فرصت طلایی پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای
این بنادر آمادگی دارند تا خدمات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را یک فرصت طلایی برای توسعه و رونق بنادر شمالی کشور دانست و گفت: این بنادر آمادگی دارند تا خدمات مورد نیاز به کشورهای عضو در حوزه کالا و کشتی را ارائه کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی اصل سعیدیپور در رابطه با پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و اینکه بنادر و حمل و نقل دریایی ایران با محوریت بنادر شمالی چه نقشی میتوانند در راستای تحقق اهداف این سازمان در حوزه دریایی و بندری داشته باشند، اظهار داشت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان و نیز ۲۵ درصد مساحت دنیا را به خود اختصاص دادهاند و ایران میتواند از این فرصت طلایی استفاده کرده و محور ترانزیتی به این کشورها و نیز کشورهای دوست و همکار آنها باشد.
وی ادامه داد: حمل و نقل دریایی مهمترین عنصر تجارت در دنیا است و ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت میپذیرد و با توجه به قدرت بالای جابجایی کالا از طریق کشتی، حمل و نقل دریایی یک اصل اجتناب ناپذیر در زنجیره تجارت جهانی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تجارت سرآمد هستند، عنوان کرد: باید از پتانسیل بالای دریایی و بندری کشور در این راستا به بهترین شکل استفاده کنیم.
پتانسیل بسیار عظیم بنادر شمال و جنوب ایران
سعیدی پور در پاسخ به اینکه ظرفیت بنادر کشور و به ویژه بنادر شمالی در راستای حمل و نقل ترکیبی با کشورهای حاشیه خزر، کشورهای حوزه CIS و اوراسیا چه میزان است، بیان کرد: ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن است که نزدیک به ۲۵ درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است و باید بدانیم که پتانسیل بسیار عظیمی در بنادر شمال و جنوب کشور وجود دارد.
وی افزود: بنادر شمالی کشور در تمام نقاط ساحلی دریای خزر پراکنده هستند و از آستارا تا بندر ترکمن با ظرفیتهای مختلفی فعالیت میکنند و بندر امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر شرقی در شمال کشور فعال است و این آمادگی از طریق بنادر شمالی وجود دارد تا خدمات مورد نیاز در حوزه کشتی و کالا را ارائه کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به برنامهریزی صورت گرفته در حوزه رو-رو عنوان کرد: بندر امیرآباد با وجود خط ریلی و پست اسکله رو-رو، ریلی می تواند حمل و نقل کالا به وسیله شناور و واگن را مدنظر قرار دهد.
عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای؛ برد سیاسی-اقتصادی است
اصل سعیدیپور در رابطه با اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای چه مزایایی برای توسعه بنادر شمالی کشور و حمل و نقل دریایی ایران دارد؟ تاکید کرد: به طور کلی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای برد سیاسی-اقتصادی است و نشان میدهد تمام تلاشهای آمریکا برای انزوای ایران با شکست همراه شده و با این اتفاق کشور وارد عرصه جدیدی از مراودات تجاری و اقتصادی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای یک فرصت تجاری منطقهای و بینالمللی است که پیش از این کمتر رخ داده بود، گفت: این اتفاق فرصتهای جدید تجاری را برای توسعه تجارت کشور از جمله بنادر و به ویژه بنادر شمالی ایران خلق میکند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد افزود: در حال حاضر برنامههای توسعه بنادر کشور در حال پیشبرد است اما با توجه به اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای حجم تبادل کالا از مسیر ایران را افزایش خواهد داد، فرصت طلایی برای بنادر شمالی کشور به شمار می رود و باید متناسب با آن شاهد رشد این بنادر باشیم.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، اصل سعیدیپور با اشاره به اینکه در حال حاضر رشد عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر شمالی کشور معادل ۲۱ درصد است، اظهار داشت: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای عرصه جدید تجاری برای بنادر شمالی ایران است و فرصت مناسبی برای رونق و توسعه این بنادر به شمار میرود که باید به بهترین شکل از آن بهرهبرداری کنیم.