| کد خبر: 259151 |

◄ علی جعفری آخرین بازمانده از نزدیکان مرحوم رستم قاسمی هم رفت

خبر استعفای علی جعفری مشاور وزیر و قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آن جهت قابل توجه است که وی در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که دلیل استعفایش این است که عزمی برای تغییر وضع موجود در این سازمان وجود ندارد.

تین نیوز

چند روز قبل علی جعفری یکی از افرادی که با ورود رستم قاسمی به وزارت راه و شهرسازی به این وزارتخانه راه یافته بود، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش تین نیوز، خبر استعفای علی جعفری مشاور وزیر و  قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آن جهت قابل توجه است که وی در نامه ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که دلیل استعفایش این است که عزمی برای تغییر وضع موجود در این سازمان وجود ندارد.

 نام علی جعفری البته با نام مرحوم رستم قاسمی و قاسم مکارم شیرازی عجین شده است. دلیل ارتباط وی با قاسم مکارم اما از آن جهت است که کمتر از یک سال پیش و در دوم شهریور ماه سال 1401  خبری مبنی بر بازداشت قاسم مکارم مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی اعلام شد.

در آن زمان همچنین عنوان شد که علی جعفری مدیر کل حوزه وزارتی نیز دستگیر شده که البته پس از اندک زمانی، خبر دستگیری جعفری تکذیب شد اما این تکذیبیه از حاشیه های موجود در اطراف او نکاست چرا که جعفری مدت زمان کمی پس از این رخداد و در دوم آبان ماه سال 1401  از سوی رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی به سمت مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منصوب شد.

این انتصاب حاشیه دیگری برای جعفری بود چرا که برخی این انتصاب را برای او که زمانی مدیرکل حوزه وزارتی بود، به نوعی تنزل مقام توصیف کردند. به هر حال حضور علی جعفری در پست جدید نیز زیاد دوام نیاورد و او حدود 9 ماه پس از این حکم و در 26 تیرماه با انتشار متنی انتقادی استعفا داد و بدین ترتیب آخرین بازمانده از افرادی که مرحوم قاسمی به مجموعه وزارت راه و شهرسازی آورده بود هم از این مجموعه رفت.

اما حتی استعفای علی جعفری هم به دور از حاشیه نبود چرا که او در توییتی که همراه با متن استعفانامه خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: «خداوندا! تو خود شاهدی آن چه از ناحیه ما صورت گرفت، نه رقابتی برای تصاحب قدرت و نه تلاشی برای فزونی ثروت بود؛ بلکه می خواهیم نشانه های دین تو را آشکار  و اصلاح را در سرزمین های تو برقرار سازیم تا بندگان مظلوم تو ایمن گردند و حدود الهی برپا شود»

در نامه استعفای همچنین انتقاد تندی مطرح و عنوان شده که سازمان راهداری در عقب ماندگی عده ای قلیل و منافع شخصی افراد مسئله دار اداره می شود.

 علی جعفری در متن استعفایش نوشته است: «احتراما همانگونه که مستحضرید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یکی از مهمترین و راهبردی ترین سازمان های وزارت راه و شهرسازی و یکی از اثرگذارترین سازمان های دولتی در خدمت به مردم عزیز است.

اما متاسفانه این سازمان مهم نه با نگاه برنامه محور و کلان بلکه به شکل روزمره و در عقب ماندگی عده ای قلیل و منافع شخصی افراد مسئله داری که حضورا عرض شد اداره می شود. از آنجا که اینجانب بارها در این خصوص با حضرتعالی و مشاوران و حراست و مدیرکل حوزه حضرتعالی عرض کردم که ادامه روند فعلی موجب خسارت برای کشور و از دست رفتن فرصت خدمتگزاری برای دولت محترم خواهد بود اما متاسفانه نه تنها پاسخ نگرفتم بلکه روزبه روز شاهد تقویت و ادامه مسیر افراد معلوم الحال ذکرشده و از دست رفتن فرصت نیز هستم. حال که حضرتعالی عزمی برای تغییر ندارید، برای اینکه آینده بتوانم در محضر امام(ره) و شهدا و پدر شهیدتان پاسخگو باشم، از حضور شما مرخص شده و ضمن استعفا، آرزوی عاقبت به خیری برای شما برادر عزیز و دوست دیرینه خود دارم. علی جعفری، مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری»

البته علی جعفری توضیح نداده است که چگونه فردی با کمترین سابقه تخصصی می توانست شناخت و متعاقبا توانایی تغییر در بزرگترین و مهمترین سازمان تخصصی وزارت راه ایجاد کند؟! اگر  جمله معروف شهید چمران را یادآور شویم، سوال مهمی را آقای جعفری باید پاسخ دهند، که چگونه با حدود یک سال و اندی حضور در وزارتخانه و کمتر از یکسال در بالاترین رده سازمان بدون تخصص نشسته و ادعای شناخت دارد؟ آیا این بر خلاف تعهد انسانی و اخلاقی که شهید چمران از آن نام می برد نیست که با کمترین حضور در یک سازمان تخصصی و بدون هرگونه طی سلسله مراتب سازمانی در سمت های متعدد کارشناسی و  مدیریتی، ادعای تغییراتی کند که افرادی با سابقه 20 ساله هم به آسانی نمی توانند مدعی چنان تغییراتی باشند!

