◄برنامه های فرودگاه یزد برای سال۹۶
تین نیوز| یزد شهری زیبا با معماری خاص و بادگیرهای معروف، محلی مناسب برای گشت و گذار نوروزی محسوب میشود. جایی که ما را به گذشته ای بکر میبرد و خاطرههایی نو از آن قدمت سالیان دور میسازد. میگویند فرودگاهها دروازه شهر و فرهنگ منطقه خود هستند و همین است که حساسیت فرهنگی و اجتماعی آنها را جدای از نکات تخصصی فرودگاهی و ناوبری هوایی ایمن، افزایش میدهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل فرودگاه یزد که از اول دی ماه سال گذشته مسئولیت این فرودگاه را برعهده گرفتهاست در حال و هوایی نوروزی در گفتگو با روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با بیان اینکه در نوروز با اجرای برنامههایی از جمله گلآرایی سعی شده است با ایجاد فضایی شاد تغییر سال و نوروز به کام مردم خوش شود، گفت: ما در اواخر سال 95 جلسات کمیته تسهیلات نوروزی را برگزار کردیم و اقدامات لازم برای آمادهسازی زیرساختها و رفع نقصانها را انجام دادیم.
برای خدمترسانی بهتر کشیکهای ویژهای را گذاشتهایم و جلسههایی را برای هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی برگزار کردیم تا تأخیرها را به حداقل برسانیم و اگر هم تأخیری رخ داد، شرکتهای هواپیمایی خود توضیحات و خدمات لازم را به مسافران بدهند.
عباس محمدی افزود: در برقراری پروازهای فوقالعاده نیز با شرکتهای هواپیمایی همکاری کردهایم. معمولا تا دوم و سوم نوروز این افزایش پروازها را داریم و در نیمه دوم تعطیلات نیز دوباره افزایش پرواز خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای انجام بهسازیها و رفع نواقص، برخی کارکنان حتی تا شب در محیط کار ماندهاند، گفت: زحمت زیادی کشیده شد تا در زمانی کوتاه نواقص رفع شود. در غرفههای داخلی ترمینال تغییرات اساسی ایجاد شده و چیدمان تغییر کرده است و سرویسهای بهداشتی را بهسازی کردیم تا بتوانیم شرایط مورد نظر برای ارتقای خدمترسانی را افزایش دهیم.
مدیرکل فرودگاه یزد در مورد برنامههای پیشبینی شده در سال جدید گفت: سعی میکنیم الزامات ASQ را برای دریافت گواهینامه فرودگاهی اجرایی کنیم و به سمت اجرای SMS برویم، همچنین زیرساختهای فرودگاهی در زمینه ایمنی شامل نصب و راهاندازی سیستم کمک ناوبریILS، نصب و راهاندازی سیستم پالس، انجام سیویل ورک دستگاه ILS و تکمیل ایمنیسازی سطوح پروازی فرودگاه را تقویت خواهیم کرد.
وی در مورد برنامههای پیش رو در حوزه لندساید نیز گفت: بهینهسازی فضای داخلی ترمینالها و فضای اداری فرودگاه یزد را با بهرهگیری از الگوی معماری سنتی یزد دستور کار داریم. مامورسراها نیز فرسوده هستند و باید بهسازی شوند و از این فرصت استفاده خواهیم کرد که با رویکری سنتی و اسلامی – ایرانی آنها را بازسازی کنیم و برای فضاهای منازل سازمانی هم به ایجاد نشانههای سنتی در بخشهای عمومی مانند نمازخانهها این فضا را ایجاد خواهیم کرد.
محمدی با دغدغهای فرهنگی، عدم توجه مناسب به فرهنگ و سنت یزد در کنار بهرهمندی از فضای فرودگاهی کارآمد را مهمترین مشکل این فرودگاه معرفی کرد و گفت: یزد ویژگیهای خاصی دارد و با توجه به معماری خاص و مذهبی بودن آن بخشی از هویت ملی ما در یزد است. به نظرم فرودگاه به عنوان دروازه ورودی به شهر میبایست رنگ و بوی بیشتری از این شهر را به خود میگرفت، اما به نظر میرسد با وجود اینکه ترمینال با آجر ساخته شده است این حال و هوا وجود ندارد. اعتقاد دارم در طراحی ساختمانها نیازی نیست که یک کپی از ساختمان قدیمی ارائه شود بلکه باید با حفظ مدرن بودن و امکان خدمترسانی به روز به مسافران، به شیوهای هنرمندانه حال و هوای سنتی مورد نظر را القا کرد و آن روح را به محیط دمید.
وی در زمینه برنامههای سال جاری ادامه داد: پیگیری امور مربوط به مناقصه ساختمان ایمنی-زمینی و تکنیکال بلاک، ساخت ساختمان سپاه حفاظت، راهاندازی واحد تقرب پرواز، بهسازی فضای فعلی تکنیکال بلاک و راهاندازی سیستم سوئیچینگ تقرب از دیگر فعالیتهای مهم این سال است.
