◄ هزاران طرح نیمه تمام تبدیل به چاهی برای بلع بودجه کشور شده اند
به اعتقاد کارشناسان، در شرایط فعلی و با توجه به وجود هزاران طرح نیمه تمام ریلی در کشور، دولت وظیفه دارد ابتدا تمرکز خود را روی پروژه های نیمه تمام معطوف کرده و پرونده طرح های ریلی نیمه تمام را ببندد و سپس به سراغ پروژه های جدید برود.
به اعتقاد کارشناسان، در شرایط فعلی و با توجه به وجود هزاران طرح نیمه تمام ریلی در کشور، دولت وظیفه دارد ابتدا تمرکز خود را روی پروژه های نیمه تمام معطوف کرده و پرونده طرح های ریلی نیمه تمام را ببندد و سپس به سراغ پروژه های جدید برود.
به گزارش تین نیوز ، در حال حاضر پروژه هایی همچون راه آهن میانه اردبیل ، راه آهن کرمانشاه خسروی ، سنندج همدان ، بیرجند یونسی ، چابهار خاش ، اصفهان شهرکرد ، بستان آباد خاوران ، راه آهن رشت آستارا و ... نیمه کاره هستند که به پایان رساندن آنها لازم و ضروری است.
کارشناسان معتقدند، عدم اتمام این پروژه ها موجب ضرر و زیان به اقتصاد کشور می شود چرا که با وجود هزینه هایی که برای این طرح ها صورت گرفته، تا زمانی که این طرح های نیمه تمام به بهره برداری نرسد هزینه های انجام شده به هدر رفته است.
به اعتقاد آنان چنین طرح هایی هرچقدر دیرتر به بهره برداری برسند هزینه بیشتری بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند و منابع مالی بیشتری را می بلعند در واقع این طرح را می توان به چاه بلع بودجه و هزاران میلیارد تومان از ثروت این کشور تشبیه کرد.
کارشناسان می گویند این که در چنین شرایطی زمزمه کلنگ زنی طرح های جدید مطرح می شود ، به معنی ادامه نیمه تمام ماندن طرح هایی است که سال هاست به دلیل کمبود بودجه به حال خود رها شده اند.
برای مثال طرحی مثل راه آهن شیراز بوشهر که اکنون مطرح شده است به حداقل 25 همت بودجه نیاز دارد با این اعتبار می شود پرونده تعدادی از طرح های ریلی نیمه کاره کشور را بست.
به عبارت دیگر دولت باید پرونده های باز را ببندد و بعد با تمام توان و تمرکز به سراغ طرح های جدید برود یا اگر امروز قرار است این خط ریلی ساخته شود غول های انرژی جنوب باید منابع ساخت آن را تامین کنند و بعد خود به مدت زمان مشخص به شکل رایگان از این ریل بهره ببرند.
همین اتفاق می تواند در جاهای دیگر کشور هم رخ بدهد. مثلا معدن مس ورزقان موظف شود سالی 500 میلیارد تومان به طرح ریلی تبریز خواجه ورزقان نوردوز اختصاص دهد بعدا خود از این خط ریلی بهره ببرد و بار خام معدنی را با همین ریل به شمال تبریز حمل کرده و یک کارخانه استحصال در شمال تبریز احداث شود. نباید انتظار داشت که دولت و کلیت کشور همزمان 50 تا هندوانه با هم بغل کنند این ضررش برای کل این کشور و کل این ملت خواهد بود چون در نهایت همه طرح ها تبدیل به موزه ریلی خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.