تهاتر نفت با چین برای توسعه فرودگاه امام
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) با بیان "در گذشته برخی مدیران به دلیل نداشتن سابقه صنعت باعث خسران زیادی شدند"گفت: تهاتر ۲.۵ میلیارد یورویی نفت برا ی توسعه فرودگاه نهایی شد.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) با بیان "در گذشته برخی مدیران به دلیل نداشتن سابقه صنعت باعث خسران زیادی شدند"گفت: تهاتر ۲.۵ میلیارد یورویی نفت برا ی توسعه فرودگاه نهایی شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سعید چلندری در نشست خبری با اشاره به این که ترمینال سلام شهر فرودگاهی به عنوان یک ترمینال پشتیبان برای پروازهای بین المللی ساخته شد، اظهار کرد: اوایل سال 1401 از وزیر فقید درخواست کردیم تا ترمینال سلام را به پروازهای زیارتی اختصاص دهیم که با این درخواست موافقت شد.
وی با بیان این که فرهنگی پروازهای زیارتی با پروازهای بین المللی کاملاً متفاوت است، افزود: با افزایش المان های زیارتی، ترمینال سلام به این کار اختصاص یافت.
وی یادآور شد: در ابتدا شرکت های هواپیمایی با اشاره به حجم کم پروازهای زیارتی این انتقاد را داشتند چرا ترمینال سلام برای این منظور در نظر گرفته شده است، اما استقبال مردم در حج 1401 و پس از آن سرویس دهی به سایر پروازها به خصوص به کشور عراق انجام شد.
وی با بیان این که بخشی از پروازهای زیارتی سوریه نیز به ترمینال سلام منتقل شده است، تصریح کرد: در پروازهای حج میانگین تاخیرات حدود 9 دقیقه بود.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به این که سال گذشته 193 هزار زائر از ترمینال سلام به عتبات عالیات اعزام شدند، گفت: امسال اعلام کردیم ظرفیت پذیرش 2500 پرواز را داریم که تا امروز 1920 پرواز برنامه ای و فوق العاده مجوز گرفته اند.
چلندری در خصوص تاخیر پروازی شرکت های هواپیمایی و مشخصا تاخیر 5 پرواز هواپیمایی آتا، افزود: به تمام شرکت های هواپیمایی اعلام کرده ایم هر درخواستی را پاسخ می دهیم. در ابتدا هم نگرانی خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کردیم ایرلاین هایی که از ما اسلات (مدیریت ظرفیت فرودگاهی) گرفته اند.
وی ادامه داد: یکی از پیشرفته ترین واحدهای برنامه ریزی TOC اعلام کردند که برخی شرکت های هواپیمایی که از سازمان هواپیمایی مجوز پرواز گرفته اند بعید است با توجه به تعداد ناوگان هوایی که دارند بتوانند این پروازها را انجام دهند. این موضوع را به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل کردیم که پس از بررسی صورت گرفته هواپیمایی آتا اعلام کرده بود که توانایی انجام پروازها را دارد.
وی با بیان این که البته هواپیمایی آتا فکر خرابی هواپیما را نمی کرد، اضافه کرد: نقص فنی باعث شد تا یکی از هواپیماهای این شرکت 8 ساعت در فرودگاه امام زمین گیر شود. یک هواپیمای دیگر این شرکت نیز در فرودگاه نجف دچار نقص فنی شد و همچنان در آنجاست.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از کاهش تعداد مجوزهای پروازی ایرلاین ها برای جلوگیری از تاخیرات احتمالی پروازهای اربعین خبر داد و گفت: برای تاخیرات 2 محل را در ترمینال سلام پیش بینی کرده ایم. اگر پرواز یکی دو ساعت تاخیر داشته باشد مسافران می توانند از نمازخانه استفاده کنند.
چلندری با بیان این که در صورت تاخیر به بالای 6 ساعت تاخیر بلافاصله مسافران را با 4 دستگاه اتوبوس به هتل می کنیم و از ایرلاین ها برای این کار اجازه نمی گیریم، اظهار کرد: از 2 رستوران هم می توانیم 500 پرس غذای گرم طی 1.5 ساعت تامین کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که اقساط ماهانه پرداختی بابت ساخت ترمینال سلام توسط بنیاد مستضعفان چه میزانی است، اظهار کرد: قرارداد ساخت ترمینال سلام با شرکت ملی ساختمان به صورت BLT انجام شده است. صورت وضعیت قطعی پروژه هنوز نهایی شده و ماهانه 11 میلیارد تومان قسط می دهیم که پیش بینی می کنیم با نهایی شدن صورت وضعیت میزان اقساط به 16 تا 17 میلیارد تومان افزایش می یابد.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چه تعداد ایرلاین خارجی به فرودگاه امام پرواز دارند، اضافه کرد: از 1401 تا اکنون حدود 4 ایرلاین خارجی و 9 مسیر به مجموع پروازهای فرودگاه های امام خمینی اضافه شده است.
