خروج بقایای یک کشتی قدیمی از زیر گلولای در کانال آشوراده بندر ترکمن
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از کشف بقایای یک کشتی چوبی قدیمی در پی لایروبی کانال آشوراده بندرترکمن خبر داد و گفت: برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از کشف بقایای یک کشتی چوبی قدیمی در پی لایروبی کانال آشوراده بندرترکمن خبر داد و گفت: برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.
به گزارش تین نیوز از سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در خصوص آخرین وضعیت لایروبی اسکله های بندر تاریخی ترکمن، اظهار کرد: با هدف اجرای پروژه احیا و علاج بخشی خلیج گرگان به عنوان یک پروژه ملی، عملیات احیای بندر تاریخی «ترکمن» و کانال آشوراده در دستور کار قرار گرفت.
عباسی با بیان اینکه برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است، ادامه داد: حین انجام عملیات لایروبی در بخشی از این منطقه، بقایای موتور یک کشتی از زیر گل و لای در محدود کانال آشوراده بندر ترکمن بیرون کشیده شد.
مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با تأکید بر اینکه بندر ترکمن از قدمت چند صد ساله برخوردار است، افزود: این بندر در گذشته علاوه بر فعالیت در حوزه های صیادی، به شکل مستمر در حوزه های تجاری و جابجایی کالا از کشور به دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت داشته است
وی با اشاره به اینکه قدمت این کشتی و زمان غرق شدن و دیگر جزئیات آن هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از موتور و پروانه آن که به روی تخته چوبی سوار است، پس از خارج کردن از زیر گل و لای، هم اکنون در بخشی از اسکله نگهداری می شود.
به گفته عباسی، بدنه موتور بقایای این کشتی که کاملاً فرسوده است، کلمه «DEUTZ» حکاکی شده و به احتمال بسیار زیاد توسط یک شرکت از کشور آلمان که در زمینه تولید موتورهای درون سوز تا ۶۰۰ اسب بخار و توسط نیکلاوس اتو در سال ۱۸۶۴ میلادی در کُلن بنیاد شد، تولید و قطعاً توضیحات بیشتر نیازمند مطالعات دقیق کارشناسان مربوطه است.
گفتنی است، فعالیت دریا و دریانوردی در بندر ترکمن از قدمت بسیار دیرینه ای برخوردار بوده و مراودات اقتصادی و تجاری این بندر در اقصی نقاط دریای خزر با دیگر بنادر کشورهای آسیای مرکزی و حاشیه دریای خزر، از قبیل بندر ترکمن باشی در ترکمنستان، بندر بادکوبه «باکو» در جمهوری آذربایجان و انزلی و آستارا در غرب دریای خزر نیز برقرار بوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.