| کد خبر: 156503 |

هدایتی:

◄ پیشنهاد اجرای طرح کاهش سرعت مجاز، فقط در برخی جاده‌ها

در شرایط فعلی، وقتی خودروهای غیر ایمنی وجود دارد که از قضا برخی رانندگان دارای رفتارهای هنجارشکن آن‌ها را می‌رانند مقوله کاهش سرعت برای کاهش شدت آسیب‌های حوادث رانندگی یکی از گزینه‌های جدی روی میز است.

تین نیوز

مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام موافقت خود با طرح کاهش سقف سرعت مجاز در طول کل شبکه راه‌ها گفت: اگر جان مردم و ایمنی سفر اولویت دارد با هیچ‌چیزی حتی مزیت سرعت جابه‌جایی قابل مصالحه و معامله نیست.

جواد هدایتی مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص طرح کاهش سقف سرعت مجاز در راه‌های کشور، گفت: اهمیت مدیریت سرعت بر کسی پوشیده نیست و می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش تصادفات و به‌تبع آن کاهش آمار تلفات باشد.

وی  ادامه داد: در همین راستا کاهش سقف سرعت مجاز در طول کل شبکه راه‌ها می‌تواند طرحی قابل تامل باشد البته به شرط اینکه در کل طول شبکه راه‌های کشور اجرایی نشود.

هدایتی در خصوص اصلاح وضعیت جاده‌ها و خودروها در مقابل طرح کاهش سرعت مجاز و تاثیر آن بر ایمنی، تصریح کرد: ایمنی موضوعی تک‌بعدی نیست و هنگامی‌که می‌خواهیم از ایمنی صحبت کنیم و یا برای آن قوانین و مقررات جدید وضع کنیم باید همه موارد را در نظر گرفت. در شرایط فعلی، وقتی خودروهای غیرایمن وجود دارد که از قضا برخی رانندگان دارای رفتارهای هنجارشکن آن‌ها را می‌رانند مقوله کاهش سرعت برای کاهش شدت آسیب‌های حوادث رانندگی یکی از گزینه‌های جدی روی میز است.

به گفتهٔ هدایتی رفتار رانندگان و تغییر فرهنگ ترافیکی مردم یک‌شبه یا یک‌ساله اصلاح‌پذیر نیستند و در این شرایط کاهش سرعت می‌تواند یکی از طرح‌های موفق باشد.

وی در پاسخ به این انتقاد که کاهش سرعت بازگشت به عقب است و عده‌ای از رانندگان محدود کردن سرعت را طرحی اشتباه می‌دانند، ادامه داد: اگر جان مردم و ایمنی سفر اولویت دارد با هیچ‌چیزی حتی مزیت سرعت جابه‌جایی قابل مصالحه و معامله نیست.

هدایتی تأکید کرد که اجرای این طرح در همه جاده‌های کشور لازم نیست و گفت در همه جای دنیا محدودیت سرعت وجود دارد و تنها زمانی می‌توانیم این محدودیت را لغو کنیم که فرهنگ رانندگی، خودرو و جاده همه به یک نسبت در مسیر اصلاح قرار گرفته باشند.

به گزارش تین‌نیوزدر راستای اجرای اهداف کلان کاهش تعداد تلفات رانندگی در ایران این بار وزارت راه و شهرسازی به سراغ سقف سرعت مجاز در جاده‌های بین‌شهری رفته است.

طبق اعلام کشاورزیان – معاون وزیر راه و شهرسازی – در جریان تصمیم جدیدی که در رابطه با سقف سرعت مجاز در جاده‌های کشور گرفته‌شده، از این به بعد تمام راه‌ها ۱۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت مجازشان کاهش خواهد یافت.

بر این اساس سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر، در بزرگراه‌ها به ۱۰۰ کیلومتر، جاده‌های اصلی به ۸۵ کیلومتر و جاده فرعی به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.

این دستور به‌منظور کاهش تعداد تلفات رانندگی ایران صورت گرفته که تنها در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی از حدود ۱۰ سال قبل تا امروز تعداد تلفات رانندگی از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش‌یافته، اما این در حالی است که هنوز با توجه به سهم درصد ایران از جمعیت و راه‌های جهان نیاز به تحول جدی وجود خواهد داشت.

در این راستا یکی دیگر از اهداف در نظر گرفته‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی کاهش تعداد خودروهای فرسوده فعال در جاده‌های ایران است که می‌تواند مانند آنچه در عرصه ریلی اتفاق افتاد، در راه‌ها نیز تغییرات جدی به وجود بیاورد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.