در هر صورت برای ایشان آرزوی توفیق و موفقیت برای کشورمان را داریم، اما توصیه اکید به ایشان توجه به این نکته است که برای تغییرات اساسی در هر سازمانی، حداقل حضور ده سال و شناخت دقیق و درست سازمان از ترکیب نیروها، وظایف تخصصی، مطالعه سازمان های مشابه، داشتن برنامه استراتژیک و به ویژه داشتن تیم قوی از همان سازمان و.... نیاز است. وگرنه در حرف و سخن بسیار ادعا نهفته که البته نپخته هست!

و یادمان باشد، تغییرات اساسی و استراتژیک، یک پروژه کلان و طولانی مدت است، نه یک تاکتیک زودگذر!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 2

    نوبت بعدی مذنب فاسد است

  • میم نقطه میم 1 0

    سلام
    از سردبیر ومسئول محترم تین نیوز برای انتشار این مطلب که قطعا به مذاق مدیران ارشد سازمان راهداری خوش نخواهد آمد متشکریم همچنین بر معذوریت های ناشی از روابط بین نشریه تین نیوز و مسئولین سازمان نیز واقف هستیم .
    لذا نقدی بر این انعکاس خبر نداریم .
    در خانه اگر کس است یک حرف بس است

  • ناشناس 4 0

    نویسنده محترم شماخودت رو ناراحت
    نکن ،اینکه سازمان راهداری و حمل ونقل سالهای متمادی است در اختیار تکنوکرات هاست و کیف پول وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس است را دیگه کسی که نمیدونه خواجه حافظ شیرازی است .
    از این حرفا گذشته که بخواهیم چهره یک مدیر انقلابی را با انگ اینکه تو تخصص نداری واین سازمان یک تشکل تخصصی است خراب کنیم .

    اینهمه دکتر مهندس بحمدالله در سازمان راهداری و حمل ونقل در خرداد ۹۷ کیش و مات ترمز دستی کشیدن رانندگان کامیون کشور شدند .بقولی با همین فرمون که دارین میرین منتظر تبعاتش هم باشید .

  • ناشناس 2 0

    تین نیوز عزیز
    اول ببینید این استعفاء مورد قبول وزیر قرار میگیره بعد موضع گیری کنید و از مدیران سازمان دفاع کنید

  • علی 2 0

    سلام

    تا زمانی که امانی و نوچه هایش زمامدار سازمان راهداری هستند هیچ تغییر مثبتی را شاهد نخواهیم بود !

    خیانت ایشان در خصوص نوسازی ناوگان محرز است ( با انتقال اسقاط از ابتدای فرآیند نوسازی به انتهای آن و ایجاد حق و ادعا برای عده ای دلال و نمایشگاه دار و نهایتاً منحرف کردن طرح نوسازی از مسیر خود)

    منظور نویسنده از تخصص هرچه هست قطعاً ربطی به تخصص به معنی واقعی کلمه ندارد چون آنچه بر همگان مبرهن است آن است که اگر تخصصی در کار بود این وضعیت اسفبار راهها، حمل و نقل، پایانه ها و گذرگاههای مرزی و... نبود !!

  • آشنا 2 0

    در پاسخ به سوال خبرنگار محترم که در خصوص تخصص وسازمان تخصصی از جناب جعفری در این سمت که استفا دادند با کمترین تخصص سوال شده است ،می توان پاسخ داد که وقتی مدیر بازخریدی در سازمان راهداری می تواند به راحتی برگشت به کار شود ...
    وقتی یک مدیر دولتی در سازمان راهداری عضو هیئت مدیره چند شرکت حمل ونقل خصوصی شود
    وقتی تخصص در این نهاد بیشتر بر تولید دلال وواسطه گری چرخ می زند...
    وقتی منافع ملی در این نهاد که می تواند اثر مستقیم بر رشد وتوسعه وبهره وری جامعه وقشر تلاشگر جامعه شود صرف ودر اختیار ی عده ای سرمایه دار وتاجر می گردد ..
    وقتی نیازهای اولیه رانندگان وکامیونداران برای تولید خدمت برای جامعه ومردم دستخوش سیاست بازی های برخی افراد دراین نهاد وبیر ون از آن می گردد..
    قطعا جای چنین مدیران انقلابی در این سازمان با استفا مواجه می شود.

