◄ 73 درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راهآهن سکونت دارند
در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانیTODبه ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شد.
در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانیTODبه ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شدکه لحاظ کردن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات ادارهکل و راه و شهرسازی این شهرستان خواهد بود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابط عمومی ادارهکل راه و شهرسازی استان قزوین، دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی، TOD به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور تقیزاده معاون حملونقل، ایزدی معاون شهرسازی و معماری، عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، محمد زاده معاون وزیر و مدیرعامل راهآهن، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هاشمی رئیس شورای شهر تهران، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد.
با توجه به انتخاب ۵ شهر کاندیدا (قزوین، شهر جدید پرند، تهران، یزد، مشهد) بهعنوان پایلوت اجرا در محوریت حملونقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حملونقل همگانیTOD، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه اجرای طرح T.O.Dو تقویت زیرساختهای لجستیک از مهمترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حملونقل است گفت: حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راهآهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی است برای بهرهبرداری از ظرفیت راهآهن و شهرسازی ریل پایه.
مسعود حق لطفی بابیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرحهای بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده، افزود: خوشبختانه در سالهای گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حملونقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حملونقل عمومی تهیهشده و میتوان آنها را با محوریت طرح TOD موردتوجه قرار داد.
حق لطفی اضافه کرد: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه بهصورت ریلی دیدهشده که این موضوع میتواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارائه خدمت در سیستم حملونقل عمومی را برقرار کند.
مدیرکل راه و شهرسازی همچنین گفت: در طرح جامع حملونقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیشبینیشده است.
دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین گفت: اجرای دوخطه کردن پروژه راهآهن تهران – قزوین – زنجان و احداث راهآهن قزوین – رشت، باعث شد توسعه ایستگاه راهآهن در دستور کار شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راهآهن را نیز همراه آن طرح کردیم.
حق لطفی تأکید کرد: طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیتهای موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حملونقل موردتوجه این اداره کل قرارگرفته و تلاش کنیم این پروژهها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافتهای ناکارآمد شهری را در دایرهی بزرگتری بهعنوان TOD مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایهگذاران در کنار ظرفیتهای بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین بهعنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخابشده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حملونقل وزارت متبوع ابلاغ گردد.
حق لطفی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راهآهن، بافتهای مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را بهعنوان یکی از نمونههای مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام نمودند.
حق لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانستهایم قول مساعد سازمان شهرداریها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حملونقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم.
مدیرکل راه و شهرسازی تهیه راهنمای ملیTODبهعنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تأمین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راهآهن در طراحی ایستگاهها به موضوعTODو تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغههایی است که در این حوزه وجود دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.