بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

ساخت مجموعه ریلی سرخس به مرحله زیرسازی رسید

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: قرارداد ساخت پهنه و سایت جا به جایی ریلی کانتینر (ترانشیپمنت) در محدوده ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسیده است.

ساخت مجموعه ریلی سرخس به مرحله زیرسازی رسید
تین نیوز

 مدیر کل راه آهن خراسان گفت: قرارداد ساخت پهنه و سایت جا به جایی ریلی کانتینر(ترانشیپمنت) در محدوده ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس به مرحله زیرسازی رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مصطفی نصیری ورگ گفت: هم اکنون قطارهای حامل کانتینر در ایستگاه بین المللی سرخس وارد شده و جا به جایی کانتینر از واگن های باری ترکمنستان و دیگر کشورهای مشترک المنافع (با ریل عریض) با واگنهای ایرانی (با ریل استاندارد) با ظرفیت محدود صورت می گیرد.

نصیری ورگ ادامه داد: شرکت مشترک ایرانی- چینی "پارک لجستیک سرخس" به عنوان مجری و سرمایه گذار این طرح، پهنه ای به وسعت ۱۸ هکتار در محدوده ایستگاه راه آهن سرخس را اجاره و کار ساخت این سایت کانتینری را آغاز کرده است.

وی گفت: برای انجام تبادل کانتینر بین واگن های ترکمنستانی و ایرانی قرار است چهار خط آهن ۹۰۰ متری به موازات یکدیگر، ۲ خط با ریل عریض و ۲ خط با ریل استاندارد برای ناوگان ایرانی ساخته شود.

نصیری افزود: پس از تکمیل این سایت، توان حمل و نقل کانتینر به خصوص واگنها و بارهای کانتینری ورودی از روسیه، چین و قزاقستان به ایران افزایش می یابد و حمل و نقل یا ترانزیت بارهای کانتینری که معمولا بارهای گران تر و یا خاص هستند در مسیر ایران بیشتر می شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود طی ۶ ماه نخست امسال پهنه کانتینری یاد شده به صورت محدود به بهره برداری برسد و در ادامه با تکمیل این مجموعه حمل و نقلی، ترانشیپمنت کالا از قطارهای ترکمنستانی و حوزه کشورهای مشترک المنافع بیشتر شود.

دفتر شرکت مشترک چینی - ایرانی "پارک بین المللی لجستیک سرخس" تابستان ۱۴۰۲ بازگشایی شد، فعالیت این پارک حمل و نقلی در ۲ بخش یا سایت «اصلی» و «موقت» اجرا خواهد شد که هدف نخست از راه اندازی هر دو بخش، ترانزیت، صادرات و واردات ریلی کالا در مسیر سه هزار و ۷۰۰ کیلومتری از غرب چین تا آسیای مرکزی و سپس مرز سرخس خراسان رضوی است.

خطوط ریلی در کشورهای آسیای مرکزی عریض تر از ریل های موسوم به «نرمال» است. ایران، چین و بسیاری از کشورهای جهان از ریل نرمال و معمولی در شبکه ریلی خود استفاده می کنند.

لازمه حمل بار از غرب چین به کشورهای قزاقستان یا قرقیزستان و سپس انتقال بار به ریل نرمال ایران ایجاد سایتهای ترانشیپمنت کالا از قطارها با ریل عریض به قطارها با ریل نرمال و عکس آن است و پارک بین المللی لجستیک سرخس در حقیقت محل تبادل و یا همان ترانشیپمنت کالا از قطارهای باری با ریل عریض به واگن های ایرانی با ریل معمولی است.

گذرگاه مرزی ریلی-جاده ای سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی و چین محسوب می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.