ورود اتوبوس های دولتی به کجا رسید؟
توسعه حمل و نقل عمومی در دوره قبلی مدیریت شهری دچار عقب ماندگی جدی شد و اتوبوس های فعال به شدت کاهش یافت. مدیریت شهری از یک سال پیش اقدام به توسعه و تجهیز ناوگان کرده و 550 دستگاه اتوبوس اورهال و وارد خطوط شد.
توسعه حمل و نقل عمومی در دوره قبلی مدیریت شهری دچار عقب ماندگی جدی شد و اتوبوس های فعال به شدت کاهش یافت. مدیریت شهری از یک سال پیش اقدام به توسعه و تجهیز ناوگان کرده و 550 دستگاه اتوبوس اورهال و وارد خطوط شد.
به گزارش تین نیوز، سیستم های حمل و نقل عمومی باعث افزایش کیفیت هوا به دلیل ایجاد آلودگی بسیار کمتر به ازای جابه جایی هر نفر مسافر در مقایسه با سیستم های حمل و نقل شخصی می شوند.استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به نفع همه افراد جامعه است. هوای پاک به جهت استفاده بیشتر از سیستم های حمل و نقل عمومی، نه تنها به افرادی که از آنها استفاده می کنند بلکه به تک تک افراد در تمام مناطق نفع می رساند.
توسعه حمل ونقل عمومی در دوره پنجم مدیریت شهری تقریبا متوقف شد و عقب ماندگی جدی را در این زمینه شاهد بودیم. در این دوره مدیریت شهری قرار شد اقداماتی صورت گیرد و در مرحله اول تعدادی اتوبوس وارد خطوط شد.
زمانی که مدیریت چهارم شهری، شهر را تحویل شورای پنجم داد در تهران حدود 6 هزار اتوبوس فعال وجود داشت اما وقتی مدیریت پنجم شهر را تحویل مدیران ششم داد تعداد اتوبوس ها نه تنها افزایش نیافته بود بلکه کاهش چشمگیری هم یافته بود.
کم بودن سهم تهران از محل اتوبوس هایی که قرار است وزارت کشور تامین کند/به تازگی ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد
قرار بود همزمان با سال تحصیلی جدید تعدادی اتوبوس جدید وارد خطوط شود و دولت در این زمینه وعده های داده بود اما مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از کم بودن سهم تهران از محل اتوبوس هایی که قرار است وزارت کشور تامین کند، گلایه دارد و می گوید: در خصوص مسئله اتوبوس جلسه ای در مجلس برگزار شد، در این جلسه که با حضور نمایندگان مجلس و خودروسازان برگزار شد، بارها سوال کردیم که تا پایان سال خودروسازان چند اتوبوس می توانند به ناوگان اضافه کنند که پاسخ درستی ندادند و مدام می گفتند که ما ظرفیت آن را داریم که در بلندمدت اتوبوس بدهیم اما زمان بلندمدت را مشخص نکردند. قرار شد در جلسه آینده مابقی نمایندگان دیگر خودروسازان حضور داشته باشند و به این سوال که دقیقا تا پایان سال چند دستگاه اتوبوس می توانند تولید کنند پاسخ دهند. به تازگی ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شد که در جریان اغتشاشات ۴۹ اتوبوس دیگر آسیب دید و از رده خارج شد و این اتفاق ورود اتوبوس های جدید به ناوگان را خنثی کرد و انگار چیزی به شهر اضافه نشده است.
بر اساس این گزارش،به نظر می رسد که سهم شهرداری تهران از اتوبوس های دولتی کم شده است و اعضای شورای شهر به این موضوع منتقد بودند. پیش از این ۴۰ الی ۵۰ درصد اتوبوس های تولید شده سهم تهران بود اما حالا این سهم به ۱۰ درصد رسیده است. یعنی اینکه اگر بخواهند ۵۵۰ اتوبوس بسازند تنها پنج دستگاه سهم تهران است. در حال حاضر تعداد اتوبوس های فعال پایتخت ۱۷۰۰ دستگاه است. قیمت اتوبوس ها زیاد است به گونه ای که اتوبوس های دو کابین بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند و یک اتوبوس داخلی بیش از چهار میلیارد تومان قیمت دارد.
سهم تهران 1200 اتوبوس از سوی دولت در سال جاری بود
احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سهم اتوبوس های تهران از سوی دولت می گوید: دولت بر اساس تعهدی که به شهرداری ها داده است قرار است که در سال ۱۴۰۱، ۲۹۰۰ اتوبوس برای کل شهرداری های کشور تامین کند و سهم تهران ۱۲۰۰ اتوبوس بوده است.
