◄ شرحی بر ضرورت، نقش و جایگاه مرکز کسب و کارهای نوین ریلی
یکی از اصول وظایف اصلی مرکز کسب و کارهای نوین ریلی معرفی ایدهها، مفاهیم و روشهای جدید مدیریتی، ارزیابى و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان است.
در مقاله زیر اصول وظایف مرکز کسب و کارهای نوین ریلی، ساختار سازمانی و اهداف این مرکز و همچنین برنامههای مرکز کسب و کارهای نوین ریلی بررسی شده است.
اصول وظایف اصلی مرکز کسب و کارهای نوین ریلی به شرح ذیل است:
- امکان سنجى طرحها به لحاظ فنى-تخصصى، نظارت در مستندسازی کافی در راستای صلاحیت علمی و فنی افراد عضو گروه ایده محوری، پیگیری در جهت دارا بودن توجیه اقتصادى و سرمایهگذارى طرح، علاوه بر تشریح ابعاد و ارزش علمى-فنى ایده محورى، تدوین برنامه عملیاتى برای ایده یا طرح، میزان سرمایهگذاری (ثابت و متغیر)، میزان بازده داخلى (درصد سود)، زمان بازگشت سرمایه، نحوه تأمین مالى طرح، مشتریان طرح، دستهبندى بازار، حجم بازار، رقبا، محصولات مشابه و جایگزین، مقایسه قیمت، مزیت رقابتى، پیشبینى فروش، هزینهها، سود، جریان نقدى، نقطه سر به سر، افزایش هزینه، عدم تحقق پیشبینى فروش، افزایش قیمت تمام شده، سیستم مالی، سیستم خرید مواد اولیه، سیستم تولید، سیستم و نظام کیفیت.
از همین نویسنده: نقش سازمان تنظیم کننده قوانین و مقررات صنعت ریلی
- مشاوره مدیران و کارشناسان مرکز رشد به واحدهای فناور، دعوت از کارآفرینان برتر و استفاده از نظرات و تجربیات آنها، تهیه و عرضه منابع لازم برای افزودن اطلاعات واحدهای فناور در مورد کسب و کار.
- ارائه مشاوره تخصصی در مورد مسایل مختلف مربوط به کسب و کار و پیشنهاد راه حل علمی و مناسب جهت پیشرفت کار و ارزیابی آن (مشاوره راهاندازی کسب وکار، مشاوره ریسکهای کسب و کار، مشاوره ارتقای شغلی، مشاوره مدیریت سرمایه، ثروت و دارایی، مشاوره مدیریت مالی (سیستمهای مالی، حسابداری و تحلیل سیستم مالی)، مشاوره فاینانس، تامین اعتبارات و اخذ وام از منابع خارجی، مشاوره سیستمهای اطلاعات مدیریت، مشاوره مدیریت کیفیت، مشاوره حقوقی، مشاوره بازاریابی، مشاوره بازرگانی، مشاوره تبلیغات، مشاوره مدیریت تکنولوژی اطلاعات، راهنمایى شرکتهاى متقاضى جهت درج اطلاعات در سامانه).
- مطالعه دقیق شرایط پذیرش و در صورت احراز شرایط، آماده کردن اطلاعات مربوط به گروه کارى، ایدهمحورى و اطلاعات شرکت و نظارت در تکمیل فرم آنلاین تقاضاى پذیرش، برگزارى جلسه مصاحبه جهت آشنایى با ایده محورى و گروه کارى، ارایه طرح کسب و کار توسط متقاضى، ارزیابى طرح کسب و کار توسط کمیته پذیرش مرکز رشد، رفع نواقص احتمالى طرح کسب و کار توسط متقاضى، برگزارى جلسه دفاع از ایده محورى و طرح کسب و کار، ارایه مدارک و مستندات لازم و عقد قرارداد استقرار در مرکز رشد.
- ارایه دستاوردهای واحدهای فناوری در نمایشگاههای ملی، معرفی واحدهای فناور در سایت مرکز رشد و رسانههای مکتوب، نشر اخبار موفقیت واحدهای فناوری در دانشگاه و رسانههای عمومی، صدور گواهی و معرفینامه در صورت درخواست واحد فناوری، اطلاعرسانی تسهیلات قابل دریافت از سوی شرکتهای دانشبنیان، تأمین اعتبار خدماتی و اعتبار فناوری متناسب با عملکرد واحد فناور به میزان تخصیص منابع، اطلاعرسانی نیازمندیهای صنعت به واحدهای فناوری و تسهیلگری ارتباط آنها و اطلاعرسانی رویدادهای علمی، پژوهشی و فناوری.
