◄ بررسی پیشرفت فیزیکی تونل کبیرکوه
تیننیوز| در بازدید شورای فنی استان ایلام از محور ارتباطی ایلام-ملكشاهی-آبدانان و تونل كبیركوه و همچنین جلسه این شورا، پیشرفت فیزیكی و اعتباری تونل كبیركوه مورد بررسی قرار گرفت و برای مشكل رانش كوه گردنه گوراب محور ملكشاهی-آبدانان تصمیماتی گرفته شد.
به گزارش تیننیوز، معاون امور عمرانی استانداری ایلام، مدیركل راهوشهرسازی استان و مدیران و مسئولان شورای فنی استان در این بازدید حضور داشته و در جلسه شورای فنی استان در محل فرمانداری شهرستان آبدانان تشكیل جلسه دادند.
مدیركل راهوشهرسازی استان در این جلسه در خصوص پروژههای مذكور گفت: پروژه راهسازی محور ملكشاهی-آبدانان به طول 5 كیلومتر در مراحل نهایی روسازی قرار دارد كه تا كنون دو نیم میلیار تومان برای این پروژه هزینه شده است و برای تكمیل آن نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار است و برای 800 متر این پروژه كه رانش زمین وجود دارد تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
میرجعفریان در ادامه به توپوگرافی كوهستانی استان اشاره كرد و افزود: در استان ایلام در حال حاضر چهارونیم كیلومتر تونل موجود است و هفتونیم كیلومتر تونل در قالب دو پروژه عظیم تونل قلاجه و تونل كبیركوه در دست اجرا داریم.
وی خاطر نشان كرد كار حفاری تونل قلاجه به پایان رسیده و هم اكنون عملیات لاینینگ (طاق بتنی) آن در حال اجرا است و اما حفاری تونل اصلی كبیركوه با طول 4700 متر كه در حال حاضر بزرگترین تونل در دست احداث كشور محسوب میشود.
در دست اجراست و تا كنون از سمت آبدانان 2500 متر حفاری صورت گرفته كه 1400 متر این حفاری مكانیكی-انفجاری در سال گذشته با حفاری 6 متر طول در هر روز كاری یك ركورد در كشور محسوب میشود انجام شده است.
از سمت دره شهر نیز برای دست رسی به تونل اصلی 7 كیلومتر راهدسترسی و حفاری سه تونل فرعی در حال انجام است كه یك تونل 100 متری و 360 متر تونل دیگر حفاری شده است.
میرجعفریان تونل كبیركوه را باعث حذف گردنه صعبالعبور كبیركوه بین شهرستانهای دره شهر و آبدانان بر شمرد و علاوه بر آن این تونل را یكی از پروژههای كریدور شمال به جنوب استان خواند و افزود: با احداث این تونل و در آینده پروژههای مرتبط دیگر ارتباط استانهای كرمانشاه به خوزستان و استانهای مركزی و لرستان به به عتبات عالیات از طریق استان ایلام كوتاه و آسانتر خواهد شد.