  • میم نقطه میم 1 0

    البته بنظرم ایشان هنوز عضو کمیسیون انتصابات وزارت راه و شهرسازی هستند و در وزارتخانه مشغول بکار هستند .
    البته تخصص در سازمان راهداری هم بحمدالله در بخش مدیران میانی بعد از داشتن روابط در بالاترین سطح موجود است و مدیران ارشد و اعضای هیأت محترم عامل کافی است تنها وابستگی سیاسی داشته باشند و مورد حمایت آنها قرار داشته باشند .
    وگرنه با کدام تخصص( شترگاو پلنگ) موجود که وظایف حاکمیتی دربخش راهداری وسیاست (منفعت هزینه )یک شرکت دولتی دربخش حمل ونقل جاده ای میشود توجیه کرد؟!
    این شرکت دولتی در کدام صورت مالی حقوق مالکانه دولت و سود سهام سالانه را به خزانه دولت واریز کرده است ؟!
    فعلا مصلحت این است که در روی همین پاشنه بچرخد ،خدا آخر وعاقبتش را بخیر کند .

  • ناشناس 1 0

    اما سازمان بنادر و دریانوردی به حمداله محکم و استوار و قوی تر از وزیر پیش می رود😁😁

  • ناشناس 3 1

    آیا این آقای جعفری همان است که از ریس سازمان هواشناسی 400 میلیون تومان باج گرفت؟

  • سعید 2 0

    سلام. ول کند این اخبار رو. فکر نکنم آمدن و رفتن افراد به وزارت راه و کشمکش باند های قدرت جذابیتی برای مخاطبین تین داشته باشه.

  • سیدعلی 3 0

    فارغ از اختلاف بر سر مناصب و قدرت،با اقرار اقای جعفری به تصاحب قدرت توسط یه عده خاص (اون هم برای مدتهای طولانی) کاملا موافقم. این نه فقط در سازمان راهداری، بلکه در سازمان های مهندسی دیگر وزات راه هم به شدت به چشم میاد. با احترام به نویسنده تین نیوز در خصوص مدیران باتجربه، اگر انصاف داشته باشیم میبینیم که همین مدیران باتجربه، مانع اصلی رشد جوان های متخصص واقعی و نخبه در این وزارتخانه هستند. کم نخبه نداشتیم که همین ها باعث فرارشون شدند.

  • راهدار 2 0

    باسلام
    البته صحیح است که یک نفر بدون تخصص نمی‌تواند نظر کارشناسی دهد ولی نکته این جاست که تخلفات و زد و بندهای مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آنقدر ملموس و واضح است که نیاز به داشتن تجربه و کارشناسی در آن نیست

  • ناشناس 1 1

    نعمت روی زمین قسمت پر رویان است
    خون دل می خورد آنکس که حیایی دارد
    ضمن نفی مدیریت فاجعه بار آقای امانی در بخش نگهداری راه آخه آقای محترم تو که خودت را سیاست مدار می دونی با چه تخصصی می خواهی رئیس سازمان راهداری باشی ؟ جناب جعفری فقط ریش داشتن و هم استانی رستم قاسمی مرحوم بودن و دوستی با سعید جلیلی کافیست ؟ نکند بر شما حضرات علوم تخصصی وحی می شود ؟ با چه رویی در سازمانی که صدها مدیر دارد بدون سابقه و تخصص ادعای ریاست دارید ؟ شرم و حیا هم خوب چیزیه اگر شما می شدی رئیس راهداری اون وقت دیگه توان پاسخ گویی به پدر شهید آقای وزیر را داشتی؟ حرف دکتر چمران در مورد تخصص و تعهد را حتما بلدی تو که تخصص نداری تعهد هم در همین کمتر از دوسال نشون داده نداری ! بلایی که رستم قاسمی با انتصاب امثال تو به سر وزارت راه آورد حالا حالاها جبران نمیشه
    البته آقای بذرپاش به کندی داره آوار برداری می کنه خدا کمکشون کنه
    آقای جعفری آخه شرم کن حیا کن کارگروه انتصاب مدیران که شما هم عضوش هستی رسما پول می گرفت پست می داد
    یا تو هم شریک بودی یا بی اطلاع بودی که در شق اول شریک دزدی در شق دوم یک آدم بی عرضه
    جمع کن خودتو وزارت راه را امثال تو به اینجا کشانده
    عده ای قلیل متوهم که فکر می کنند فقط اینها می فهمند در حالیکه نفهمترین هستند مثل خودت مثل میعاد صالحی و ...
    راستی با چه تخصصی عضو شورای هواپیمایی هستی ؟
    چرا اینقدر بی ادبی توی جلسات کت درمیاری ؟

  • ایمان زهراکار 0 1

    آقای مهندس امانی و تیم معاونان ایشان از بهترین مدیران سازمان راهداری هستند براشون آرزوی موفقیت بیشتر دارم