- شناسایی و تحلیل مسایل مدیریتی و فرصتها برای صاحبان ایده، مشاوره مدیریتی باتوجه به شرایط صاحبان ایده، پیشنهاد راهحلها، توصیهها و یا فعالیتهایی به صاحبان ایده، همراهی در پیادهسازی پیشنهادها، راهحلها و توصیهها در صورت تمایل کارفرما، فراهم آوردن منابع مورد نیاز و تجارب ضروری برای صاحبان ایده، ایجاد تغییرات واقعی در کسب و کار، فراهم نمودن امکاناتی که تیم مدیریت داخلی شرکت صاحب ایده، آنها را در اختیار ندارد، ارائه راهنماییهای لازم برای مدیریت کسب و کار کارآفرینان و مدیران آنها، کمک به شرکتها برای تجزیه و تحلیل و توسعه سودمندی عملیات کسب و کار و استراتژیها، ارائه توصیههایی به گردانندگان کسب و کار در صنایع مختلف، ارائه روشها و رویههای کاربردی در صنعت یا کسب و کار به شرکتها توسط یک متخصص، ارائه خدمات توصیهای و مشاورهای، مشاوره مدیریتی بهمنظور ارتقای عملکرد شرکتها، تجزیه و تحلیل وضعیت و مشکلات موجود شرکتها و طراحی برنامههای آتی.
- راهبری و مشاوره بهمنظور بهبود یا انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر، استفاده از تکنیکهای تحلیلی، انجام مدیریت تغییر، بهبود مهارتها، پیادهسازی تکنولوژی، تدوین استراتژی، بهرهگیری از دیدگاههای صاحبنظران و خبرگان، بهرهگیری از متدولوژیها و چارچوبهای ویژهای برای شناسایی مشکلات یا ارائه راهحلهای کارآ و اثربخش برای انجام فعالیتهای کسب و کار، طراحی و انجام مطالعات ویژه، ارائه رهنمود، طراحی و برنامهریزی و مساعدت حرفهای و فنی برای پیادهسازی تصمیمات، بازنگری و پیشنهاد بهبود خط مشیها، مراحل، سیستمها، روشها و ارتباطات سازمانی.
- معرفی ایدهها، مفاهیم و روشهای جدید مدیریتی، ارزیابى و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و نظارت بر اجرا، ارایه مشاورههای حقوقی، مدیریتی و تجاریسازی.
- ارزیابی عملکرد و عارضهیابی واحدها، ارتقای بینش، بصیرت، دانش، معرفت، توانایى و مهارت بیشتر کارآفرینان از طریق آموزش و مشاوره، نیل به هدفهاى سازمانى با کارایى و ثمربخشى بهتر و بیشتر از طریق آموزش و مشاوره، بالا بردن مهارتهاى کارآفرینى و کسب و کار از طریق آموزش و مشاوره.
ساختار سازمانی
این مرکز زیر مجموعه شرکت راهآهن بوده و شامل پنج گروه به شرح ذیل است:
- گروه جذب ایدهها
- گروه پرورش ایدهها
- گروه تجاری سازی ایدهها
- گروه بهرهبرداری از ایدهها
- گروه بازاریابی
اهداف مرکزی کسب و کارهای نوین ریلی:
- توسعه اکوسیستم مناسب برای رشد کسب وکارهای نوپا در زمینه حملونقل ریلی در کشور
- شناسایی مسایل و فرصتهای توسعه راهآهن در حوزه فعالیت حملونقل بار و مسافر با همکاری و همفکری فعالان کسب وکارهای نوپا جهت یافتن راهحلهای کارآفرینانه و ایجاد کسب وکار نوپای مربوطه
- تأمین دسترسی آزاد کسب و کارهای نوپا به اطلاعات و دادههای موجود در شرکت راهآهن و زیرمجموعه آن جهت پیشبرد توسعه این کسب وکارها
- ارائه دستورالعمل سرمایهگذاری و مشارکت در تأمین مالی راهاندازی کسب و کارهای نوپا و دستورالعمل خروج و واگذاری سهام پس از موفقیت کسب و کار نوپا
- اسکان رایگان کسب و کارهای نوپای برگزیده و ارائه خدمات و امکانات زیرساختی به همراه خدمات ویژه مشاوره، مربیگری و اطلاعاتی برای مدت زمان معین
- اشاعه فرهنگ کسب و کار نوپا و شکلدهی به اجتماعات نوپا متشکل از تمامی اعضا و نهادهای جامعه که به نحوی در توسعه بخش نوپا دخیل، ذینفع یا علاقهمند هستند.
