نتایج اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث نفت گازسوز تاکنون، ۵۶ هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شد که از بین آنها ۳۲ هزار خودرو اقدام به دریافت بیمه نامه کردند اما ۲۴ هزار خودرو همچنان در لیست خاکستری هستند که در صورت مراجعه جهت دریافت بیمه نامه از لیست خارج خواهند شد.
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث نفت گازسوز تاکنون، ۵۶ هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شد که از بین آنها ۳۲ هزار خودرو اقدام به دریافت بیمه نامه کردند اما ۲۴ هزار خودرو همچنان در لیست خاکستری هستند که در صورت مراجعه جهت دریافت بیمه نامه از لیست خارج خواهند شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید کاظم عزیزی، با اشاره به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، اظهار کرد: بر اساس آن ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است تا از صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری به عمل آورد.
وی افزود: در همین راستا با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و تعامل و هماهنگی سایر دستگاه ها، دررابطه با نحوه شناسایی دقیق خودروهای فاقد بیمه و اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت به این گروه از خودروها و سپس برقراری مجدد سهمیه سوخت خودروهای دریافت کننده بیمه نامه، برنامه ریزی عملیاتی جامع صورت گرفت که در نتیجه آن هم اکنون این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور کامل اجرایی شده است.
عزیزی با بیان اینکه اجرای قانون در بخش ناوگان نفت گازسوز نتایج اثربخش و منافع بالایی برای کشور به همراه داشته است، گفت: مراجعه نزدیک به ۶۰ درصدی جامعه هدف این طرح برای اخذ بیمه نامه شخص ثالث، یکی از نتایج اصلی این طرح بوده است که ارتقاء سطح ایمنی، امنیت و انضباط در حوزه حمل و نقل سنگین کشور را در پی داشته که این مهم از اهداف اصلی قانونگذار بوده است.
وی ادامه داد: همچنین بیش از ۴۰ درصد مخاطبان طرح تاکنون نسبت به تمدید بیمه نامه اقدام نکرده اند و کماکان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت هستند. این گروه عمدتاً کسانی بودند که خودروی آنها در چرخه حمل و نقل عمومی غیرفعال بوده و کارت سوخت خود را به افراد غیر داده بودند و یا در نقاط مرزی از کارت آنها برای سوخت بری استفاده می شد که طبق برآورد صورت گرفته سهمیه سوخت تخصیصی به این ۲۴ هزار خودرو ۱.۵ میلیون لیتر در روز بوده است که صرفه جویی حاصل از آن بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در سال و معادل حدود ۰.۵ میلیارد دلار در سال بوده است لذا اجرای این طرح آثار و نتایجی در حوزه مدیریت مصرف سوخت و پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی نیز داشته است.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه با بیان اینکه از دیگر نتایج ارزشمند اجرای این طرح، برقراری تناظر فیمابین اطلاعات خودرو و بیمه نامه و همچنین کارت سوخت مربوط به آن بوده که اجرای این فرآیند احصاء ناوگان فاقد بیمه را در پی داشته است، اظهار کرد: این خروجی مهم برای اولین بار حاصل شده است و لازم است در این خصوص نکته ای را عرض کنم و آن اینکه بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی متشکل از مشخصات خودرویی ناوگان است که بر اساس اطلاعاتی است که از سوی بیمه گذاران و دفاتر بیمه وارد شده است در موارد قابل توجهی با خطا همراه بوده است.
وی ادامه داد: اجرای این طرح، سبب شده است تا برخی از متقاضیان که دارای بیمه نامه با مشخصات اشتباه بوده اند، در تناظریابی شناسایی نشده و پس از دریافت پیامک اطلاع رسانی و مشاهده پیغام هشدار بیمه در جایگاه ها اقدام به اصلاح مشخصات خودرویی بیمه نامه و دریافت الحاقیه بیمه در این خصوص کردند، بنابراین اجرای این طرح، گام موثری درجهت اصلاح بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی و افزایش دقت آن بوده است.
عزیزی با اشاره به اینکه این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور مستمر ادامه خواهد داشت و در بخش ناوگان بنزین سوز نیز با اولویت ناوگان عمومی ازجمله تاکسی های درون و برون شهری و وانت بارها مراحل شناسایی و اطلاع رسانی به جامعه هدف در حال طی شدن است که به زودی جزئیات مربوط به آن اعلام خواهد شد.