صنعت هوایی داخلی به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیازها باشد
یک کارشناس حمل ونقل هوایی با بیان اینکه صنعت هوایی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز باشد، گفت: تا کنون روش های معمولی که دولت به کار گرفته موفق نبوده است؛ بنابراین باید به سراغ روش های دیگر رفت؛ از جمله اینکه از ظرفیت ایرلاین های خارجی استفاده کرد.
یک کارشناس حمل ونقل هوایی با بیان اینکه صنعت هوایی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز باشد، گفت: تا کنون روش های معمولی که دولت به کار گرفته موفق نبوده است؛ بنابراین باید به سراغ روش های دیگر رفت؛ از جمله اینکه از ظرفیت ایرلاین های خارجی استفاده کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا ابراهیم پو، با بیان اینکه در اقتصاد کلان، عرضه و تقاضا، قیمت را مشخص می کند، گفت: همه می دانیم که سطح عرضه بلیت هواپیما در کشور، به مراتب کمتر از تقاضاست. البته هر ساله به روش های مختلفی تلاش شده در این خصوص تعادل ایجاد شود، از جمله اینکه اعلام می کنند تعدادی هواپیما به ناوگان هوایی اضافه شده است؛ اما در عمل می بینیم که اگر هم ناوگانی اضافه شده، همچنان پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: وقتی صنعت هوایی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز باشد، باید از روش دیگری به این تقاضا پاسخ دهد؛ زیرا تقاضا هم بیشتر از این سرکوب نمی شود. همین حالا هم بسیاری از مردم از ناوگان هوایی استفاده نمی کنند، زیرا به جای اینکه از یک هفته قبل بخواهند بلیت بگیرند، باید از یک ماه قبل به خرید اقدام کنند. به همین دلیل وقتی که تقاضا را بیشتر از این نمی توان سرکوب کرد، باید عرضه را افزایش داد.
این کارشناس حمل ونقل هوایی خاطرنشان کرد: تا کنون روش های معمولی که دولت به کار گرفته موفق نبوده است، بنابراین باید به سراغ روش های دیگر رفت؛ از جمله اینکه از ظرفیت ایرلاین های خارجی استفاده کرد؛ آن هم ایرلاین های کم هزینه کشورهای همسایه.
ابراهیم پور ادامه داد: اگر کلیات این طرح موافقت می شد، قابل برنامه ریزی بود، که در چه مسیرهایی، کدام بخش ها، چه ساعاتی از روز و حتی کدام ایرلاین می تواند این کار را انجام دهد؛ با این هدف که هم رقابتی ایجاد شود و کیفیت خدمات شرکت های هواپیمایی داخلی بالا برود، مهم تر اینکه قیمت برای کاربران به صرفه باشد و از مدل دلالی و پروازهای چارتری و قیمت های عجیب جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که در شرایط فعلی هم مردم ضرر می کنند، هم دولت که همه چیز به پایش نوشته می شود و باید پاسخگوی نارضایتی ها باشد، هم ایرلاین های دولتی که باید سقف قیمتی را رعایت کنند، درحالی که ایرلاین های خصوصی و به خصوص واسطه ها، در این میان سود هنگفتی را به صورت غیرقانونی کسب می کنند و حکمرانی غلط هم به این آشفتگی منجر شده است.