چلندری با بیان این که ایرلاین های الجزیره، ارمنی ایرویز، فلای وان و... از نیمه دوم سال قبل پروازهای خود را به فرودگاه امام برقرار کرده اند، افزود: در زمان حاضر به 63 مقصد از فرودگاه امام (ره) پرواز داریم که این پروازها توسط 43 ایرلاین (14 داخلی و 29 ایرلاین خارجی) انجام می شود.
وی با بیان این که برخی مدیران به فرودگاه امام آمده اند که سابقه در صنعت هوانوردی نداشتند و باعث خسران زیادی شد، گفت: یکی از این خسران ها عدم اجرایی فاز 2 فرودگاه امام بوده که در واقع ساخت یک ترمینال جدید 410 هزار مترمربعی ساخته شود. به عبارت دیگر قرار بوده یک فرودگاه دیگر در ضلع جنوبی فرودگاه با تمام امکانات باید ساخته می شد.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انجام مطالعات ساخت این پروژه خبر داد و با اشاره به انتخاب پیمانکار برای این کار، اظهار کرد: امیدواریم در ماه جاری قرارداد نهایی و عملیات اجرایی آغاز شود. برآورد اولیه منابع مالی مورد نیاز برای فاز توسعه ای حدود 2.5 میلیارد یورو است که از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد و ممکن است این مبلغ تا 3 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی با اعلام این که حدود 20 هزار میلیارد تومان تقاضا سرمایه گذاری در منطقه آزاد و شهر فرودگاهی داریم، افزود: پیش بینی می کنیم این میزان سرمایه گذاری تا پایان سال جاری نهایی شد.
از نظر اقتصادی تهاتر با نفت یعنی فروش نفت به ثمن بخس یعنی حداقل ۳۰ درصد ارزان تر.از طرف دیگر یعنی ارجاع کار یک پروژه بسیار بزرگ به پیمانکاران چینی و فروشندگان انواع کالا و مصالح چینی و مشاورین چینی با ارزش حداقل بیش از ۵۰ درصد بیشتر از بازار بین المللی.در سرجنع یعنی پروژه حدود صد درصد برای طرف ایرانی گرانتر تمام میشود. چون کار بدون مناقصه و کشف قیمت و به دلیل فشار و اجبار به طرف چینی واگذار شده است.
مدیران صنعت فرودگاهی را ارجاع می دهیم به نحوه مدیریت در امارات و قطر و عربستان و عمان.آیا آنها هم چنین عمل می کنند.یا بهترین مهندسی غربی و آمریکایی را به کار گرفته و بعد از مناقصه و کشف قیمت در نظام مناقصه بین المللی بهترین کیفیت ساخت را بکار گرفته و نتیجه مطلوب به دست می آورند.
البته این دست اقدامات کنشی آنی توسط صاحبین قدرت جهت اجرای نمایش مسولین فعال برای ملت است.
فرودگاه امام حدود ۱۰ میلیون مسافر در سال دارد. ۴۱۰ هزار مترمربع ترمینال به چه کار می آید؟
سلام
یا مدیر عامل شهر فرودگاهی مفهوم ۲.۵ میلیارد یورو را متوجه نیست یا چیزهایی هست که ما مردم از آن بی خبریم.
بیایید تصور کنیم به جای ۴۱۰ مترمربع ترمینال با حواشی مربوط قرار است ۵۰۰ مترمربع ساختمان ساخته شود.حاصل تقسیم ۲.۵ میلیارد یورو بر ۵۰۰ هزار مترمربع میشود از قرار مترمربعی ۵۰۰۰ یورو.اگر یورو را ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم نتیجه خواهد شد ساخت هر مترمربع ترمینال جدید از قرار متری سیصد میلیون تومان.این اعداد با نرم بین المللی و با کیفیت ساخت در کشورهای توسعه یافته هم در نظر گرفته شود باز گران است. به نظرم به مقدار زیادی در شیر آب وجود دارد.
شما اگه تهاتر کن بودید چرا این همه سال این طرح مشعشع رو پیاده نکردید؟