◄ از بندر ۳۰ میلیون دلاری تا واگنهای سیاسی
تیننیوز| از مهمترین عناوین خبری هفته گذشته در حوزه ریلی کشور میتوان به تکمیل بندر خشک آپرین تا دو سال آینده، واکنشها به واردات واگن باری از روسیه، پیشبینی سرعت ۲۵۰ کیلومتر در پروژه راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان و جزئیات پیشنهاد سه بندی دولت در برنامه ششم توسعه اشاره کرد.
بهرهبرداری از بندر خشک آپرین با سرمایه بالغبر 30 میلیون دلار
به گزارش تیننیوز حملونقل ریلی در هفته گذشته شاهد یک قرارداد سرمایهگذاری نزدیک به ۳۰ میلیون دلاری برای بهرهبرداری از بندر خشک آپرین با سرمایهگذاری شرکت پرس و مشارکت شرکت سوئیسی ترانس اینوست و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بود.
محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن و معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به علاقهمندی و اعتماد شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری در ایران تصریح کرد: با تشکیل آپرین بزرگ، کار ساختوساز ساختمانها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و شاهد رونق تهران خواهیم بود؛ بنابراین حضور یک ترمینال بزرگ حملونقل ریلی که بار را از کشتی به تهران برساند کمک بزرگی به توسعه حملونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد شد.
مجموع سرمایهگذاری در فاز اول این بندر بالغبر ۳۰ میلیون دلار برای محوطههای کانتینری و گمرک خواهد بود و البته آپرین ظرفیت ۱۰ برابر این مقدار را خواهد داشت و پس از دو سال این سرمایهگذاری در فازهای بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.
همچنین حسین عاشوری، معاون سیر و حرکت شرکت راهآهن با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین بیان داشت: این بندر خشک محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین اتصال به شریانهای اصلی جادهای کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگیهای منحصربهفرد این پروژه است. همچنین انتقال بخش عمدهای از کالا توسط راهآهن و امکان حملونقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و باز توزیع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزینههای تمامشده حمل کالا از دیگر اهداف انتخاب این مکان به شمار
میرود.
واگنهایی که بر روی ریل سیاست افتادند
یکی دیگر از اتفاقات مهم ریلی در هفته گذشته اخباری مبنی بر واردات ۵۰۰۰ دستگاه واگن ساخت کشور روسیه به سفارش شرکت راهآهن بود که نعمتزاده با واکنش در برابر آن به رسانهها اعلام کرد که روی ریل میایستد و اجازه ورود واگنها به داخل کشور را نمیدهد. این صحبت سروصدای بسیاری در رسانهها ایجاد کرد و مسئولان راهآهن نیز دراینباره به رسانهها پاسخ دادند.
بابک احمدی معاون شرکت راهآهن جمهوری اسلامی بابیان اینکه با توجه به برنامه کلان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰۰۰ دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی کشور میشود، گفت: قرار است تا پایان سال جاری ۲۲۰۰ واگن باری وارد ناوگان ریلی کشور شود که این واگنها مربوط به شرکتهای خصوصی است. علاوه بر ورود ۲۲۰۰ واگن جدید باری درسال جاری، ۲۳۵ واگن مسافری هم به ناوگان ریلی اضافه میشود که از این میان، ۶۴ دستگاه واگن مربوط به بخش خصوصی، ۵۶ دستگاه واگن خودکشش مربوط به راهآهن است (توسط دو شرکت ایزیکو و واگن پارس در حال تولید است) و ۱۱۵ دستگاه باقیمانده هم واگنهای
بازسازیشده است.
پیشتر مدیرعامل راهآهن نیز با اشاره به شایعه خرید واگن از روسیه تصریح کرده بود که شرکت راهآهن ایران مجاز به خرید واگن نیست و چنین اجازهای ندارد. البته این شایعات و دامن زدن به آٖن باعث تعجب ما نیز شده است.
پیشبینی سرعت ۲۵۰ کیلومتر در پروژه راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان بابیان اینکه سرعت عملیات زیرسازی بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحیشده است، گفت: سرعت سیر و بهرهبرداری این پروژه بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت پیشبینیشده است تا در صورت نیاز بتوان تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
جبارعلی ذاکری افزود: این مسیر بهصورت دوخطه و فقط برای جابهجایی مسافر انجام میشود و پیشبینی ما بر مبنای جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر باوجود ۲۲ ست قطار ۸ واگنه است که در فاز اول ۱۶ و در فاز دوم به ۲۲ ست خواهد رسید.
جزئیات پیشنهاد سه بندی دولت در برنامه ششم توسعه
در پایان هفته نیز مسئولان شرکت راهآهن از برنامهها و سیاستهای خود و دولت یازدهم در بخش حملونقل ریلی و همکاری خوب آنها در مجلس خبر دادند. در همین خصوص سعید رسولی، معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه سه بند از طرف دولت در بخش حملونقل ریلی با پیروی از دو بند سیاستهای کلی ابلاغی رهبری ارائهشده و طبیعی است که برنامه ششم بهعنوان سند پاییندستی حملونقل باید از این سیاستهای کلی تبعیت کند که شامل محاسبه مالیات بر ارزشافزوده برمبنای نرخ صفر، شمول تسهیلات سرمایهگذاری در
حملونقل ریلی در مناطق محروم و ایجاد سازمان قطارهای حومهای است؛ که در صورت موافقت مجلس با لایحه سرمایهگذاری در مناطق محروم این لایحه میتواند موجب گشایشهایی در راستای محرومیتزدایی شود.
تشکیل این سازمان علاوه بر بهبود وضعیت حملونقل و دسترسی بین شهرهای کوچک و بزرگ، موجب کاهش تصادفات جادهای و استقرار مردم در شهرهای کوچک و جدید میشود با توجه به اینکه حملونقل؛ مشکل عمده ساکنان شهرهای جدید است. همچنین در صورت ایجاد سازمان قطارهای حومهای و شبکه میتوان شاهد مدیریتی بود که در تمام دنیا در دست اجرا است و درنتیجه آن مردم در سهولت و سلامت کامل صبحها به محل کار خود در شهرهای بزرگ و کلانشهرها میروند و پس از انجام امور روزانه به محل زندگی خود بازمیگردند.