◄ جابجایی میلیاردی مسافر در راه آهن انگلستان، درس هایی از گذشته، دورنما و چشم انداز آینده
دولت بریتانیا در سال 1993 قبل از خصوصی سازی شرکت British Rail را تجدید ساختار کرد و حمل و نقل مسافری و بار را به ترتیب بین 25 و 6 شرکت حمل و نقل تقسیم و به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار نمود.
- راه آهن دنیا رو عوض کرد، اپیزودی است که به تاثیرات دگرگون کننده راه آهن بر جهان پرداخته و به صورت خاص تاثیر شگفت آور این شیوه جابجایی را در کشورهای آمریکا، آلمان، روسیه و چین بررسی نموده که اکنون به پیشاهنگ این دگرگونی می پردازیم:
- اولین راه آهن بریتانیا بین استاکتون و دارلینگتون، در سال 1825 افتتاح شد و از لکوموتیو بخار ساخته شده جورج استفنسون بهره می برد و فقط برای حمل مواد معدنی استفاده می شد. راه آهن لیورپول و منچستر که در سال 1830 افتتاح شد، اولین راه آهن مدرن برای حمل و نقل عمومی مسافر و بار بود. تا سال 1870 بریتانیا حدود 21700 کیلومتر و در سال 1914، حدود 32000 کیلومتر مسیر وجود داشت که توسط 120 شرکت رقیب اداره می شد. دولت بریتانیا در سال 1923 همه این شرکت ها را در چهار گروه اصلی ادغام کرد (تصویب قانون حمل و نقل در سال 1947، مالکیت عمومی راه آهن ها). (دائره المعارف بریتانیکا)
- بین سال های 1963 و 1975، هیئت مدیره مسیرهای خود را از 28 هزار کیلومتر به 17 هزار کیلومتر کاست و تعداد پرسنل خود را از حدود 475 هزار به حدود 250 هزار کاهش داد. به عنوان بخشی از یک برنامه نوسازی، لکوموتیوهای بخار با انواع دیزلی جایگزین شدند و این امر در دهه 60 با برقی کردن ادامه یافت. هیئت مدیره بازسازی خطوط را بر عهده گرفت، ریل های طولانی و پیوسته جوش داده شده نصب شد و سیستم های سیگنالینگ جدید معرفی گردید. یک سامانه کامپیوتری در سال 1975، می توانست حرکت بیش از 200 هزار واگن باری را نمایش دهد. در سال های 1966-1967 خط ساحل غربی از لندن به بیرمنگام، منچستر و لیورپول برقی شد و در اوایل دهه 1970 برقی سازی به گلاسکو گسترش یافت. بهبود خطوط و قطار سریع السیر دیزلی (InterCity 125)، با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت زمان سفر بین شهرهای بزرگ بریتانیا را کاهش داد.
- دولت بریتانیا در سال 1993 قبل از خصوصی سازی شرکت British Rail را تجدید ساختار کرد و حمل و نقل مسافری و بار را به ترتیب بین 25 و 6 شرکت حمل و نقل تقسیم و به اپراتورهای بخش خصوصی واگذار نمود. یک شرکت دولتی جدید به نام Railtrack در سال 1994 برای مالکیت و مدیریت مسیر، سیگنال ها، زمین و ایستگاه های سیستم ایجاد شد.
- خطوط راه آهن در 1996 خصوصی شد ولی در سال 2000 شکستگی ریل منجر به خروج قطار از ریل در هاتفیلد و کشته شدن چهار نفر شد لذا سرعت قطارها در سراسر کشور کاهش یافتند تا ریل ها از نظر ترک خوردگی بررسی شوند، در نتیجه شرکت Railtrack در 2001 ضرر 534 میلیون پوندی را اعلام و دولت در 2002 شرکت غیرانتفاعیNetwork Rail را تشکیل داد.
- اتحادیه شرکت های بهره بردار قطار انگلستان (ATOC) در گزارش سال 2008 با عنوان "راه آهن میلیارد مسافر ی ، درس هایی از گذشته، چشم انداز آینده" نیز به تاریخچه راه آهن انگلستان، روند قانونگذاری، تحولات فناورانه و جابجایی مسافر پرداخته است.
- بر اساس نمودار صفحه 5 این گزارش تعداد مسافر در سال 1900 به یک میلیارد نفر و جابجایی به 27 میلیارد نفرکیلومتر (میانگین سیر 17 کیلومتر) و در سال 1910 به ترتیب به بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر و بیش از 22 میلیارد نفر کیلومتر و در 1950 مسافر به حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر و جابجایی به 37 میلیارد نفرکیلومتر (میانگین 29) رسید.
- کمترین تعداد مسافر در دهه 80 به حدود 700 میلیون مسافر و 27 میلیارد نفر کیلومتر رسید (میانگین سیر 39 کیلومتر).
- در پایان دهه اول 2000 تعداد مسافر به یک میلیارد و 200 میلیون و مسافر کیلومتر به 48 میلیارد رسید (میانگین 40 ک).
- بر اساس نمودارهای صفحات 12 و 13 برخی رخدادها و فناوری های مورد اشاره عبارت است از: 1839 تلگراف، 1873 اولین واگن خواب، 1890 اولین مترو برقی لندن، 1893 خط برقی بالاسری لیورپول، 1904 سرعت بخار160، 1906 سیستم کنترل اتوماتیک قطار، 1933 تکمیل خط برقی برایتون، 1948 تشکیل راه آهن انگلیس BR، 1968 آخرین قطار بخار، 1973 رکورد نمونه قطار HST با سرعت 227، 1976 آغاز خدمات قطارهای سریع، 1994 احداث تونل مانش، 2003 رکورد 335 یورواستار در انگلستان، 1991 تکمیل برقی ساحل شرقی، 1997 تکمیل خصوصی سازی، 2007 تکمیل خط سریع السیر HS1 و ... .
- با بررسی چنین گزارش هایی می توان به اندوخته های دیگران پی برد و از خطاهای رویکرد، قانونگذاری، فناوری نامناسب پرهیز نمود.
فایل مرتبط را از اینجا دریافت کنید.
* کارشناس حمل و نقل