◄ معرفی سامانه حقوق مسافر هوایی
سامانه حقوق مسافر به منظور رسیدگی به شکایات مردمی درباره ایرلاین ها ایجاد شده است.
سامانه حقوق مسافر به منظور حمایت از حقوق شهروندی مسافران در پروازهای داخلی و خارجی راه اندازی شده است.
سامانه حقوق مسافر چیست؟
سازمان هواپیمایی کشوری جهت رضایت حال مسافران محترم و رسیدگی به مشکلات احتمالی آنها این سامانه را راه اندازی نموده تا علاوه بر تکریم ارباب رجوع از حضور مستقیم ایشان جلوگیری به عمل آمده و بر روند فعالیت ارگان های زیر نظر خود نظارت کاملتری داشته باشد.
شهروند گرامی در حال حاضر امکان ثبت شکایات مربوط به پروازهای داخلی میسر میباشد و بخش مربوط به پروازهای خارجی بزودی راه اندازی خواهد گردید. ضمنا می توانید پیشنهادات و انتقادات خود را جهت بهبود سامانه حقوق مسافر به آدرس ایمیل adineh@cao.ir ارسال نمایید و یا به سایت زیر مراجعه کنید.
توجه: لینک سامانه حقوق مسافر ( https://www.cao.ir/ ) مسدود شده است بنابراین برای دسترسی به سایت جدید حقوق مسافر، ابتدا باید وارد سایت سازمان هواپیمایی کشوری شده و گزینه سامانه حقوق مسافر را در قسمت سامانه های الکترونیک انتخاب نمایید.
در مرحله بعدی صفحه ای باز می شود که اسامی شرکت های هواپیمایی داخلی به همراه ایمیل شرکت ها قرار
گرفته است. در ابتدا طبق دستورالعملی که در بالای صفحه ذکر شده، می بایست موضوع قابل شکایت خود را از طریق ایمیل های معرفی شده برای هر یک از شرکت های هواپیمایی، مطرح نموده و در صورت عدم پاسخگویی از طرف شرکت مورد نظر، با انتخاب گزینه پایین صفحه، مرحله بعد را انتخاب کرده و از این طریق شکایت خود را در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری ثبت نمایید.
در مرحله بعد، پس از مطالعه موارد ذکر شده و انتخاب گزینه "مطالعه کردم" بر روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.
در مرحله بعدی پس از وارد کردن اطلاعات شخصی خود، شکایت ثبت خواهد شد و نتیجه اش به اطلاع شما خواهد رسید.
مدت زمان پاسخگویی به شکایات در سامانه حقوق مسافر در پروازهای داخلی حداقل 7 روز کاری و در پروازهای بین المللی 14 روز کاری خواهد بود که از طریق ارسال پیامک به شماره همراه مسافر ارسال می گردد.
تذکرات بسیار مهم در مورد سامانه حقوق مسافر
- شهروندان گرامی خواهشمند است از ثبت شکایت جهت پیگیری شکایات قبلی خود اکیدا خودداری فرمایید، بدیهی است به چنین شکایاتی ترتیب اثر داده نخواهد شد.در صورت نیاز می توانید از طریق بخش پیگیری درخواست سامانه با درج کد رهگیری و کدملی از آخرین وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل فرمایید.
- شهروندان گرامی خواهشمند است چنانچه شکایت شما دارای مستندات قابل ضمیمه می باشد حتما مستندات را ضمیمه نمایید و در صورت فراموش کردن ضمایم از ارسال مجدد شکایت و گرفتن کد رهگیری جدید خودداری نمایید. کارشناسان سیستم پس از مطالعه شکایت شما در صورت فقدان ضمایم آن را به شما عودت داده و شما از طریق همان کد پیگیری قبلی امکان ویرایش مجدد همان شکایت و ارسال ضمایم را خواهید داشت.
شیوه نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی و بین المللی
برای مطالعه و آگاهی از حقوق مسافران در پروازهای داخلی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://caa.gov.ir/Portals/0/downloads/CAD_2040-1399.pdf
برای مطالعه و آگاهی از حقوق مسافران در پروازهای بین المللی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://caa.gov.ir/Portals/0/downloads/CAD_1940.pdf
موارد قابل شکایت در سامانه حقوق مسافر:
فرودگاه:
- پلههای برقی و آسانسورها
- پارکینگ فرودگاه
- هتلهای فرودگاه
- نمازخانه ها
- مسیرهای دسترسی به فرودگاه
- کنترل و بازرسی مسافرین و ساکها
- فروشگاههای داخل فرودگاه
- شعب بانک و سرویسهای خودپرداز داخل فرودگاه
- سرویسهای بهداشتی فرودگاه
- سالنهای انتظار
- رستورانها و بوفه ها
- خدمات چرخ دستی و حمل بار
- خدمات درمانی و مرکز پزشکی داخل فرودگاه
- تاکسیهای فرودگاه
- تاسیسات ایمنی و اطفاء حریق
- تابلوهای راهنما و علائم هشداردهنده
- اطلاعات پروازو راهنمای مسافران
شرکت هواپیمایی:
- تاخیرات پرواز
- ابطال پرواز توسط شرکت حمل کننده
- تغییر کلاس پروازی
- عدم پذیرش مسافر
- تغییر اجباری مسیر پروازی
- فقدان و آسیب دیدگی جامه دان
آژانس هواپیمایی:
- تحویل بلیت نا معتبر
- تحویل بلیت ناخوانا و مخدوش
- عدم تحویل بلیت و اجزای آن