◄ نصب پلاک بزرگ در ناوگان عمومی؛ اعمال قانون یا برخورد سلیقهای؟
پلاک سوم و بزرگ نمی تواند وجاهت قانونی داشته و پشتوانه علمی و منطقی هم ندارد و به راننده تحمیل و جریمه هایی هم که در این ارتباط صادر می شود، اجحاف به رانندگان است.
فلسفه وجودی پلاک های بزرگ چیست چیست و چرا ابعاد، ابزار استفاده شده، رنگ و محل نصب آنها تابع هیچ قاعده ای نیست و با هم متفاوت است؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت؛ در ابتدا، پلاک ها متحد الشکل بوده و محل نصب مشخصی داشت، کما اینکه در حال حاضر هم پلاک های اصلی محل نصب مشخصی دارد، ولی در مورد کامیون های کمپرسی از آنجا که محل نصب پلاک زیر اتاق کمپرس قرار داشت و این کامیون ها با مصالح و نخاله های ساختمانی و گل و لای سر و کار داشتند که هنگام بارگیری، حمل و تخلیه مقداری هم روی پلاک کامیون ریخته می شد که این امر خواندن پلاک را برای پرسنل پلیس راهور و مردم عادی مشکل ساز می کرد، مسئولان پلیس راهور در ابتدا برای رفع این مشکل به این نتیجه رسیدند که این دسته از ناوگان را ملزم به نصب پلاک بزرگتری در قسمت بالای اتاق کمپرس نمایند تا مشکل قبلی را بر طرف و پلاک را قابل خواندن کنند، تا اینجای کار ظاهراً مشکلی نداشت و خوب بود ولی به دلایلی که برای رانندگان و مالکان ناوگان خیلی روشن نیست، ناگهان این سیاست گریبان همه ناوگان عمومی جاده ای را گرفت و تبدیل به معضلی برای رانندگان سایر ناوگان با کلیه کاربری ها شد، به عنوان مثال اتوبوسی که به دلیل سر و کار داشتن با مسافر هر روز شسته می شود مجبور به نصب پلاکی بزرگ شد که به ناچار از داخل پشت شیشه عقب اتوبوس قرار می گیرد، کامیون هایی هم که یک تکه هستند یعنی اتاق بار روی شاسی کامیون قرار می گیرد، از ایسوزو گرفته تا کامیون سه محور 10 چرخ، هر یک پلاک بزرگ خود را با یک رنگ و بر روی یک چیزی نوشته و یک جایی پشت کامیون نصب کرده اند، اما این مشکل در ناوگان کشنده و دارای نیمه یدک، (یدک متصل و منفصل)، که در اصطلاح عامیانه تریلی خوانده می شود 2 چندان و باعث درد سر مضاعف شده است.
از سال 1380 و از زمان ورود کشنده های نسل جدید اروپایی به کشور، شرکت های تولیدی صنعتی نسبت به تولید نیمه یدک های (تریلرهای) سه محور مخصوص استفاده کشنده های اروپایی اقدام کردند، از آنجا که این تریلرها تحت لیسانس و استاندارهای بین المللی اروپایی تولید می شدند، مورد تایید سازمان ملی استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور هم هستند، بنابراین کارخانه سازنده، برای این دسته از تریلی ها شماره شاسی و سند فروش کمپانی صادر می کند، پلیس راهور هم تریلی های خریداری شده از این شرکت های تولیدی صنعتی را قبل از تحویل به خریدار در محل کارخانه بازدید و برای آنها سند مالکیت، برگ سبز راهنمایی و رانندگی، کارت شناسایی و پلاک انتظامی مستقل صادر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم کارت هوشمند ناوگان مستقل برای آنها صادر می کند که در مراکز تعویض پلاک قابل انتقال و در دفاتر اسناد رسمی قابل تنظیم سند و بنچاق هستند.
قاعدتاً و به دلایل منطقی، هر وسیله ای باید پلاک انتظامی خود را نصب نماید، ولی در واقعیت اتفاقی که می افتد این است که بعضاً پرسنل راهور به نصب پلاک واقعی تریلی ایراد گرفته و راننده را جریمه هم می کنند که چرا پلاک جلو و عقب متفاوت است، وقتی توضیح می دهیم در پاسخ می گویند ما پلاک کشنده را قبول داریم که این موضوع موجب به وجود آمدن این ذهنیت می شود که ایشان پلاکی را که ارگان و سازمان متبوع خودشان صادر کرده است، به رسمیت نمی شناسند، راننده به ناچار پلاک بزرگی از شماره کشنده را نیز پشت تریلی نصب می کند، قابل توجه و شایان ذکر است که برای همین نیمه یدک هایی که بعضی از پرسنل پلیس راهوار پلاک آنها را به رسمیت نمی شناسند، کانون جهانگردی سند مالکیت بین المللی بنام تریپ تیک صادر می کند و در کشورهای ترکیه و اروپایی مورد قبول و استناد است، دلیل این دوگانگی چیست؟
به اعتقاد و برداشت اینجانب این پلاک سوم و بزرگ نمی تواند وجاهت قانونی داشته و پشتوانه علمی و منطقی هم ندارد و به راننده تحمیل و جریمه هایی هم که در این ارتباط صادر می شود، اجحاف به رانندگان است زیرا اگر قانونی بود باید توسط خود پلیس راهور در طرح، ابعاد و رنگ متحد الشکلی ساخته شده و در اختیار مالک وسیله نقلیه قرار می گرفت، کما اینکه تا قبل از سال 1378 که اولین طرح تعویض پلاک انجام و سری اول پلاک های 2 رنگ به اصطلاح لیزری توسط پلیس راهور صادر شد، چون تریلی ها دست ساز و غیر استاندارد بودند و مورد تایید هیچ ارگان و سازمانی نبودند، قبل از اینکه برای تریلی پلاک صادر شود ابتدا پلاک های 2 رنگ عمومی 11 صادر می کردند و یک کامیون کشنده نو و صفر کیلومتر وقتی که به راهنمایی و رانندگی برای بازدید و دریافت پلاک انتظامی مراجعه می کرد، پس از طی مراحل اداری، خود پلیس راهور تعداد سه عدد پلاک تحویل مالک کامیون کشنده می داد، بدین معنا که یک پلاک جهت نصب در جلو کشنده، یکی عقب کشنده و پلاک سوم جهت نصب در عقب تریلی.
در پایان از مسئولان و پلیس راهور تقاضا می کنم به این موضوع دقت و توجه بیشتری کرده و با حذف پلاک سوم یا ساخت و تحویل پلاک سوم قانونی متحد الشکل مشکل را بر طرف نمایند.
*رئیس هیئت مدیره انجمن رانندگان کامیون های یخچال دار استان تهران