهید داشت .

بیمه خودرو 1

شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به زیان دیده

برای دریافت خسارت از شرکت بیمه باید مدارک مورد نیاز را ارائه دهید . سپس شرکت بیمه مبلغی را باتوجه به مقدار خسارت در نظر می گیرد . به طور کلی، شرایط دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به نوع خسارت «مالی یا جانی» ، میزان خسارت و شرکت بیمه وابسته است .

همچنین ، باتوجه به اینکه مقدار خسارت چقدر باشد و آیا طرفین مقصر و زیان دیده توافقی بر سر مبلغ خسارت دارند یا نه ، شرایط دریافت خسارت از بیمه متغیر خواهد بود . از این رو برای آگاهی کامل و دقیق از شرایط پرداخت باید حتما قوانین مرکز بیمه مورد نظر را بخوانید یا به محل آن ها برای پرس و جو مراجعه کنید.

مبلغ پرداخت خسارت بیمه شامل سقفی می شود که در همان ابتدا بیمه گذار تعیین می کند . هرچه سقف پرداخت خسارت بیمه بیشتر باشد ، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود . اگر خودرو شما از پلن های نقد یا اقساط مانند خرید هایما قسطی شرکت های فروش ماشین باشد ، معمولا بیمه شخص ثالث ارائه شده روی آن با سقف پرداخت خسارت حداقلی صادر می شود . البته می توان سقف بیمه را با صدور یک الحاقیه انجام خواهد شد . 

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک مورد نیاز پرداخت خسارت انجام خواهد شد . برخی از شرکت های بیمه پرداخت را با توجه به مبلغ خسارت ، در همان روز پرداخت می کنند ، اما برخی دیگر پس از گذشت چند روز خسارت را پرداخت خواهند کرد . توجه داشته باشید که خرید اقساطی ماشین یا نقدی آن هیچ گونه ارتباطی با نحوه پرداخت خسارت یا تشکیل پروند در بیمه شخص ثالث ندارد .

پرداخت خسارت های جانی با خسارت های مالی کامل متفاوت است و معمولا مدت زمان بیشتری برای پرداخت لازم خواهد بود . برای جبران خسارت های جانی بیمه شخص ثالث و پرداخت دیه ، لازم است دادگاه مقصد در مورد میزان دیه تصمیم بگیرد . پس از آن ، یک پرونده در شرکت بیمه تشکیل می شود و باتوجه به مدارک مورد نیاز و تصمیم دادگاه ، پرداخت خسارت انجام می شود .

بیمه خودرو2

مراحل دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

با توجه به میزان خسارت و وقوع صدمات جانی در تصادف ، نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث متفاوت خواهد بود . با این حال ، اولین مرحله در همه موارد تشکیل پرونده خسارت و اعلام آن به مراکز پرداخت خسارت بیمه است . یک کارشناس از طرف بیمه ، خسارت را به طور دقیق محاسبه می کند و سپس با تکمیل پرونده ، پرداخت خسارت انجام خواهد شد .

در برخی موارد طرفین تصادف بر سر مبلغ خسارت توافق ندارند . اگر توافق بر سر مبلغ خسارت نباشد ، باید پس از دریافت کروکی غیرسازشی برای ارزیابی و تعیین میزان خسارت وارد شده به خودرو به شورای حل اختلاف محل سکونت مقصر مراجعه کرد و نظر این مرجع قانونی را به شرکت بیمه ارائه داد . اما اگر مشکلی در مورد تعیین مقصر و میزان خسارت وجود نداشته باشد ، خسارت های کمتر از ۲۰ میلیون تومان را می توان بدون نیاز به کروکی از بیمه شخص ثالث دریافت کرد .

مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده خسارت های مالی بیمه شخص ثالث باتوجه به مبلغ خسارت و وضعیت توافق بین طرفین تصادف متفاوت خواهد بود . از سوی دیگر برخی مواقع خودرو با جسم ثابت برخورد می کند که مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه نیز برای این تصادف متفاوت است. برخی از مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی عبارت اند از :

  • اصل و کپی مدارک هویت مالی و جانی طرفین تصادف (شامل گواهینامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی کارت مشخصات خودروهای طرفین تصادف
  • اصل و کپی بیمه نامه شخص ثالث مرتبط با خودروهای طرفین تصادف

در نهایت ، برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث در مواردی که نیاز به کروکی نیست باید با مراکز مربوطه تماس گرفت و در مورد مدارک مورد نیاز سوال پرسید ؛ زیرا ممکن است شرکت های بیمه متفاوت ، مدارک مختلفی را از شما دریافت کنند .

صدور بیمه با تخفیف بسیار مناسب از طریق خرید خودرو از سپند خودرو

مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف مهم ترین قسمت از پروسه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث است. رعایت نکردن این مهلت منجر به رد درخواست خسارت می شود ؛ بنابر این ، بیمه گذاران و زیان دیدگان باید به دقت قوانین مربوط به مهلت مراجعه و همچنین شرایط و مقررات مرتبط با پرداخت خسارت توجه کنند . همچنین تأکید می شود که در صورت وقوع تصادف و نیاز به دریافت خسارت با شرکت بیمه مربوطه تماس گرفته و مدارک مورد نیاز را تهیه کنید تا پرونده خسارت در سریع ترین زمان ممکن تشکیل شود . هر چه پرونده سریع تر تشکیل شود ، پرداخت خسارت نیز سریع تر انجام خواهد شد .

شرکت های بیمه ای را انتخاب کنید که روند پرونده سازی و پرداخت خسارت آن ها آسان باشد . همچنین اگر خودرو صفر می خرید حتما به نوع بیمه آن نیز دقت کنید . برای مثال سپند خودرو به عنوان یکی از شرکت های فروش خودرو با بهترین شرکت های بیمه قرارداد دارد . از این رو با خرید خودرو از این شرکت نیازی به تغییر بیمه خود نخواهید داشت . برای مشاهده پلن های مختلف فروش خودرو وارد وبسایت سپند خودرو (sepandkhodro.com) شوید .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.