◄ جبران بخشی از عقب ماندگی های هوانوردی کشور کلید خورد
پروژه توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی و پروژه بهسازی فرودگاه بین المللی مهرآباد و ارتباط بین این دو فرودگاه در کنار هم دیده شوند.
عملیات اجرایی فاز 2 توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی روز گذشته در حالی آغاز شد که سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با تشریح جزئیات پروژه ۳ میلیارد یورویی توسعه این فرودگاه گفت: این طرح از محل تهاتر و با مشارکت کنسرسیوم چینی ایرانی طی ۵ سال اجرا می شود.
به گزارش تین نیوز، در همین زمینه، یکی از کارشناسان هوانوردی توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی را فرصت ارزشمندی دانست که می تواند بخشی از عقب ماندگی های هوانوردی کشور را جبران کند.
خلیل الله معمارزاده ( محمد معمار ) همچنین پیشنهادهایی برای اجرای بهتر این پروژه در کانال تلگرامی خود مطرح و اظهار امیدواری کرد این پیشنهادات مورد توجه متولیان قرار گیرد.
معمار زاده این پیشنهادات را به شرح زیر برشمرد:
۱- اجرای چنین پروژه ای در مقیاس وسیع به کارگیری دقیق ساز و کارهای مدیریت پروژه را می طلبد.
۲- ساختار حکمرانی و حاکمیتی پروژه Governance Chart آن بسیار اهمیت دارد و بهتر است شفاف مستند شود.
۳- پیشنهاد می شود هیئت راهبردی Steering Board پروژه برای چنین پروژه ای تعیین شود.
۴- مدیریت این پروژه از مدیریت بهره برداری و عملیات جاری فرودگاه تفکیک گردد.
۵- طرف های چینی طبیعی است به دنبال کسب حداکثری منافع خودشان باشند لذا هماهنگی و قدرت تیم طرف ایرانی است که می تواند نسبت به کسب متوازن، متعادل و منصفانه منافع ملی اقدام نماید.
۶- پروژه توسعه فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) و پروژه بهسازی فرودگاه بین المللی مهرآباد و ارتباط بین این دو فرودگاه در کنار هم دیده شوند.
۷- همزمان با توسعه فرودگاه ملی به توسعه ناوگان ملی در هما همگام با آن توجه شود.
۸- پروژه توسعه فرودگاه به همکاری های نزدیک و متقابل شرکت های هواپیمایی چینی و ایرانی متصل شود.
۹- در پروژه توسعه فرودگاه سرمایه گذاری مستقیم و مشارکتی شرکت های پیشرو فنی مانند Ameco در احداث و بهره برداری پایگاه های تعمیر و نگهداری هواپیماها لحاظ شود.
۱۰- انتقال دانش مدیریت فرودگاه و مدیریت شرکت های هواپیمایی در کنار این سرمایه گذاری های فیزیکی دیده شوند .
۱۱- بسیار اهمیت دارد که در چارچوب این قرارداد بانک ها و شرکت های واسپاری ( لیزینگ ) هواپیمای پیشروی چینی مثل ICBC و BOC Aviation مشارکت داشته باشند تا در قالب قراردادهای مدیریت دارایی بتوان همزمان نسبت به تامین و کسب ناوگان خروجی از بازار بسیار بزرگ و در حال رشد چین اقدام شود.
۱۲- آموزش در چنین قراردادی از ارکان آن است که به اشکال گوناگون آن در تمامی زنجیره ها به صورت کامل پیش بینی شود.
۱۳- سرمایه گذاری مشترک در بار هوایی و لجستیک آن پیش بینی شود.
۱۴- تمهیدات توسعه زیرساخت های ارتباطی ، ناوبری و نظارتی به همراه انتقال سخت افزاری و نرم افزاری مدیریت ترافیک هوایی و همکاری های فی مابین لحاظ شوند.
به گزارش تین نیوز، روز گذشته ( 4 آذر ماه ) و در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 2 فرودگاه امام خمینی هیو کان مدیرعامل شرکت چینی « هاکان » نیز گفت: توسعه فرودگاه امام نقطه عطف همکاری ایران و چین در قالب قرارداد 25 ساله است.
وی یادآور شد: با اجرای فاز توسعه ای، فرودگاه امام خمینی (ره) به یک فرودگاه پیشرو، هوشمند، سبز و با ظرفیت سالانه 35 میلیون مسافر تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: پس از اجرای پروژه توسعه ای، فرودگاه امام به هاب جدید حمل و نقل هوایی خاورمیانه تبدیل می شود.