◄ آسیب ورود قوه قضاییه به حوزه هوانوردی
ورود قوه قضاییه به مسائل تخصصی همواره مورد بحث بوده است. کارشناسان نهتنها ورود دادسراها به مسائل تخصصی را جایز نمیدانند که اعتقاد دارند حتی دیوان عدالت اداری هم نباید به تجدیدنظر درباره تصمیم کمیسیونهای تخصصی ورود پیدا کند.
سلیمان محمدی، هفته نامه حملونقل: ورود قوه قضاییه به مسائل تخصصی همواره مورد بحث بوده است. کارشناسان نهتنها ورود دادسراها به مسائل تخصصی را جایز نمیدانند که اعتقاد دارند حتی دیوان عدالت اداری هم نباید به تجدیدنظر درباره تصمیم کمیسیونهای تخصصی ورود پیدا کند.
بیشترین مناقشه در اینباره در پروندههای اعتراض شهروندان به آرای کمسیونهای پزشکی دیده میشود. اما حوزه حملونقل نیز بهعنوان یکی از حوزههای تخصصی با این چالش دستوپنجه نرم میکند. البته ورود قوه قضاییه به مباحث تخصصی حملونقل بیشتر در حوزه هوانوردی است، اما این روند در دوره مدیریت بهزاد مظاهری در سازمان هواپیمایی کشوری تقریباً متوقف شد.
در این دوره سازمان جایگاه حاکمیتی خود را تثبیت کرد و با صلابتی که ایرلاینها از آن استقبال میکردند تمامی مسائل حوزه را مدیریت کرد، بنابراین نیازی به ورود قوه قضاییه نبود. البته بیشک این تنها عامل چنین برخوردی از سوی دستگاه قضا نبوده و سایر شرایط هم در آن دخیل بوده است. ولی به هر حال این سنت ناخوشایند در آن دوره رو به اتمام بود.
اکنون سالها پس از آن روزها متاسفانه با عقبگرد جدی در این باره مواجه هستیم و در چند ماه اخیر با چندین مورد ورود قوه قضاییه به مسائل تخصصی حوزه هوایی مواجه بودهایم که البته مانند بسیاری از روندهای محدودکننده دیگر از مشهد آغاز شده و خوشبختانه به این شهر هم محدود مانده است.
در همین راستا روز پنجشنبه بازپرس ویژه جرائم فرودگاه مشهد دستور بازداشت مدیر شرکت هواپیمایی زاگرس در مشهد را صادر و او را راهی بازداشتگاه کرد. دلیل صدور این حکم «معاونت در اخلال در نظم عمومی» به دلیل تأخیر در پرواز اعلام شده است.
در مورد دیگری هم چند ماه پیش به دلیل بارش شدید برف و تأخیر چندساعته پرواز و ماندن مسافران در هواپیما، خلبان پرواز ۱۰۳۴ مشهد-تهران ماهان روانه زندان شد. همان زمان، در پی اتفاقات رخداده در ۲۹ و ۳۰ بهمنماه ۹۵ در فرودگاه مشهد، مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی بابت معاونت در توقیف غیرقانونی مسافرین در سه پرواز ماهان، معراج و آتا تفهیم اتهام و روانه زندان شد.هرچند این اتفاق با واکنش منفی کارشناسان هوایی و حقوقی مواجه شد اما متاسفانه اکنون با گذشت کمتر از یک سال مجدداً در همین فرودگاه این اتفاق با همان دلیل مجدداً تکرار شده است.
اکنون کارشناسان حوزه هوانوردی با اعلام نگرانی جدی در این باره از عواقب خطرناک آن هشدار میدهند. کمترین آثار چنین تصمیمهایی از بین رفتن امنیت روانی خلبانها در زمانهای بحرانی است که در آن لحظه بیش از هرچیز به آن نیاز دارند. از سوی دیگر این مسئله باعث میشود از این پس مسئولان ستادی فرودگاهها برای نجات دادن خود به خلبانان و کادر پرواز فشار بیاورند، این در حالی است که تصمیمگیرنده نهایی درباره زمان پرواز خلبان هواپیماست.
هرچند نهادهای بینالمللی در این موارد، که در چارچوب حاکمیت یک کشور تعریف شده، دخالت نمیکنند، ولی ایمنی هوانوردی از نظر آنها جزو مهمترین مباحث تلقی میشود که متاسفانه با این اقدامات برخی موارد آن مغفول میماند. نیروی انسانی و نحوه برخورد دستگاههای اجرایی و قضایی با آنها بهسادگی میتوانند بر ایمنی هوانوردی تاثیرگذار باشند. به همین دلیل است که در مذاکرات بسیار مهم سازمان ایکائو در مورد بررسی سوانح هوایی درنهایت به این نتیجه رسیدند که بررسی باید به منظور کشف علل سانحه و برای رفع موانع باشد نه برای مجازات کردن. چراکه در این صورت افراد تلاش خواهند کرد بر موانع و اشکالات سرپوش بگذارند و درنتیجه علت واقعی معلوم و اصلاحات انجام نمیشود.
لذا برای جلوگیری از این آسیبها باید با افزایش اقتدار سازمان هواپیمایی کشوری و نظارت دقیقتر بر متصدیان و رویههای اجرایی، توسط این سازمان هرگونه ورود سایر بخشها بهویژه دستگاه قضایی منوط به بررسی این سازمان و پس از نظر کارشناسی و تخصصی سازمان هواپیمایی کشوری و صدور رای براساس نظر این سازمان باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.