بازدید سایت : ۴۷۷۱۴

حمل‌ ۲۴.۴میلیارد تن‌کیلومتر بار در سال ۹۳ / چهار عامل رشد حمل ریلی بار / تخفیف تا ۳۷ درصدی برای بار صادراتی

حمل‌ ۲۴.۴میلیارد تن‌کیلومتر بار در سال ۹۳ / چهار عامل رشد حمل ریلی بار / تخفیف تا ۳۷ درصدی برای بار صادراتی

تین نیوز | معاون سیر و حرکت راه‌‌آهن با اشاره به مزایای حمل ریلی بار، از جابه‌جایی 24.4 میلیارد تن‌کیلومتر بار توسط راه‌آهن تا پایان اسفند 93 خبر داد و گفت: ثبات نرخ تعرفه‌‌ها، برنامه‌ای شدن حرکت قطارهای باری، بازاریابی مؤثر و اعمال تخفیف برای صاحبان کالا، از عوامل مؤثر رشد حمل ریلی بار است.
 
حسین عاشوری اظهار داشت: با وجود رکود اقتصادی و برخی تحریم‌‌ها، حجم کل بار کشور ‌‌در سال گذشته تفاوت چندانی با آمار بار سال 92 نداشت، اما در بخش حمل و نقل ریلی‌ توانستیم در زمینه جابه‌جایی بار ‌در بحث تن‌کیلومتر به رشد 9.2 درصدی برسیم‌ و ‌ 24.4 میلیارد تن‌کیلومتر بار توسط راه‌آهن در سال گذشته جابه‌جا شد.
 
وی ادامه داد: همچنین در بخش تناژ بار حمل شده نیز راه‌آهن به رشد 6.8 درصدی دست یافت و 35 میلیون تن بار توسط راه‌آهن در سال 93 جابه‌جا شد.
 
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: بخش اعظم بارهایی که توسط ریل سال گذشته جابه‌جا شد (حدود 63 درصد) ‌مواد معدنی بود و پس از آن فولاد، سیمان، پتروشیمی و سوخت جزو عمده‌ترین اقلامی بود که توسط ریل در سال 93 جابه‌جا شد.
 
عاشوری اظهار داشت: رشد حمل کالا توسط راه‌آهن و انتقال بار جاده به ریل، موجب کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها می‌شود.
 
باز‌اریابی فنی‌ اولین عامل مؤثر در رشد جابه‌‌جایی بار با قطار
 
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با تأکید بر اینکه ‌‌رویکرد بازاریابی راه‌آهن در سال 93 برای جذب بارهای جدید موثر بود، گفت: از دلایل مؤثر در رشد 9.2 درصدی جابه‌جایی بار توسط راه‌آهن در سال 93، رویکرد بازاریابی راه‌آهن بود؛ تلاش کردیم سبد کالایی که جابه‌جا می‌شود در بخش ریلی متنوع شود ضمن آنکه ‌در بخش پتروشیمی یا جابه‌جایی سیمان و محصولات فولادی، تلاش کردیم وزن بارهایی که در گذشته جابه‌جا می‌شد، افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: در این راستا بازاریابی دقیق انجام شد و با صاحبان کالا جلسات ‌‌زیادی برگزار کردیم؛ همچنین‌ با‌ مدیران عامل کارخانه‌‌های تولیدی‌ جلساتی برگزار کردیم تا بتوان صاحبان کالا را برای حمل ریلی، تشویق و جذب کرد.
 
ثبات نرخ تعرفه ‌عامل ‌‌رشد جذب بار توسط راه‌آهن ‌
 
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: دومین فعالیت راه‌‌آهن در سال 93 ثابت نگه داشتن نرخ تعرفه‌ها بود؛ در شرایطی که اقتصاد کشور تورم را تجریه می‌کرد و انواع خدمات با رشد قیمت مواجه بودند، تلاش کردیم نرخ حق دسترسی به راه‌آهن در سال 93 ثابت بماند، بنابراین رقم تغییری نکرد و چنین رویکرد موجب شد صاحبان بار اعتماد بیشتری به راه‌آهن کنند و چون جابه‌جایی بار آنها در مقایسه با سایر مدل‌های حمل، ارزان‌تر محاسبه می‌شد خود متمایل به استفاده از حمل و نقل ریلی بودند و در واقع تشویق می‌شدند.
 
برنامه‌ای شدن حرکت قطار‌های باری/ 30 قطار باری سال گذشته برنامه‌ای شد
 
عاشوری اظهار داشت: سومین فعالیت انجام شده که در جذب بار توسط راه‌آهن در سال گذشته مؤثر واقع شد، برنامه‌ای شدن حرکت قطارهای باری بود.
 
وی بیان کرد: همه قطارهای مسافری دارای برنامه هستند و مطابق زمانبندی مشخص از مبدا‌ حرکت کرده و در ایستگاه‌های مختلف توقف یا عبور می‌کنند و سپس به مقصد می‌رسند، اما درباره قطارهای باری چنین برنامه‌ای مشخص وجود نداشت، سال گذشته تلاش کردیم در مسیرهایی که بار پیوسته داشتیم نظیر ‌معادن به کارخانه‌های فولاد، بندرعباس به تهران و یا سرخس به بندرعباس و بالعکس، قطار باری برنامه‌ای برقرار شود.
 
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: تعهد می‌کردیم در زمان مشخص قطار به مقصد برسد مثلاً باری که از بندرعباس به تهران منتقل می‌شد طبق تعهد راه‌آهن 50 ساعته به تهران می‌رسید یا بار سرخس به بندرعباس را متعهد می‌شدیم سه روزه به مقصد برسد و در مورد سایر بارهایی که از معادن به کارخانه‌های فولاد منتقل می‌شد، تعهد می‌دادیم که در زمان مشخص کالا به مقصد برسد و این به رشد بارهای ریلی انجامید.
 
عاشوری اظهار داشت: در سال 93 جمعاً‌ حدود 30 قطار باری برنامه‌ای راه‌اندازی شد که این قطارها نقش به سزایی در جلب رضایت صاحب کالا داشتند.
 
اعمال تخفیف 5 تا 37 درصدی برای حمل بار‌های صادراتی
 
وی بیان کرد: ‌‌در سال گذشته نرخ سنگ‌آهن صادراتی افت شدیدی در بازار بین‌المللی داشت و صادرات سنگ‌آهن به شدت ‌‌کاهش یافت؛ اما راه‌آهن در راستای کمک به صاحبان بارهای صادراتی، تلاش کرد‌ تخفیف‌هایی را در این عرصه ارائه دهد.
 
عاشوری گفت: به طور مشخص در سال گذشته بسته به نوع کالا و در مبادی و مقاصد مختلف، از 5 تا 37 درصد تخفیف‌‌ به صاحبان کالا ارائه شد تا بتوانند بارهای انبوه خود را از طریق راه‌آهن جابه‌جا کنند.
 
معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن بیان کرد: در همین راستا در سال 94 نیز به دنبال همین سیاست هستیم تا برنامه‌های قبلی را تداوم دهیم و سه مورد مذکور حتماً امسال اجرایی شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.