بلاتکلیفی ۱۶۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی قاچاق
معاون وزیر اقتصاد، از بلاتکلیفی وضعیت ماشینآلات راهسازی متروکه و حدود ۱۶۰ دستگاه قاچاق در سازمان اموال تملیکی خبرداد که منتظر صدور رای و اعلام نظر وزارت صمت است.
معاون وزیر اقتصاد، از بلاتکلیفی وضعیت ماشینآلات راهسازی متروکه و حدود ۱۶۰ دستگاه قاچاق در سازمان اموال تملیکی خبرداد که منتظر صدور رای و اعلام نظر وزارت صمت است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عبدالمجید اجتهادی -رئیس سازمان اموال تملکی درباره آخرین وضعیت ماشینآلات سنگینی که برای تعیینتکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، با اشاره به اینکه این ماشینآلات در مکانهای مختلف از بندر بوشهر تا گمرک شهید رجایی و گمرک خرمشهر دپو شده است، توضیح داد: طبق مقررات، عمر این ماشینآلات در زمان ورود نباید بیش از پنج سال باشد، اما تعدادی از آنها به این دلیل که تا واردکنندگان مسیر دریافت مجوزها را طی کنند، پنج سال را گذرانده است و یا برخی دیگر هنگام ورود، عمرشان به پنج سال رسیده بود دیگر امکان ترخیص پیدا نکردند.
وی با بیان اینکه برای تعیینتکلیف و ورود این ماشینآلات باید کمیسیون ماده ۱ آئیننامه اجرایی قانون مقررات و صادرات تشکیل شده تا برای ورودشان تصمیمگیری شود، افزود: مساله اینجاست که این اقلام عمدتا متروکه هستند و حدود ۱۶۰ دستگاه نیز قاچاق است که از زمان کشف در اختیار سازمان اموال تملیکی است ولی برای تعیینتکلیف نیاز به صدور رای قطعی دارد.
مانع تعیین تکلیف چیست؟
اجتهادی با اشاره به اینکه مانع پیشروی سازمان اموال تملیکی جهت تعیین تکلیف ماشین آلات اعم از قاچاق یا متروکه، صدور نظر مثبت کمیسیون ماده ۱ است، گفت: در این سالها، وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) به دلیل اینکه، این ماشین آلات تولید داخل دارند و یا عمرشان از پنج سال گذشته، مجوز ورود را صادر نکرده است. در مورد آنهایی که قاچاق هستند نیز وقتی رای قطعی صادر می شود اموال تملیکی باید تعیین تکلیف و بفروشد ولی اینجا هم ما با مشکل مجوز کمیسیون مواجه هستیم که نتوانتستیم اقدام کنیم.
نباید رفتار با واردکننده و سازمان اموال تملیکی یکی باشد
وی یادآور شد: متاسفانه در تعیین تکلیف کالاهای متروکه و یا قاچاق، رفتار یکسانی با واردکننده و سازمان اموال تملیکی می شود؛ به طوری که همان قوانین و مجوزهایی که باید تاجر رعایت کند برای سازمان تملیکی هم لازم الاجراست در حالی که برای تعیین تکلیف کالاها باید اختیارات و تسهیلات تسریع کننده برای این سازمان به عنوان نماینده دولت قائل شد و از بخشی از این مجوزها معاف باشد، ولی این مسایل دیده نشده و این فرایند طولانی موجب رسوب کالا شده است.
کامیونها هنوز متروکه نشده اند
معاون وزیر اقتصاد در مورد اینکه آیا از کامیونهای وارداتی دپو شده در گمرک که طبق مصوبه دولت جهت نوسازی وارد شده نیز موردی مشمول مقررات متروکه شده است یادآورشد: تعدادی از این کشندهها در گمرک تهران مانده و ترخیص نشده است ولی هنوز بحث متروکه آنها مطرح نشده و قاچاق هم نیستند و در جریان تعیین تکلیف قرار دارند.
وی ادامه داد: برای ترخیص این کشندهها موانعی وجود دارد که عوارض و حقوق ورودی و همچنین اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده از جمله آن است، با این حال از چندی پیش مصوباتی در دولت برای تسهیل ترخیص این کشندهها صادر شده و که به زودی با طرح در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و نهایی شدن آن، برای تعیین تکلیف این اقلام ابلاغ خواهند شد.