◄ مطالعات اجتماعی راهآهن تهران - هشتگرد
تیم ۴۰ نفره دانشجویان دکتری و فوقلیسانس رشته جامعهشناسی، مدیریت برنامهریزی فرهنگی و متخصصان حوزه فرهنگی، رسانهای، مدیرت برنامهریزی شهری و منطقهای از طول خط مسیر تهران – هشتگرد بازدید کردند.
به گزارش تیننیوز؛ بهمنظور مطالعات ارزیابی تأثیر اجتماعی و فرهنگی (اتاف) درباره طرح احداث خطوط سوم و چهارم مسیر تهران – کرج، متخصصان رشته مدیریت برنامهریزی شهری و منطقهای طی بازدید میدانی، از وضعیت محدوده ایستگاهها، حاشیهنشینان، شهرهای اقماری و میزان فقر اجتماعی و فرهنگی آشنا شدند.
اسماعیلزاده مدیر پروژه طرح (اتاف) با بیان اینکه توسعه قطارهای حومهای افق روشنی در توسعه پایدار محسوب میشود، عنوان کرد: حاشیهنشینی نوعی از زندگی شهری است که بهطور معمول در حومه شهرها و حاشیههای نزدیک به سکونتگاههای رسمی، به صورت نامتعارف شکل میگیرد و نبود ضوابط قانونی در استقرار ابنیه و تأسیسات در این مناطق امکان خدماترسانی را برای جمعیت ساکن آن سلب کرده و از سویی نیز به دلیل تجمیع اقشار کم درآمد و مشکلدار در این مناطق، بهعنوان کانونهای پرخطر و آسیبزا در حوزه اجتماعی از آنها یاد میشود.
وی تصریح کرد: در طرح اتاف به مطالعات جمعیتی، جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی مجموعه شهری تهران پرداختهشده است که رویکرد وزارت راه و شهرسازی و راهآهن توسعه حملونقل حومهای و TOD است تا بتوان در مدت زمان کوتاه تأثیر مثبت را در این مناطق مشاهده کرد.
مدیر پروژه طرح اتاف افزود: در این طرح شهرستانها از ابعاد مختلف آسیبشناسی شده و به این مطلب پرداخته میشود که با توسعه خطوط حومهای و جابجایی مسافران به کلانشهرها چه تأثیر بر زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم آن مناطق خواهد گذاشت.
اسماعیلزاده گفت: در این طرح شهرستانهای اقمار غرب تهران موردمطالعه قرارگرفته که شامل کرج، اسلامشهر، کمالشهر، رباط کریم، قدس، ملارد، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد است.
وی خاطر نشان کرد: با توسعه قطارهای حومهای، شاهد تکمیل مدهای شبکههای عمومی، توسعه شبکه ارتباطی، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلودگی زیستمحیطی، تعدیل مهاجرت، توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی و غیره خواهیم بود.
در ادامه اصغر مهاجری ناظر علمی پروژه اتاف عنوان کرد: یکی از مطالبات دولت یازدهم در بخش حملونقلی، توسعه شبکه ریلی و قطارهای حومهای در کلانشهرها است.
بر اساس اخبار روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، وی در پایان اظهار کرد: در کنار توسعه حملونقل ریلی بایستی اصحاب حوزه فرهنگ و جامعهشناس حضور داشته باشند و تأثیر آن را بر شهرهای اقماری بررسی و تحلیل کنند.