◄ دو شایعه در مورد واگذاری مسئولیت راهبری تمامی پروژه های ریلی به شرکت راه آهن
به دنبال ابلاغیه نهم آبان ماه امسال وزیر راه و شهرسازی به مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص واگذاری مسئولیت راهبری تمامی پروژه های ریلی را به این شرکت، دیدگاه های مختلفی در مورد این اقدام از سوی کارشناسان این حوزه صورت گرفت.
به دنبال ابلاغیه نهم آبان ماه امسال وزیر راه و شهرسازی به مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص واگذاری مسئولیت راهبری تمامی پروژه های ریلی را به این شرکت، دیدگاه های مختلفی در مورد این اقدام از سوی کارشناسان این حوزه صورت گرفت.
به گزارش تین نیوز، با توجه به این که در این ابلاغیه اعلام شده بود مسئولیت طرح های احداث خطوط ریلی از مرحله انتخاب، برنامه ریزی و اولویت بندی پروژه ها تا اجرا و بهره برداری از آنها شرکت راه آهن متمرکز باشد، برخی کارشناسان به ارایه مشکلات این اقدام پرداختند و برخی دیگر نیز از مزیت های آن گفتند.
بیشتر بخوانید:
پیشنهاد جامعه مهندسان مشاور ایران در مورد انتقال ساز و کار توسعه زیر ساخت ریلی
اگرچه رستم قاسمی در بخشی از این ابلاغیه که خطاب به سید میعاد صالحی نوشته شده بود، یکی از موانع اصلی تحقق مفاد بندهای 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه در زمینه حمل و نقل ریلی، تعدد مراجع دخیل در برنامه ریزی (انتخاب پروژه)، ساخت و بهره برداری پروژه های خطوط ریلی و عدم توجه به ملاحظات بهره برداری در مراحل انتخاب و ساخت پروژه ها، عنوان و تاکید کرده بود که این مسئله موجب بروز آسیب های متعددی از جمله عدم تکمیل کریدورهای حمل و نقل ریلی کشور، انتخاب مسیرهای احداث خطوط ریلی بدون توجه به مراکز بار و مسافر و در نتیجه عدم بازدهی منابع عمومی تخصیصی به احداث زیرساخت های ریلی دانسته بود اما به اعتقاد تعدادی از فعالان این حوزه، انگشت اتهام را در این زمینه متوجه مقامات سیاسی و محلی کرده و ریشه اجرای پروژه های بدون توجیه اقتصادی را در اعمال نفوذ این افراد می دانستند.
به دنبال این اظهار نظرها، روز گذشته شایعه شد رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دستور داده است فعلا طرح جابجایی معاونت راه آهن شرکت ساخت به شرکت راه آهن متوقف شود تا بررسی دقیق تری صورت پذیرد.
روز گذشته در عین حال شایعه شد که مدیرعامل راه آهن برای اجرای این ابلاغیه اعلام آمادگی کرده و مصصم و معتقد به اجرای دستور وزیر و انتقال فوری طرح های ساخت و توسعه راه آهن است و بررسی مجدد و دقیق تری قرار نیست در این زمینه صورت گیرد.
اما این که کدام از این شایعات به واقعیت نزدیک تر است باید منتظر ماند.
سلام. حتی اگر شایعه ی دوم درست باشد و مدیرعامل راه آهن برای اجرای این ابلاغیه اعلام آمادگی کرده و مصصم و معتقد به اجرای دستور وزیر و انتقال فوری طرح های ساخت و توسعه به راه آهن باشد و بررسی مجدد و دقیق تر در دستور کار نباشد ، برای پیاده سازی و تحقق منویات وزیر ، تجدید ساختار در راه آهن الزامی ست.