بازدید سایت : ۳۴۰۸۲

ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا ۵ سال آینده به ۵۰ میلیون مسافر می رسد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: با تکمیل ترمینال جدید در فاز ۲، ظرفیت فرودگاه به ۳۵ میلیون مسافر و مجموع ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی به ۵۰ میلیون مسافر در سال می رسد.

ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تا ۵ سال آینده به ۵۰ میلیون مسافر می رسد
تین نیوز |

روز یکشنبه پنجم آذر ماه در برنامه میز اقتصاد به بررسی عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره)، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به تشریح جزئیات این پروژه پرداخت و با اعلام ظرفیت 50 میلیونی این فرودگاه گفت: فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از دو ترمینال تشکیل شده است که ترمینال ۱  با ظرفیت سالانه ۶ میلیون مسافر حدود ۱۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد و در صورت تکمیل عملیات بهسازی ظرفیت این ترمینال به ۱۰ میلیون مسافر افزایش می یابد. همچنین ترمینال سلام در ابتدای دولت سیزدهم و بعد از سالها به بهره برداری رسید که از استاندارد روز دنیا برخوردار است.  

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این جلسه که با حضور سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و رحمانی مدیرعامل هلدینگ راه وشهرسازی  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پرداخته شد، چلندری افزود: در حال حاضر ظرفیت کل فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۱ میلیون مسافر است که ۸ میلیون مسافر از آن استفاده می کنند و بعد از اتمام بازسازی در نیمه اول ۱۴۰۳ ظرفیت کل به ۱۵ میلیون مسافر می رسد.  

وی با بیان اینکه «ترمینال جدید فاز دو  شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۴۱۰ هزار متر مربع احداث می شود» گفت: پس از تکمیل این پروژه با ظرفیت ۳۵ میلیون مسافر، مجموع ظرفیت شهر فرودگاهی امام خمینی به ۵۰ میلیون مسافر در سال می رسد.

چلندری گفت: فرودگاه امام (ره) در دو فاز طراحی شده است که فاز اول قرار بود در سال ۸۴ توسط یک شرکت خارجی انجام شود اما بنا به دلایل امنیتی این همکاری ادامه نیافت و شرکت های هواپیمایی آشیانه های مورد نیاز خود را در این مدت ساختند و از همان ۱۵ سال گذشته شرکت هایی که در فرودگاه امام مستقر بودند با شرکت های خارجی مختلف رایزنی کردند اما به نتیجه نرسیدند تا اینکه با عزم و اراده دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی با شعار «ایران راه»، پروژه های کلان جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی و مسکن تعریف شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شهریور سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با شرکت چینی مذاکره کرده تا از تجربیات و دانش آن استفاده کنیم. همچنین مقرر شد از محل منابع داخلی، این پروژه اجرا شود. زمانی که شرکت چینی تقاضای پیمانکار دست دو از ما کردند، پس از بررسی قرارگاه خاتم الانبیا را معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه لازم در سطح فرودگاهی وارد مذاکره شدیم و بازدید های متعددی از فرودگاه های چین داشتیم، گفت: در برخی از تجهیزات فرودگاهی به دلیل تحریم ها مشکلاتی داریم و از طریق این توافق، تجهیزات مورد نیاز و طراحی فرودگاهی توسط شرکت چینی تامین می شود. البته هر آنچه در داخل امکان تولید داشته باشد از داخل تامین می شود، اما بخشی از تجهیزات روز دنیا مثل تجهیزات کمک ناوبری که ساخت اروپا است باید وارد شود.

چلندری با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد کار  شامل کل عملیات اجرایی توسط قرارگاه خاتم الانبیا انجام می شود، گفت: در فاز دو، ساخت یک فرودگاه جدید و یک برج مراقبت پرواز به ارتفاع ۱۰۰ متر و یک باند بدون محدودیت پروازی تا رده هواپیماهای a۳۸۰ و یک تاکسی وی موازی ساخته می شود. البته شرایطی فراهم شده است که سطوح پروازی، تجهیزات کمک ناوبری و روشنایی باند فرودگاه، اجرا و همزمان نیز به صورت مرحله به مرحله آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماها و انبارهای لجستیکی این پروژه توسط بخش خصوصی احداث شوند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تصریح کرد: ۴۰۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه امام به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی تعلق دارد که شرکت ها می توانند بدون محدودیت در آن به فعالیت بپردازند. همچنین از فرودگاه امام به ۶۴ نقطه دنیا و ۳۲ کشور با همکاری ۴۳ شرکت هواپیمایی پرواز انجام می شود که در هیچ یک از مناطق آزاد کشور وجود ندارد.

به گفته وی ظرف یک سال و نیم گذشته ۱۰ شرکت درخواست پرواز داشتند و با تکمیل فاز دو، درخواست ها از شهر فرودگاهی انجام می شود.

چلندری با اشاره به استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در فاز دو توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: تامین بیش از ۵۰ درصد از انرژی های مورد نیاز فرودگاه از طریق انرژی های تجدید پذیر در این طرح برای تامین منابع آبی دیده شده است که مدیرعامل شرکت هاکان انرژی چین هم در سخنرانی خود به این توصیه ایکائو اذعان کرد.  

وی با اشاره به تقسیم بندی کارها به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت گفت: در کارهای زود هنگام، پل ارتباطی از شمال به جنوب، پارکینگ هواپیما و سیستم روشنایی دیده شده است. همچنین برج مراقبت جدید مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

چلندری تاکید کرد: شرکت های داخلی باید بتوانند هم داخلی و هم خارجی پرواز کنند. به همین خاطر با توجه به محدودیت های فرودگاه مهرآباد به دنبال استفاده دو منظوره از شهر فرودگاهی هستیم که دربرنامه وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد. به همین خاطر در طول ۵ سال کل فاز دو را تکمیل می کنیم که این هدیه دولت سیزدهم به مردم ایران خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام (ره) یادآور شد: در اسناد بالادستی ایران قطب اول بار و قطب دوم مسافری در نظر گرفته شده است. ایران شرایط بسیار خوب و استراتژیکی ایران در منطقه دارد و در راستای جاده ابریشم و اتصال شرق به غرب، نقش تاثیر گذاری دارد.

 وی در پایان گفت: شرکت هاکان انرژی و قرارگاه خاتم الانبیا پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی در این پروژه هستند و سرمایه مورد نیاز از منابع دولت، وزارت راه و شهرسازی و منابع داخلی شرکت شهر فرودگاهی امام تامین می شود.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.