وقتی جرایم رانندگی بازدارنده نیست!
وبلاگ تین نیوز، داوود کشاورزیان | جمعیت ایران اندكی بیش از یك درصد جمعیت جهان محسوب میشود، این در حالی است كه طبق آمار سهم ما از خودرو موجود در جهان حدود ۱.۶ درصد است كه بیش از سهم جمعیت ما به شمار میرود. همچنین طبق آمار، سالانه یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جهان جان خود را از دست میدهند كه سهم كشور ما از این آمار حدود ۱.۴ است، اما میزان مصدومان سالانه ۵۰ میلیون در جهان نفر اعلام شده است كه خوشبختانه سهم كشور ما كمتر از دنیاست.
در دستهبندی ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 كشور ما در ردیف واقعی خود قرار داده نشده و با توجه به آمار ارائه شده از سوی پزشكی قانونی كه از دقت بالایی برخوردار است، ضریب كشور ما در این آمار ۱.۴۲ درصد است.
سهم ما در تصادفات جادهای بیشتر از سهم ما از جمعیت جهان است، كشورهای پیشرفته و توسعهیافته سهم به مراتب كمتری دارند و هدفگذاری آنها كاهش تلفات رانندگی و به صفر رساندن آن است.
بر این اساس در چهار سال اول برنامه پنجم توسعه، تصادفات رانندگی سالانه ۷ درصد كاهش یافته است، این در حالی است كه امسال تا پایان شهریور تصادفات رانندگی ۳.۴ كاهش داشته است كه كمتر از ۷ درصد چهار سال گذشته به حساب میآید، البته بیشترین كاهش مربوط به سال ۹۰ است كه به دلیل افزایش میزان جرایم راهنمایی و رانندگی، میزان تصادفات رانندگی حدود ۱۵ درصد كاهش یافت.
البته یكی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی را رفتار پرخطر رانندگان است در حملونقل درونشهری رفتار پرخطر رانندگان به دلیل بار ترافیكی زیاد است، این در حالی است كه در برونشهری نیز با وجود ترافیك كمتر، كماكان شاهد رفتار پرخطر رانندگان با عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز و یا استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی هستیم.
اگر چه كیفیت خودروهای مورد استفاده نیز عاملی مؤثر در میزان تصادفات است اما تجهیزات ایمنی در راهها نیز از عوامل دیگر است كه سازمان راهداری و حملونقل جادهای درصدد است با بخشنده كردن راه، شرایطی فراهم شود كه یك خطای كوچك انسانی مجازات سنگینی به همراه نداشته باشد. هرچند در حال حاضر هزینههای راهداری و راهسازی بسیار سنگین شده است و اعتبارات دولتی تكافوی راهداری مناسب را نمیدهد و كمبود بودجه میتواند در این مهم تأثیرگذار باشد.
اولویت سازمان راهداری و حملونقل جادهای به رغم محدودیت اعتباری، ارتقای ایمنی به عنوان امری واجب است و سهم اندك راه در تصادفات را میتوان با انجام اقداماتی همچون خطكشی، نصب علایم و حفاظ و گاردریل و اقداماتی از این دست به حداقل ممكن رساند.
ضعف اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در تصادفات و تلفات رانندگی مؤثر است وقتی میزان جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را نداشته باشد، سایر اقدامات ایمنی نیز تأثیرگذاری لازم را نداشته و پلیس نیز به لحاظ قانونی پشتوانه لازم را نخواهد داشت.