◄ ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای بهسازی و روسازی مسیر ریل های متروکه قم
در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم با اشاره به اینکه در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی مسیر ریل های مختروکه در نظر گرفته شده است، گفت: امروز قم جزو فعال ترین شهرهای کشور در اجرای پروژه های عمرانی است و با وجود تمام مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور هیچ پروژه ای در قم غیرفعال نیست.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا از قم، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در خصوص مهم ترین پروژه های عمرانی فعال سال جاری در شهر قم، اظهار کرد: امروز شهر قم جزو فعال ترین شهرهای کشور در اجرای پروژه های عمرانی است و باوجود تمام مشکلات اقتصادی حاکم در کشور هیچ پروژه ای در قم غیرفعال نیست.
حلوایی زاده ادامه داد: تعداد پروژه های فعال در سازمان نظارت بر امور عمرانی و فنی شهرداری قم ۸۰ پروژه است که از این تعداد پروژه فعال ۱۶ مورد آن مربوط به احداث پل، تقاطع، تونل و خیابان است که اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به آن اختصاص داده شده است.
همچنین سه پارکینگ احداث شده و در مرحله اجرا است که اعتبار آن سه هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده و همچنین ۲۸ پروژه در حوزه زیرساخت برقی و مکانیکی در شهر بااعتباری در حدود دو هزار میلیارد ریال در حال اجرا است.
وی گفت: قم تنها کلان شهری است که افزون بر ۷۹ درصد از بودجه مصوب آن، عمرانی و ۲۱ درصد از آن بودجه های جاری است. متمم بودجه سال جاری شهرداری قم حدود ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که بخش مهمی از آن صرف طرح های عمرانی به خصوص در حوزه حمل ونقل و ترافیک می شود.
حلوایی زاده درباره پروژه هایی که در راستای اجرای طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر قم به مرحله اجرا رسیده است، گفت: در قالب طرح جامع ترافیک طرح های مهمی مانند شهدای رزمندگان، رمپ و لوب های پل ۹ دی، تقاطع شهید کبیری، تقاطع آیت الله حکیم تقاطع سه سطحه مدافعان حرم، تقاطع شهدای سلامت، تقاطع سه سطحه ولیعصر (عج)، تقاطع شهدای روحانیت، تونل شهدای امنیت، تقاطع سلام و پل میثم بخشی از طرح های کلان عمرانی است که طی چند سال گذشته به بهره برداری رسیده و پروژه هایی مانند فاز ۵ عمار یاسر، تقاطع فردوسی و شهید صدوقی، تقاطع نیک اندیش و… نیز از پروژه های عمرانی مهمی بوده که در دست اقدام است.
وی با اشاره بقه اینکه ساخت بلوار فاز پنج عمار یاسر از پروژه های مهم قم در سال جاری است افزود: در مورد اجرای این پروژه قراردادی مبنی بر ۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان با سازمان داشته ایم که با توجه به افزایش حجم کار قرارداد اولیه به حدود ۹۲ میلیارد تومان رسید و پیش بینی ما این است که پروژه با حدود ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار عملیاتی شود.
همچنین حلوایی زاده وضعیت پروژه تقاطع غیر همسطح در بلوار آیت الله صدوقی را اینگونه تشریح کرد: در سمت محور فردوسی پایه ها ۹۰ درصد تکمیل و عرشه دو بخش بتن ریزی شده است و در بخش خیابان یاسمن نیز پایه ها در حال تکمیل است.
این پروژه معارضات بسیار جدی داشت که حدود ۷۰ درصد مرتفع شده است، در بلوار فردوسی معارض برق، گاز و مخابرات جابه جا شد و در معارضات یاسمن جابه جایی لوله آب باقی مانده که هنوز منتقل نشده است و سرعت پروژه را معارضات کمی پایین تر آورده اند.
وی درباره اینکه پارکینگ و صحن چهل اختران چه زمانی به بهره برداری می رسد، افزود: تملک پارکینگ چهل اختران به طور کامل انجام شده است و عملیات اجرایی احداث پارکینگ هم سطح که قابلیت پارک بالغ بر ۹۷ دستگاه است به عهده خود شهرداری است و سعی بر آن است تا یک ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد.
اهمیت اجرای این طرح ساماندهی محله چهل اختران و ایجاد ظرفیت پارکینگ در هسته مرکزی شهر قم و یکی از مراکز زیارتی مهم شهر قم است.
حلوایی زاده ادامه داد: مطابق قانون مجلس به شهرهای بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت قیر تخصیص نخواهد شد و تمام اجرای پروژه صفر تا صد به عهده شهرداری ها است و تنها بخشی از بازآفرینی ها و معابری که در بافت فرسوده وجود دارد و معمولاً خاکی بوده یا روکش آسفالت به شدت فرسوده شده است، بخشی از قیر سالانه به آن تخصیص داده می شود.
طی سال های اخیر ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن قیر، معادل با ۷۰۰۰ تن آسفالت به شهر قم تخصیص داده شده است و شهرداری قم طی موافقت نامه ای با اداره کل راه شهرسازی، و استانداری و شهرداری قم این میزان از قیر دریافت کرده و در سطح معابر که نیاز به اجرای پروژه روکش و آسفالت بوده حمل و توزیع کرده است.
معاون فنی و عمرانی شهردار قم، در ادامه به مصوبه سفر رئیس جمهور به قم درباره اجرای پروژه جمع آوری و بهسازی مسیر ریل متروکه گفت: یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به قم، جمع آوری ریل های متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمع آوری ریل ها و پابندها در مرحله بعد خاک برداری ها صورت گرفت. برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجام شده و در حال حاضر به دلیل وجود معارضان ملکی متوقف شده است.
در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است و مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.
با توجه به اینکه قم یک شهر زیارتی است و در مناسبت های مذهبی با بار ترافیکی روبه رو می شویم این مطالعات اولیه هم می تواند در بحث ترافیک مؤثر باشد و هم فضایی مفرح را ایجاد کند، همچنین حلقه اتصالی به بلوار پیامبر اعظم (ص) باشد.
طبق این طرح با اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه پیمانکار این پروژه مشخص و مقرر شد مسیری مفرح و فضای سبز اجرایی و به پل مصلی برای راحتی نمازگزاران وصل شود تا دسترسی آسانی برای مردم در مناسبت های مذهبی و فرهنگی ایجاد شود.
حلوایی زاده عدم همکاری ارگان های مختلف با شهرداری را از عوامل پیچده شدن پروژه ها دانست و گفت: در این زمینه قانون درآمدهای پایدار برای شهرداری ها در سال گذشته وضع شد. مطابق این قانون در اجرای پروژه های عمرانی دستگاه های خدمات رسان وظیفه رسیدگی و حل مشکل معارضان تأسیساتی را بر عهده دارد و باید دستگاه های خدمات رسان هزینه های مالی را تأمین کند و در اختیار شهرداری قرار دهد.
در حالی که دستگاه های خدمات رسان به دلیل تأمین منابع مالی زیر بار نمی روند و انتظار دارند تا شهرداری منابع تأمین و دستگاه های خدمات رسان انجام دهند و این چالشی بزرگ برای شهرداری کلان شهرها است.
شهرداری ها انتظار دارند تا در اجرای پروژه های عمرانی با هدف رفاه حال شهروندان چهار ارگان خدمات رسان همچون آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات زیرساخت های لازم را ایجاد و جابه جا کنند اما تا کنون این توقع قانونی، اجرایی نشده است.
خدا قوت دکتر صالحی هرروز یک دستاورد انشالله پیروزید