- برقراری کانالهای ارتباطی و توافقهای لازم با سایر دستگاههای دولتی و نهادهای خصوصی ذیمدخل برای پیشبرد امور مربوط به توسعه کسب و کارهای نوپا
- شناسایی خالها و ضعفهای قانونی و آئین نامهای که مانعی برای توسعه کسب و کارهای نوپای حوزه فعالیت حمل و نقل بار و مسافر است و برنامهریزی و پیگیری فعالانه برای اصلاحات لازم از مجاری قانونی
- ارائه راهنمایی و مشاوره حقوقی به کسب وکارهای نوپا در زمینه مالکیت معنوی، حقوق تکنولوژی، مباحث مالیاتی
- ایجاد شبکهای از متخصصان، صاحبنظران، اساتید و صاحبان کسب و کارها برای بهرهمندی کسب و کارهای نوپا از ارتباطات سازمانی و تعامل با سایر نهادها
- ارائه خدمات مشاوره به کسب و کارهای مستقر و غیرمستقر
- گواهی و تأییدیه مرکز رویش به کسب و کارهای مورد تأیید از سوی هیئت داوران
- ایجاد پایگاه و سامانهای برای مدیریت دانش کسب و کاری نوپا در حوزه فعالیت حمل و نقل بار و مسافر و قرار دادن آن در دسترس عموم فعالان
- شناسایی شتابدهندهها، مراکز رشد، دانشگاهها و برقراری ارتباط و تعریف برنامههای مشترک خلق ایده
- ارائه خدمات و برنامه آموزشی در زمینه کارآفرینی، ایجاد مدل کسب و کاری، نرم افزارها و ... با رویکرد پوشش ضعفها و کاستیهای موجود در برنامههای آموزشی دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی
- کمک به کسب و کارهای نوپا در تأمین مالی و یافتن سرمایهگذار و حامی مالی
- برگزاری رویدادهای ترویجی با هدف شناسایی قابلیتها و فرصتهای موجود، کمک به فعالان حوزه برای شبکهسازی با یکدیگر و ارتقای فرهنگ کسب و کاری نوپا؛
انواع رویدادهایی که مرکز میتواند در این راستا برگزار کند بدین شرح است:
- استارتآپ اخر هفتهای
- مسابقه نوآوری آزاد
- فراخوان ایده
- سمینار و سخنرانی شخصیتهای برجسته کشور یا جهان در عرصه نوپا
- معرفی فرصتهای سرمایهگذاری به سرمایهگذاران پر خطر
- همایشهای استانی
برنامههای مرکز کسب و کارهای نوین ریلی:
- تشکیل گروههای پنجگانه (جذب ایدهها -گروه پرورش ایدهها-گروه تجاری سازی ایدهها-گروه بهرهبرداری از ایدها-گروه بازاریابی)
- تدوین برنامه راهبردی و نقشه راه برای مرکز کسب و کارهای نوین ریلی
- تشکیل جلسات مستمر و روشنگرانه در خصوص کسب و کارهای نوین ریلی با مقامات ارشد شرکت راهآهن
- برگزاری استارتآپ آخر هفتهای، مسابقه نوآوری آزا ، فراخوان ایده، سمینار و سخنرانی شخصیتهای برجسته کشور یا جهان در عرصه نوپا، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری به سرمایهگذاران پر خطر، همایشهای استانی
- عملیاتی کردن راهکارهای نوین تدوین شده (app) در حوزه بار و مسافر
- انعکاس موفقیتها و دستاوردهای کسب شده از طریق کسب و کارهای نوین (come out-put out) در فاصلههای زمانی معین
- شرکت در مجامع بینالمللی و پرزنته نمودن فعالیتهای انجام شده بهمنظور صدور خدمات فنی ومهندسی در حوزه کسب و کارهای نوین ریلی
* کارشناس حمل و نقل ریلی
با سلام و تشکر فراوان