مدیرکل فرودگاه یزد درباره امکان اجرای این حجم پروژه در سال جاری گفت: به امید خدا با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت فرودگاهها در بازدیدی که از این فرودگاه داشت از پروژههای مذکور حمایت کرد٬ بنده خوشبین هستم که بتوانیم همه این کارها را در سال 96 انجام دهیم.
برای خدمترسانی بهتر کشیکهای ویژهای را گذاشتهایم و جلسههایی را برای هماهنگی با شرکتهای هواپیمایی برگزار کردیم تا تأخیرها را به حداقل برسانیم و اگر هم تأخیری رخ داد، شرکتهای هواپیمایی خود توضیحات و خدمات لازم را به مسافران بدهند.
عباس محمدی افزود: در برقراری پروازهای فوقالعاده نیز با شرکتهای هواپیمایی همکاری کردهایم. معمولا تا دوم و سوم نوروز این افزایش پروازها را داریم و در نیمه دوم تعطیلات نیز دوباره افزایش پرواز خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برای انجام بهسازیها و رفع نواقص، برخی کارکنان حتی تا شب در محیط کار ماندهاند، گفت: زحمت زیادی کشیده شد تا در زمانی کوتاه نواقص رفع شود. در غرفههای داخلی ترمینال تغییرات اساسی ایجاد شده و چیدمان تغییر کرده است و سرویسهای بهداشتی را بهسازی کردیم تا بتوانیم شرایط مورد نظر برای ارتقای خدمترسانی را افزایش دهیم.
مدیرکل فرودگاه یزد در مورد برنامههای پیشبینی شده در سال جدید گفت: سعی میکنیم الزامات ASQ را برای دریافت گواهینامه فرودگاهی اجرایی کنیم و به سمت اجرای SMS برویم، همچنین زیرساختهای فرودگاهی در زمینه ایمنی شامل نصب و راهاندازی سیستم کمک ناوبریILS، نصب و راهاندازی سیستم پالس، انجام سیویل ورک دستگاه ILS و تکمیل ایمنیسازی سطوح پروازی فرودگاه را تقویت خواهیم کرد.
وی در مورد برنامههای پیش رو در حوزه لندساید نیز گفت: بهینهسازی فضای داخلی ترمینالها و فضای اداری فرودگاه یزد را با بهرهگیری از الگوی معماری سنتی یزد دستور کار داریم. مامورسراها نیز فرسوده هستند و باید بهسازی شوند و از این فرصت استفاده خواهیم کرد که با رویکری سنتی و اسلامی – ایرانی آنها را بازسازی کنیم و برای فضاهای منازل سازمانی هم به ایجاد نشانههای سنتی در بخشهای عمومی مانند نمازخانهها این فضا را ایجاد خواهیم کرد.
محمدی با دغدغهای فرهنگی، عدم توجه مناسب به فرهنگ و سنت یزد در کنار بهرهمندی از فضای فرودگاهی کارآمد را مهمترین مشکل این فرودگاه معرفی کرد و گفت: یزد ویژگیهای خاصی دارد و با توجه به معماری خاص و مذهبی بودن آن بخشی از هویت ملی ما در یزد است. به نظرم فرودگاه به عنوان دروازه ورودی به شهر میبایست رنگ و بوی بیشتری از این شهر را به خود میگرفت، اما به نظر میرسد با وجود اینکه ترمینال با آجر ساخته شده است این حال و هوا وجود ندارد. اعتقاد دارم در طراحی ساختمانها نیازی نیست که یک کپی از ساختمان قدیمی ارائه شود بلکه باید با حفظ مدرن بودن و امکان خدمترسانی به روز به مسافران، به شیوهای هنرمندانه حال و هوای سنتی مورد نظر را القا کرد و آن روح را به محیط دمید.
وی در زمینه برنامههای سال جاری ادامه داد: پیگیری امور مربوط به مناقصه ساختمان ایمنی-زمینی و تکنیکال بلاک، ساخت ساختمان سپاه حفاظت، راهاندازی واحد تقرب پرواز، بهسازی فضای فعلی تکنیکال بلاک و راهاندازی سیستم سوئیچینگ تقرب از دیگر فعالیتهای مهم این سال است.
مدیرکل فرودگاه یزد درباره امکان اجرای این حجم پروژه در سال جاری گفت: به امید خدا با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت فرودگاهها در بازدیدی که از این فرودگاه داشت از پروژههای مذکور حمایت کرد٬ بنده خوشبین هستم که بتوانیم همه این کارها را در سال 96 انجام دهیم.
گفتنی است؛ فرودگاه شهيد آيتالله صدوقي يزد در تاريخ ۱۵ دي ۱۳۴۸ در اراضي مسطحي به مساحت 575 هكتار و در ارتفاع 1230 متري از سطح دريا، در دهستان فجر در 10 كيلومتري غرب شهر يزد ساخته شده است. اين فرودگاه در حال حاضر از نظر ترافيك هوايي و مسافري دهمين فرودگاه كشور است كه سالانه نزديك به 550,000 نفر مسافر توسط حدود 6000 نشست و برخاست مسافري از خدمات آن استفاده ميكند.