| کد خبر: 137466 |

هاب هوایی منطقه و چالش‌های پیش رو

مدتی مدیدی است شعار «تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب هوایی منطقه» در جلسات رسمی و غیررسمی از سوی مدیران سیاسی و برخی متخصصان بیان می‌شود؛ اما واقعیت چیست؟

تین نیوز

مدتی مدیدی است شعار «تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب هوایی منطقه» در جلسات رسمی و غیررسمی از سوی مدیران سیاسی و برخی متخصصان بیان می‌شود؛ اما واقعیت چیست؟

فرودگاه هاب به بیان ساده، یعنی تجمیع و بازبخش مسافران به مقصدهای اصلی که برخلاف پروازهای نقطه به نقطه است؛ این کار برای مسافر، شرکت هواپیمایی و فرودگاه، مزیت‌هایی دارد؛ به عنوان نمونه برای مسافر، انتخاب مسیر بهتر با نرخ مناسب‌تر در یک فضای رقابتی و برای شرکت هواپیمایی، مدیریت بهتر ناوگان، ضریب اشغال بالاتر صندلی و برای فرودگاه، درآمد هوانوردی و به‌ویژه غیرهوانوردی را به دنبال دارد.
امروز فرودگاه‌های هاب به‌مثابه چاه نفتی هستند که ارز تولید می‌کنند و بخش زیادی از تولید ناخالص ملی کشورها را عهده‌دار هستند؛ این استدلالی است برای ضرورت برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای ایجاد فرودگاه‌های هاب که درحال‌حاضر، سرمایه ملی کشورها و در حقیقت موج جدید توسعه بر محور حمل‌ونقل به شمار می‌رود.
فرودگاه امام خمینی(ره) اکنون یک فرودگاه نقطه به نقطه است و هنوز در قالب تعریف هاب نمی‌گنجد. رسیدن به این مرحله نیاز به الزامات ویژه‌ای دارد؛ در این زمینه باید در قالب یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه با نگاه ملی، ابتدا به یک اجماع کلی درباره یک فرودگاه هاب با همه نگرش‌های مذهبی و سیاسی برسیم.
به عنوان نمونه، فرودگاه هاب، سالن ترانزیتی خواهد داشت که در آن، مسافران خارجی، ایستایی چندساعته برای پروازهای بعدی داشته و این، مستلزم پذیرش نگاه کلی جامعه درباره مسائل فرهنگی، مذهبی، موضوع حجاب مسافر و... است که این مسئله برای یک بار باید در سطح کلان کشور، بازخوانی و سیاست‌گذاری شود؛ در غیراین‌صورت هرنوع هزینه در فرودگاه امام، یعنی کار در شرایط نامطمئن و این مسئله به معنی سردرگمی و نگرفتن تصمیم درست و نبود سرمایه‌گذاری فوری و توسعه زیرساخت‌هاست و مجموع این مسائل، یعنی زیان بسیار زیاد کشور در آینده.
بیش از نیمی از شرکت‌های بزرگ بر اساس رتبه‌بندی «فورچون ۵۰۰» در ۱۰ مایلی فرودگاه‌های هاب فعلی دنیا، دفتر کار دارند که این به معنی اثرات متقابل اقتصادی شرکت‌های بزرگ و فرودگاه هاب است.
در زمینه رسیدن به هاب هوایی، بعد از گذر از چالش‌های جدی موجود در زمینه تصمیم فرهنگی کلان، باید شرکت هواپیمایی هاب فرودگاه مشخص شود. مرحله رسیدن به فرودگاهی با الگوی هاب، وقتی درست برداشته می‌شود که جلسه‌های مشترک شرکت هواپیمایی و فرودگاه آغاز شده و براساس درک متقابل از انتظارات دو طرف، برنامه‌ریزی و اقدام مناسب انجام شود.
روح‌الله فلاح‌تبار - کارشناس هوانوردی

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نظام 0 0

    عالی و سپاس از کارشناس عزیز