وی ادامه داد: یک قرارداد 900 دستگاهی با یک شرکت و یک قرارداد تامین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت دیگر از سوی دولت برای اتوبوس های تهران بسته شده است اما تا امروز تعداد خودروی داده شده بسیار کم بوده است. به زعم بنده خودروسازان فقط وعده تامین خودرو را دادند و نتوانستند نیاز شهرداری را برآورده کند و توان این کار را نداشتند. یکی از شرکت ها گفته بود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس آماده دارد و آن را واگذار می کند اما این اتفاق نیفتاد. چیزی که مسلم است این است که شهرداری نه اجازه ورود اتوبوس خارجی را دارد و نه خودروساز داخلی می تواند به نیازهای شهرداری پاسخ دهد علیرغم اینکه بخشی از پول هم داده شده است. قرارداد ها قبلا نهایی شده بود و باید طرفین به قرارداد عمل می کردند و شهرداری بخشی از پول را پرداخت کرده بود.
وی ادامه داد: باید خودروساز داخلی تکلیف را مشخص کند اگر نمی تواند به وظایف خود عمل کند اعلام کند تا ما تصمیم دیگری بگیریم پای قرارداد با آنها رفته ایم و قرارداد بسته شد اما آنها هنوز اتوبوس ها را ندادند باید به تعهدات خود عمل کند. پول را داده شده و حالا میخواهیم ماشین را تحویل بگیریم اما آنها فکر کنم می خواهم در یک بازه زمانی طولانی ترین ماشین ها را تحویل دهند.
صادقی اضافه کرد: وضعیت اتوبوسرانی خوب نیست زمانی که شورای چهارم شهر را تحویل داد ۶۰۰۰ اتوبوس داشتند اما حالا به ۲۰۰۰ رسیده و وضعیت خوب نیست و ما باید اتوبوس وارد کنیم.
وی به اقدامات شهرداری تهران در زمینه تامین اتوبوس اشاره کرد و گفت: شهرداری تلاش های خوبی انجام داده و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس را اورهال و به ناوگان بازگردانده است. بر اساس آماری که گرفته شده تعداد اتوبوس در خطوط اصلی بیشتر شده است و من همین جا از شهرداری تشکر می کنم.
بر اساس این گزارش، «در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، قرارداد ساخت بیش از یک هزار دستگاه انواع ماشین آلات عمرانی، خدماتی و تجهیزات موردنیاز شهرداری ها و دهیاری ها شامل ماشین آتش نشانی، نردبان آتش نشانی، لودر، مینی لودر، بکهولودر، ست هیدرولیک امداد و... امضا شده و در این مرحله ۶۴۴ دستگاه واگذار می شود.» همچنین جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری به عنوان یکی از برنامه های سال ۱۴۰۱در خصوص نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی شهری اشاره کرد و گفت: «از ابتدای سال بیش از ۲۵۰۰دستگاه تاکسی در کشور نوسازی شده است.»
با استفاده از تولید اتوبوس های برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود
همچنین بحث ورود اتوبوس های برقی هم به شهر مطرح شده و در این زمینه جلساتی هم برگزار شد. مهدی پیرهادی عضو شورای شهر ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تولید اتوبوس های برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود. استفاده از این اتوبوس ها هم در حوزه کاهش مشکلات محیط زیست و هم توسعه حمل و نقل عمومی، راهکار مناسبی است. دنیا به سمت استفاده از اتوبوس های برقی می رود و اگر به این سمت حرکت نکنیم، عقب ماندگی جدی خواهیم داشت.بی تردید حمل ونقل یکی از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانه ای است و در این میان خودروها و اتوبوس های گازوییلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا موثرند.
بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شد؛ اگرچه تهران نیاز به ۵۰۰۰ اتوبوس دیگر دارد و مدیریت شهری فعلی که پایتخت را با ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل گرفته، تلاش می کند تا در گام نخست، این تعداد به ۵۵۰۰ دستگاه برسد. طبق توافق های صورت گرفته قرار است بخشی از کمبود و نیازهای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت توسط دولت تامین شود. اما اعضای شورای شهر می گویند در این زمینه سهم شهرداری تهران کم شده و آنها نیازمند اتوبوس بیشتری هستند.دولت و شهرداری در تعامل با یکدیگر گام هایی را در این زمینه برداشته اند و قرار است طی توافق های صورت گرفته با دولت، تا آخر سال تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شود. شهرداری در حال حاضر تعدادی اتوبوس را اورهال کرده و باید دید دولت هم چقدر به وعده های خود در زمینه توسعه ناوگان عمل می کند.