تفاهم با ایرباس ملاکعمل با ایتیآر است
تیننیوز| اوفک با قرداد خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ عضو ارشد مذاکره کننده تیم هوایی ایران از آغاز مذاکرات رسمی با ام آرجی و هم چنین امبرائر بزریل، خبر داد و گفت درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ایتیآر ایتالیا تولید میکند.
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در خصوص نتایج نهایی مذاکرات با ATR ایتالیا، گفت: ای تی آر و ایرباس شرایط یکسانی دارند.
وی دراین باره توضیح داد: از آنجا که پنجاه درصد ATR متعلق به ایرباس است و پنجاه درصد آن متعلق به ایتالیاییهاست، بنابراین هر تفاهمی با ایرباس به عمل آید همان تفاهم با ایتیآر نیز قابل اجراست. البته مذاکره با ایتیآر سادهتر است چرا که تنها یک انتخاب موتور دارد و سازندگان قطعات و تجهیزات آن محدودتر هستند ولی شرایط مالی آن درست مثل ایرباس است.
فخریه کاشان هم چنین از ورود تازه به مذاکره رسمی با ام آرجی خبر داد و گفت: مذاکرات با امآرجی آغاز شده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل از مذاکرات جدید با امبرائر بزریل نیز خبر داد و گفت: درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ایتیآر تولید میکند.
وی با اعلام خبر حضور تیم امبرائر در تهران طی هفته گذشته تصریح کرد: هواپیمای امبرائر هفته گذشته دو پرواز آزمایشی بر فراز دریای خزر و هم چنین بر فراز دماوند داشته است.
وی با بیان اینکه تیم امبرائر سه روز در تهران بودند و با همه خطوط هوایی ایران مذاکره داشتند، گفت: این تیم یک روز آموزش را به پرواز و نکات فنی و یک روز را هم به بحثهایی که مربوط به فاینانس و شرایط مالی ایران میشود اختصاص دادند.
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، قرار بر این است که امبرائر پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارایه دهد.
وی در این خصوص گفت: پیشتهاد امبرائر به ایران جزو پیشنهادهایی است که حتما رسیدگی میکنیم چرا که علاقه مند به داشتن هواپیماهای کوچک هستیم و مهم تر اینکه نمیخواهیم همه تخممرغ هایمان را در یک سبد بگذاریم و قصد داریم منابع تامینی نیازهایمان را توزیع کنیم.
به گفته فخریه کاشان در صورت نهایی شدن این دو قرارداد هواپیمایی آسمان طرف قرارداد با امبرائر و امآرجی خواهد بود.
وی دراین باره توضیح داد: از آنجا که پنجاه درصد ATR متعلق به ایرباس است و پنجاه درصد آن متعلق به ایتالیاییهاست، بنابراین هر تفاهمی با ایرباس به عمل آید همان تفاهم با ایتیآر نیز قابل اجراست. البته مذاکره با ایتیآر سادهتر است چرا که تنها یک انتخاب موتور دارد و سازندگان قطعات و تجهیزات آن محدودتر هستند ولی شرایط مالی آن درست مثل ایرباس است.
فخریه کاشان هم چنین از ورود تازه به مذاکره رسمی با ام آرجی خبر داد و گفت: مذاکرات با امآرجی آغاز شده است.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل از مذاکرات جدید با امبرائر بزریل نیز خبر داد و گفت: درحال مذاکرات اولیه با امبرائر بزریل هستیم که هواپیماهایی شبیه ایتیآر تولید میکند.
وی با اعلام خبر حضور تیم امبرائر در تهران طی هفته گذشته تصریح کرد: هواپیمای امبرائر هفته گذشته دو پرواز آزمایشی بر فراز دریای خزر و هم چنین بر فراز دماوند داشته است.
وی با بیان اینکه تیم امبرائر سه روز در تهران بودند و با همه خطوط هوایی ایران مذاکره داشتند، گفت: این تیم یک روز آموزش را به پرواز و نکات فنی و یک روز را هم به بحثهایی که مربوط به فاینانس و شرایط مالی ایران میشود اختصاص دادند.
به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل، قرار بر این است که امبرائر پیشنهاد نهایی خود را به ایران ارایه دهد.
وی در این خصوص گفت: پیشتهاد امبرائر به ایران جزو پیشنهادهایی است که حتما رسیدگی میکنیم چرا که علاقه مند به داشتن هواپیماهای کوچک هستیم و مهم تر اینکه نمیخواهیم همه تخممرغ هایمان را در یک سبد بگذاریم و قصد داریم منابع تامینی نیازهایمان را توزیع کنیم.
به گفته فخریه کاشان در صورت نهایی شدن این دو قرارداد هواپیمایی آسمان طرف قرارداد با امبرائر و امآرجی خواهد بود.
آقای قائم مقام توجه فرمایند که طولانی ترین پرواز داخلی بشرطی که مسیرهای پروازی داخلی از حالت منطقه پرواز ممنوع خارج شوند، ۹۰ دقیقه است. و این یعنی قُطر ایران۰بدین ترتیب هواپیماهای کوتاه برد کاملا پاسخگوی نیازهای داخلی تا ۲۰ سال آینده خواهند بود۰ هواپیماهائی مانند بوئینگ سری ۷۳۷ پیشرفته، اِمبرایِر برزیلی، اِی تی آر ۷۲ و بریتیش اِئرواِسپِیس ۱۴۶ و احتمالا ایرباس سری ۳۱۹ یا ۳۲۰، و تعداد مورد نیاز هواپیما از این رده برای فرودگاه های موجود عملیاتی با تجهیزات و پرسنل موجود تا دو دهه آینده حداکثر ۱۱۰ فروند است۰ برای پروازهای بین المللی بالای ۴ ساعت هم حداکثر ۷۰ فروند ایرباس رده ۳۳۰ و بوئینگ ۷۷۷ و بعضی مدل های ۷۳۷ کافی است تا طی ۲۰ سال آینده به مرور وارد ناوگان شوند۰ هیچ نیازی به ایرباس ۳۵۰ یا ۳۸۰ یا بوئینگ ۸۷۸ ابدا نیست، چون بازار در اختیا ر همسایگان است و خطوط ایرانی قادر به رقابت نبوده و فرودگاه های ایران مجهز نیستند، فقط پرواز از آسمان ایران امکانپذیر است و بس۰