| کد خبر: 27024 |

◄ ماهان در جمع رکورد داران؛ ۴۱۶ پرواز تاخیری، ۲۵۰۰۰ دقیقه تاخیر

تین نیوز | تاخیر پروازها، سال هاست که به یک اپیدمی صنعت حمل و نقل هوایی ایران تبدیل شده است. گزارش آماری پروازهای تاخیرهای از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به خوبی گویای این امر است و این امر، تازه بخشی از ماجراست. سوی دیگر ماجرا، عدم اطلاع رسانی صحیح و نحوه برخورد با مسافرانی است که علاوه بر معطلی و سرگردانی، ناچار به تحمل این رفتارها نیز هستند. در این میان، انتظار از شرکت هایی که مزیت رقابتی خود را در اصول مشتری مداری و کیفیت خدمات پرواز می دانند، بیشتر است؛ این در حالی است که پرواز به موقع و عدم معطلی مسافران، علاوه بر ایمنی، جزیی اساسی از فرایند یک پرواز خوب است. پرواز خوب قبل از سوار شدن به هواپیما آغاز می شود.

به گزارش تین نیوز، بر اساس گزارش سازمان هوایپمایی کشوری، شرکت هواپیمایی ماهان، که از جمله ایرلاین های فعال کشور است در شهریورماه سال جاری به لحاظ تعداد پروازهای تاخیری، در رده دوم و به لحاظ سهم تاخیرها، در رده سوم قرار گرفته است.

البته تاخیر پروازها، سایر ایرلاین ها مانند ایران ایر و آسمان را نیز شامل می شود اما با توجه به کیفیت خدمات پروازی ماهان به عنوان مزیت رقابتی نسبت به سایر ایرلاین ها، در این زمینه ماهان نه تنها مزیتی نداشته بلکه حتی نسبت به برخی ایرلاین های دیگر، موفقیت چندانی کسب نکرده است.

در این رابطه شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های هواپیمایی کشور که خود را ملزم به رعایت قوانین حرفه ای و رعایت حقوق مشتریان خود می داند، در فهرست بیشترین میزان تاخیر پروازی قرار دارد؛ به طوری که در شهریورماه سال جاری، این شرکت به لحاظ تعداد پروازهای تاخیری، در رده دوم و به لحاظ سهم تاخیرها، در رده سوم قرار گرفته است.

بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان هواپیمایی کشور، تعداد پروازهای ماهان در مدت مذکور 850 بوده که 416 پرواز این شرکت، با تاخیر 25 هزار و 39 دقیقه ای انجام شده است. یعنی حدود 49 درصد و به عبارت بهتر نیمی از پروازهای ماهان با تاخیر صورت گرفته است. همچنین سهم تاخیر این شرکت از میزان کل تاخیرات 15 و سهم پرواز شرکت ماهان از کل پروازها در شهریورماه 17 درصد است.

بر این اساس، میانگین تاخیر هر پرواز شرکت ماهان، در شهریورماه امسال 29 دقیقه است.

در این مدت، درصد پرواز تاخیردار شرکت ماهان، نسبت به کل پروازها 49 درصد، و میانگین تاخیر هر پرواز تاخیردار این شرکت 60 دقیقه بوده است.

به طور کلی آمادگی نداشتن شرکت هواپیمایی، مهیا نبودن شرایط فرودگاه ها و وضعیت نامساعد جوی سه دلیل عمده تاخیر در پروازها به حساب می آید که طبق عرف بین المللی پاسخگویی به مسافران آن ها به ترتیب بر عهده شرکت هواپیمایی، مسئولان فرودگاه و دولت مربوطه است.

اگرچه به واسطه شرایط خاص حمل و نقل هوایی کشور، بروز تاخیرات به دلیل نقص فنی طبیعی است، اما یکی از مواردی که بسیاری از مسافران از آن گله دارند، عدم توضیح قانع‌کننده نمایندگان ایرلاین ها پس از تأخیرات است. به گفته مسافران معترض، مسئولان برخی از ایرلاین ها خود را ملزم به ارائه توضیح مناسب نمی‌دانند و این امر موجب نارضایتی مسافر می‌شود. 

اصلی ترین مزیت مسافرت با هواپیما در قبال دیگر وسایل حمل و نقل عمومی، سرعت بالای آن و صرفه جویی در زمان مسافر است؛ از این رو تاخیر در پرواز برای بسیاری از مسافران قابل بخشش نیست، ضمن اینکه در ایران، اغلب مسافران حمل‌و‌نقل هوایی از حقوق خود در تأخیرات پروازی بی اطلاع هستند و علاوه بر این اغلب ایرلاین‌‌های داخلی نیز حقوق مسافر را در تأخیرات پرواز رعایت نمی‌کنند.

البته شاید آمار بالای پروازهای این شرکت، توجیهی برای تاخیرها محسوب شود اما آیا آمار 50 درصد تاخیر در مجموع پروازها با اصول مشتری مداری سازگار است؟

برخی از مسافران پروازهای ماهان در گفتگو با تین نیوز ضمن گلایه از نحوه برخورد و اطلاع رسانی در پروازها اظهار کرده اند که به عنوان مشتریان این ایرلاین از مسئولان آنها انتظار داریم درباره دلایل تاخیرات پروازی شفاف سازی کنند و یا حداقل اطلاع رسانی قبلی نسبت به تاخیرها انجام شود و یا وقتی افراد بعد از عبور گیت بازرسی آماده پرواز می شوند، در برخورد با مسافرانی که از زمان و میزان و دلیل تاخیر، سوال می کنند، پاسخ قانع کننده و محترمانه ای داشته باشند و حقوق شهروندان را رعایت کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کیهان 0 0

    با سلام، باید توجه کرد که شرکت ماهان نیز از شرکتهای دیگر به هیچ عنوان مستثنی نیست و اگر به ظاهر توانسته است مشتریانی به خود جذب نماید به این دلیل نیست که توانسته باشد با نیروی کار ماهر و یا مزیت رقابتی غیر قابل حصول خدمات متمایز ارائه نماید بلکه بیشتر بدلیل بهره مندی از وامهای کلان که استفاده از آن برای شرکتهایی نظیر ایران ایر و آسمان وجود ندارد تنها توانسته است تعدادی هواپیما که ظاهری مرتب نسبت به ایرلاینهای دیگر دارند خریداری نماید و اگر تاکنون نیز آمار این شرکت در تاخیرها خیلی مشهود نبود بدلیل عدم توجه کافی به مسائل ایمنی در انجام برخی پروازهاست در شرایطی که شرکتهای دولتی به ایمنی بیشتر از درآمدزایی توجه دارند و در شرایط ریسک، قطعا ایمنی مسافر را در اولویت قرار می دهند. به امید روزی که تحریمها شکسته شده و همه ایرلاینها بتوانند در یک رقابت سالم با شرایط برابر قرار گیرند و مردم متمدن ایران را با خدمات منحصر به فرد همراهی نمایند.(انشاالله)

  • تاخیر بین 0 0

    البته تعداد ناوگان ماهان را نیز در نظر بگیرید به نظرم آمار ارائه شده صحیح نمی باشد مثلا اگر زاگرس ۸ هواپیما دارد و ماهان ۷۵ هواپیما تاخیر آنها بر یک مبنا است شبکه پروازی و تعداد پرواز های مولفه های موثر بر این آمار نیست؟؟ تین نیوز: اینها آمار ارایه شده سازمان هواپیمایی کشوری است که البته ظاهرا به دلیل پرداختن رسانه ها به این موضوع مهم، اخیرا جدول تاخیرات را از روی سایت خود حذف کرده است.