◄ راهکارهای پیشنهادی مقابله با تحریم ها در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی
عده زیادی در حکومت و نیز مدیران و حتی متخصصان صنعت هوانوردی به مطالعات علمی جهت مقابله با تحریم ها اعتقاد چندانی ندارند و فراموش کرده اند نظام تحریم ها به صورت هوشمند و مهندسی طراحی شده و رصد می شود و به طور مستمر نیز توسط اندیشکده های کشورهای تحریم کننده اثربخشی آنها ارزیابی می گردد.
عده زیادی در حکومت و نیز مدیران و حتی متخصصان صنعت هوانوردی به مطالعات علمی جهت مقابله با تحریم ها اعتقاد چندانی ندارند و فراموش کرده اند نظام تحریم ها به صورت هوشمند و مهندسی طراحی شده و رصد می شود و به طور مستمر نیز توسط اندیشکده های کشورهای تحریم کننده اثربخشی آنها ارزیابی می گردد.
برخی دیگر اساسا تحریم ها را بی تاثیر دانسته و این تحریم ها را فرصت ارزشمند و موهبتی الهی برای استقلال انتزاعی کشور قلمداد می کنند. عده کثیری هم این امید را دارند و تصور می کنند تحریم ها به صورت کامل رفع خواهند شد و از یاد برده اند که تحریم ها به یک باره نیامده و سال های سال بوده و با توجه به گره خوردن هویت حکومت در حفظ سطحی از تنش با غرب، این تحریم ها همچنان با ما خواهند بود.
توسعه و مدیریت صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی در کشوری که مدام تحت انواع تحریم های سنگین بین المللی قرار دارد ، نیازمند درک واقعیت های سیاسی و اتخاذ رویکرد تدافعی چندوجهی و زیرکانه نسبت به خود تحریم های تهاجمی هدفمند، بر اساس منافع ملی است.
سبد راهکارهای علمی و عملی پیشنهادی مقابله با تحریم ها در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی در دو بخش اقدامات داخلی و اقدامات بین المللی می توانند شامل موارد ذیل باشند:
- پادزهر اصلی تحریم ها اقدامات داخلی هستند که شامل این موارد می توانند باشند:
- تدوین طرح جامع ملی کاهش ریسک برای به حداقل رساندن تاثیر تحریم ها در سه سطح راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی
- ارتقای بهره وری در شرکت های هواپیمایی ایران و کاهش بهای تمام شده
- اتخاذ رویکرد تخصصی به مقوله تدارکات و مدیریت موجودی قطعات به جای رویکرد سنتی فعلی
- گسترش و تنوع شرکت های هواپیمایی استانی تحت AOC شرکت های هواپیمایی مادر
- توسعه هوانوردی عمومی و بیزینس جت ها به کمک بخش های نظامی
- سرمایه گذاری و توسعه تجاری صنعت وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین UAV
- سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های نگهداری و تعمیرات هواپیماها و تکمیل زنجیره تامین به سمت Remanufacturing به جای راهبرد Manufacturing بومی فعلی
- خرید موتورهای خارج از سرویس و تمرکز بر بازسازی موتورهای هوایی پرکاربرد
- استقرار و اجبار استانداردی نظام نگهداری و تعمیرات هواپیماها مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM
- جهت گیری ارتقاء توان شرکت های داخلی در سیستم های اویونیک
- تمرکز بر توسعه زنجیره بازار حمل و نقل بار هوایی Cargo در کشور
- توجه ویژه به توسعه صنعت بالگرد به کمک بخش های نظامی
- توسعه صنعت گردشگری با شرکت های هواپیمایی غیربرنامه ای
- شتاب بخشی به تحول دیجیتال در شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها و حرکت به سمت شرکت های هواپیمایی هوشمند - فرودگاه هوشمند با استفاده از توان شرکت های داخلی در فناوری اطلاعات و ارتباطات
- احیای نقش دانشکده صنعت هوانوردی ذیل دانشگاه مادر (صنعتی شریف) به عنوان اتاق فکر و مغز متفکر و تخصصی صنعت و گسترش بخش پژوهش و توسعه
- انتشار اوراق مشارکت یا صکوک اجاره جهت توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- انسجام و هماهنگی مدیریت فرودگاه های بین المللی مهرآباد ، امام خمینی (ره) و پیام در قالب شبکه فرودگاهی تهران
- تقویت مناطق آزاد به ویژه کیش جهت توسعه روابط منطقه ای هوانوردی به صورت Offshore
- حرکت به سمت آزاد سازی کامل بازار صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی ایران
- اقدامات بین المللی و خارجی در امتداد اقدامات داخلی هستند که می توانند شامل موارد ذیل باشند:
- انعقاد قراردادهای تهاتری با کشورهایی که وجوه مسدود شده در حساب های بین المللی در آنها وجود دارد جهت تامین و کسب هواپیماهای مسافری کار کرده به عنوان ارزشمندترین دارایی منقول ارزی به جای کالاهای با ارزش سرمایه ای کمتر مصرفی در قالب تسهیلات وام Sovereign
- تکمیل زنجیره تامین قطعات هوانوردی ذیل پیمان های دوجانبه پولی و مالی به ویژه با کشورهای همسایه
- تمرکز بر توسعه روابط بسیار نزدیک بین المللی هوانوردی با کشورهای هند ، اندونزی ، ارمنستان ، چین ، روسیه ، ترکیه ، عمان ، امارات و قطر
- توسعه همکاری های آموزشی بین المللی با کشورهای سنگاپور ، مالزی ، کره جنوبی و ایرلند
- جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش مدیریتی از شرکت فرودگاه های مالزی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و توسعه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- ثبت شرکت های هواپیمایی مشارکتی با ارمنستان ، عمان ، قطر و ترکیه
- دیپلماسی فعال هوانوردی در اتحادیه ها و ائتلاف های اوراسیایی و پیمان شانگهای
- استفاده از کارشناسان هوانوردی به عنوان رایزنان تخصصی هوانوردی در کشورهای هدف
- گسترش ثبت Offshoring هواپیماها به منظور تسهیل و تسریع در روند توسعه ناوگان هوایی مورد نیاز کشور
- لابی برای ایجاد منافذ در تور تحریم ها از طریق مجاری دیپلماتیک و نهاد تخصصی ایکائو ذیل سازمان ملل برای دسترسی به منابع حیاتی مورد نیاز از جمله ناوگان هوایی و قطعات مربوطه و استفاده از ظرفیت های حقوقی برای طرح دعوا در محاکم بین المللی
- رعایت کامل محرمانگی در کلیه همکاری های و انعقاد قراردادهای دو طرفه و عدم افشای اطلاعات NDA خصوصا از طریق تریبون های عمومی
خلیل الله معمار زاده کارشناس هوانوردی*
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.